Інформаційне повідомлення на виконання рішення Рахункової палати від 20.12.2022 № 26-4

щодо Звіту про результати аналізу спрямування залишків коштів за субвенціями з державного бюджету місцевим бюджетам, збережених на рахунках місцевих бюджетів станом на 1 січня 2022 року, в умовах воєнного стану

На виконання рішення Рахункової палати про результати аналізу спрямування залишків коштів за субвенціями з державного бюджету місцевим бюджетам, збережених на рахунках місцевих бюджетів станом на 1 січня 2022 року, в умовах воєнного стану поінформовано Верховну Раду України (лист від 09.01.2023 № 18-30).

Відомості про результати аналізу у формі рішення Рахункової палати надіслано Кабінетові Міністрів України (лист від 09.01.2023 № 18-32).

Рішення Рахункової палати і Звіт надіслано Комітету Верховної Ради України з питань бюджету (лист від 09.01.2023 № 18-31), Міністерству фінансів України (далі – Мінфін) (лист від 09.01.2023 № 18-33), департаментам фінансів Дніпропетровської, Житомирської, Закарпатської, Львівської, Одеської, Полтавської, Черкаської, Чернівецької обласних військових (державних) адміністрацій та виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації); Державній казначейській службі України; Львівській міській раді; Моршинській міській раді; Департаменту освіти та науки Одеської міської ради; Відділу освіти, молоді та спорту Черняхівської селищної ради; Департаменту освіти і науки Полтавської обласної військової адміністрації; Кременчуцькій міській раді; Миргородській міській раді; Полтавській міській раді; Головному управлінню Державної казначейської служби України у Полтавській області; Пирятинській міській раді; Чигиринській міській територіальній громаді; Дніпровській міській раді; Департаменту праці та соціальної політики Одеської міської ради; Департаменту муніципальної безпеки Одеської міської ради; Департаменту освіти Полтавської міської ради; Оноківській сільській раді Ужгородського району Закарпатської області; Дрогобицькій міській раді; Лубенській міській раді; Департаменту громадського порядку і цивільного захисту Дніпровської міської ради; Закарпатському обласному територіальному центру комплектування та соціальної підтримки; Одеській міській раді; Управлінню розвитку споживчого ринку та захисту прав споживачів Одеської міської ради (лист від 09.01.2023 № 18-34).

На виконання рішення Рахункової палати Прем'єр-міністром України до листа Рахункової палати від 09.01.2023 № 18-32 надано доручення від 16.01.2023 № 99/03-3 Мінфіну та начальникам обласних, Київської міської військових адміністрацій (за списком) опрацювати, вжити необхідних заходів і про результати поінформувати Рахункову палату та Кабінет Міністрів України; з питань, що потребують прийняття рішень Уряду, подати пропозиції в установленому порядку.

Мінфін листом від 15.02.2023 № 212/05-1 поінформував, що, зважаючи на обмеженість фінансового ресурсу єдиного казначейського рахунка, бюджетні повноваження та наявні ресурси у період дії воєнного стану центральні органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування насамперед спрямовують на виконання завдань щодо відсічі збройної агресії, забезпечення недоторканності державного кордону та захисту держави.

Ураховуючи вимоги Порядку виконання повноважень Державною казначейською службою в особливому режимі в умовах воєнного стану, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 09.06.2021 № 590 (далі – Порядок № 590), платежі за видатками, пов’язаними з навчанням осіб з особливими освітніми потребами, здійснює Казначейство у черговості відповідно до підпункту 3 пункту 19 Порядку № 590, що не обмежує здійснення видатків, а лише встановлює їх черговість.

За необхідності розширення переліку критично необхідних видатків, за якими здійснює платежі Казначейство, Мінфін в оперативному порядку вносить відповідні зміни до Порядку № 590.

Також повідомлено, що відповідно до статті 32 Закону України від 03.11.2022 № 2710-IX «Про Державний бюджет України на 2023 рік» залишки коштів за освітньою субвенцією в обсязі 3,2 млрд грн, які утворилися на рахунках місцевих бюджетів на кінець 2022 року, Казначейство перерахувало до спеціального фонду державного бюджету головному розпорядникові (МОН) за бюджетною програмою «Освітня субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам». З метою удосконалення механізму розподілу субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на надання державної підтримки особам з особливими освітніми потребами, залишки якої на рахунках місцевих бюджетів постійно збільшуються (на 01.01.2020 – 114,5 млн грн, на 01.01.2021 – 250,1 млн грн, на 01.01.2022 – 204 млн грн, на 01.01.2023 – 308,9 млн грн), Мінфін листом від 31.01.2023 № 07010-07-5/2895 звернувся до МОН щодо надання бачення останнім зміни підходів до розподілу та використання коштів зазначеної субвенції для посилення адресності надання освітніх послуг відповідно до індивідуальних потреб дітей з особливими освітніми потребами та підвищення ефективності використання бюджетних коштів; переліку нормативно-правових актів, до яких необхідно внести зміни; інформації про використання коштів цієї субвенції та її залишків на надання корекційно-розвиткових та психолого-педагогічних послуг і придбання спеціального обладнання для дітей з особливими освітніми потребами у закладах дошкільної, загальної середньої, професійної (професійно-технічної) освіти за 2020, 2021 та 2022 роки.

Крім того, Мінфін надіслав Мінмолодьспорту та Мінсоцполітики листи від 13.01.2023 № 09040-12-5/1245 та від 18.01.2023 № 09040-12-5/1582 відповідно щодо вжиття заходів останніми з використання залишків субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на створення мережі спеціалізованих служб підтримки осіб, які постраждали від домашнього насильства та/або насильства за ознакою статі, та субвенції на розвиток спортивної інфраструктури.

Також повідомлено, що обласні та Київська міська військові адміністрації опрацювали рішення Рахункової палати та взяли на контроль виконання заходів щодо ефективного використання коштів залишків відповідних субвенцій.

Листом від 17.02.2023 № 05210-11-7/4713 Мінфін додатково поінформував, що перелік видатків другої черги згідно з Порядком № 590 уже містить окремі, зазначені у звіті Рахункової палати напрями, які пов’язані із функціонуванням соціальних закладів. Зокрема, це стосується видатків на оплату послуг з оренди приміщень, інформаційних послуг, виконання ремонтних робіт у бюджетних установах, закладах з метою усунення аварій.

Водночас Мінфін опрацює питання розширення переліку видатків, за якими здійснюються платежі Казначейством, видатками на надання підтримки особам з особливими освітніми потребами у разі надання МОН пропозицій у частині удосконалення підходів до розподілу та використання коштів субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на надання державної підтримки особам з особливими освітніми потребами для посилення адресності надання освітніх послуг відповідно до індивідуальних потреб дітей з особливими освітніми потребами та підвищення ефективності використання бюджетних коштів.

Департамент фінансів Дніпропетровської обласної державної адміністрації (лист від 25.01.2023 № 97/05-2) поінформував, що з 01.08.2022 до кінця 2022 року залишки коштів субвенцій зменшилися на 123,3 млн грн і на початок 2023 року становили 1 316,1 млн гривень. Зменшення відбулося за рахунок використання субвенцій: освітньої – 94,5 млн грн, які спрямовані на придбання 46 шкільних автобусів; на реалізацію інфраструктурних проєктів та розвиток об’єктів соціально-культурної сфери – 25,1 млн грн (крім того, на початок 2023 року залишилася кредиторська заборгованість у сумі 17,0 млн грн); на здійснення заходів щодо соціально-економічного розвитку окремих територій – 3,7 млн грн (кредиторська заборгованість на 01.01.2023 становила 2,5 млн грн). Найбільші обсяги залишків субвенцій, які не були використані: на закупівлю нових трамваїв для мм. Дніпра та Кривого Рогу – 1200,0 млн грн; на реалізацію інфраструктурних проєктів та розвиток об’єктів соціально-культурної сфери – 84,5 млн грн; на здійснення заходів щодо соціально-економічного розвитку окремих територій – 27,4 млн гривень. Пунктом 11 Прикінцевих положень Закону України «Про Державний бюджет України на 2022 рік» (із змінами) визначено, що залишки коштів окремих субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам, наданих у 2020-2021 роках, зберігаються на рахунках відповідних місцевих бюджетів для здійснення відповідних витрат у 2023 році з урахуванням їх цільового призначення.

Департамент фінансової політики Львівської міської ради (листи від 01.02.2023 № 2202-вих-12265 та від 16.02.2023 № 2202-вих-18035) поінформував, що станом на 01.01.2023 залишок невикористаних коштів субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на надання державної підтримки особам з особливими освітніми потребами становить 1,1 млн гривень. Враховуючи вимоги пункту 222 розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу України, зазначені кошти планується скерувати на оплату інших заходів, спрямованих на підтримку цивільного населення в умовах воєнного стану, а саме на облаштування найпростіших укриттів у закладах освіти Львівської міської територіальної громади до використання за призначенням в умовах особливого періоду (воєнного стану) та забезпечення безпечних умов перебування.

У зв’язку з обмеженнями, запровадженими Порядком № 590, та неможливістю проведення платежів за низкою видатків, а також враховуючи вимоги пункту 222 розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу України, залишок коштів субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на розвиток комунальної інфраструктури, у тому числі на придбання комунальної техніки в сумі 4,8 млн грн, у 2022 році перерозподілено: 2,7 млн грн – на придбання облаштування та функціонування приміщень для тимчасового проживання внутрішньо переміщених осіб у Львівській міській територіальній громаді; 2,0 млн грн – на придбання обладнання, в тому числі транспортних засобів, необхідних для забезпечення цивільного населення в умовах воєнного стану питною водою. З них використано лише 2,3 млн грн на облаштування та функціонування приміщень для тимчасового проживання внутрішньо переміщених осіб у Львівській міській територіальній громаді. Залишок невикористаних коштів у сумі 2,5 млн грн повернено до державного бюджету України.

Державною казначейською службою України (лист від 20.01.2023 № 75/05-1) поінформовано, що Казначейство та органи Казначейства відповідно до пункту 19 Порядку № 590 здійснюють платежі за дорученням клієнтів з урахуванням ресурсної забезпеченості єдиного казначейського рахунка у відповідній черговості. У разі надходження проєкта акта щодо внесення змін до Порядку № 590 в частині визначення черговості здійснення платежів за видатками, необхідними для навчання осіб з особливими освітніми потребами, та вимог щодо періодичності перегляду черговості платежів за видатками, відповідно до рекомендацій Рахункової палати, Казначейство в межах компетенції візьме участь у його опрацюванні.

Рахункова палата відповідно до статті 36 Закону України «Про Рахункову палату» продовжує здійснення моніторингу виконання наданих рекомендацій та вжитих заходів іншими об’єктами контролю.

 

Заступник Голови Рахункової палати
Андрій МАЙСНЕР