Інформаційне повідомлення на виконання рішення Рахункової палати від 20.12.2022 № 26-5

щодо Звіту про результати аналізу використання коштів субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на реалізацію заходів, спрямованих на підвищення доступності широкосмугового доступу до Інтернету в сільській місцевості

На виконання рішення Рахункової палати від 20.12.2022 № 26-5 «Про розгляд Звіту про результати аналізу використання коштів субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на реалізацію заходів, спрямованих на підвищення доступності широкосмугового доступу до Інтернету в сільській місцевості» (далі – рішення) поінформовано Верховну Раду України (лист від 09.01.2023 № 18-36), а також рішення у порядку інформування надіслано Комітетові Верховної Ради України з питань цифрової трансформації (лист від 09.01.2023 № 18-37).

Згідно зі статтею 39 Закону України «Про Рахункову палату» відомості у формі рішення надіслано Кабінетові Міністрів України (лист від 09.01.2023 № 18-38).

Відповідно до статей 35 і 36 Закону України «Про Рахункову палату» рішення та Звіт про результати аналізу використання коштів субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на реалізацію заходів, спрямованих на підвищення доступності широкосмугового доступу до Інтернету в сільській місцевості (далі – Звіт) надіслано Міністерству цифрової трансформації України (лист від 09.01.2023 № 18-39), Міністерству фінансів України (від 09.01.2023 № 18-40), управлінню житлово-комунального господарства Могилів-Подільської міської ради, виконавчому комітетові Жмеринської міської ради, Уланівській сільській раді Хмільницького району; у Дніпропетровській області: виконавчому комітетові Софіївської селищної ради Криворізького району, виконавчому комітетові Царичанської селищної ради Дніпровського району, виконавчому комітетові Солонянської селищної ради Дніпровського району, виконавчому комітетові Чумаківської сільської ради Дніпровського району; у Житомирській області: Коростенській міській раді, Пулинській селищній раді Пулинського району, Ушомирській сільській раді Коростенського району; у Закарпатській області: відділу освіти, охорони здоров'я, культури, сім'ї, молоді та спорту Іршавської міської ради, Кольчинській селищній раді Мукачівського району, Дубриницькій сільській раді Ужгородського району, Ставненській сільській раді Ужгородського району; у Львівській області: Буській міській раді Буського району, Боринській селищній раді Турківського району, Підкамінській селищній раді Бродівського району, Сокальській міській раді Сокальського району; в Одеській області: Любашівській селищній раді Подільського району, Красносільській сільській раді Одеського району, Іванівській селищній раді Березівського району, Березівській міській раді Березівського району; у Полтавській області: Диканській селищній раді Диканського району, Зіньківській міській раді Зіньківського району, Кобеляцькій міській раді Кобеляцького району, Хорольській міській раді Хорольського району; у Черкаській області: Кам’янській міській раді Кам’янського району, Іркліївській сільській раді Чорнобаївського району; у Чернігівській області: Бобровицькій міській раді, Носівській міській раді, Козелецькій селищній раді Чернігівського району (лист від 09.01.2023 № 18-41).

За підсумками розгляду рішення Кабінет Міністрів України доручив (доручення Прем’єр-міністра України від 23.01.2023 № 1320/1/1-23) Міністерству цифрової трансформації України, Міністерству фінансів України, Міністерству соціальної політики України, Національній комісії, що здійснює державне регулювання у сферах електронних комунікацій, радіочастотного спектра та надання послуг поштового зв’язку, Державній службі спеціального зв’язку та захисту інформації України, начальникам обласних, Київської міської військових адміністрацій (за списком) розглянути, вжити необхідних заходів та про результати поінформувати Рахункову палату і Кабінет Міністрів. У разі необхідності подати пропозиції в установленому порядку.

Комітет Верховної Ради України з питань цифрової трансформації (далі – Комітет) на своєму засіданні, яке відбулося 25.01.2023, розглянув Звіт та рішення Рахункової палати і направив Кабінету Міністрів України до відома та відповідного реагування Рішення Комітету з вищезазначеного питання (лист від 27.01.2023 № 04-33/13-2023/18083). За підсумками розгляду звернення Комітету Прем’єр-міністром України надано відповідне доручення від 01.02.2023 № 2596/1/1-23 Міністерству цифрової трансформації України, Міністерству фінансів України, Міністерству соціальної політики України, Національній комісії, що здійснює державне регулювання у сферах електронних комунікацій, радіочастотного спектра та надання послуг поштового зв’язку, Державній службі спеціального зв’язку та захисту інформації України, начальникам обласних, Київської міської військових адміністрацій (за списком) розглянути з урахуванням резолюції від 23.01.2023 № 1320/1/1-23 та про результати в установлений законом строк поінформувати Комітет Верховної Ради України і Кабінет Міністрів України.

Міністерством цифрової трансформації України (далі – Мінцифри) (лист від 20.02.2023 № 1/03-2-1676) повідомлено про стан підключення закладів соціальної інфраструктури до широкосмугового доступу до Інтернету за рахунок субвенції (станом на 01.02.2023 – 7279 закладів у 3237 населених пунктах) та про залишок невикористаних коштів місцевих бюджетів, сформованих із залишку коштів субвенції, станом на 01.01.2023 у сумі 85,1 млн гривень, а також поінформовано про звернення листом від 16.02.2023 № 1/06-2-1534 – до Київської міської та обласних (за списком) військових адміністрацій з проханням забезпечити в найближчий час закупівлю за рахунок зазначених залишків коштів послуг з підключення соцзакладів до широкосмугового доступу до Інтернету або повернути ці кошти до державного бюджету. Це частково відповідає рекомендації Рахункової палати щодо забезпечення підвищення доступності широкосмугового доступу до Інтернету у сільській місцевості.

Водночас необхідності удосконалення положень нормативно-правових актів з питань забезпечення виконання цього завдання Мінцифри не бачить, тому таких пропозицій в установленому порядку Кабінету Міністрів України не вносило.

Міністерством фінансів України (лист від 06.02.2023 № 05230-09-7/3450) щодо удосконалення Порядку здійснення оцінки ефективності бюджетних програм головними розпорядниками коштів державного бюджету, затвердженого наказом Мінфіну від 19.05.2020 № 223, повідомлено, що пунктом 92 плану заходів з реалізації Стратегії реформування системи управління державними фінансами на 2022–2025 роки, схваленої розпорядженням Кабінету Міністрів України від 29.12.2021 № 1805-р, передбачено проведення Мінфіном та головними розпорядниками коштів державного бюджету аналізу необхідності удосконалення організаційно-методологічних засад проведення оцінки ефективності бюджетних програм. Строк виконання вказаного пункту плану заходів – IV квартал 2023 року.

При цьому повідомлено, що рішення щодо необхідності удосконалення підходів до такої оцінки буде прийнято після проведення Мінфіном та головними розпорядниками коштів державного бюджету зазначеного аналізу.

За результатами аналізу, проведеного на 31 об’єкті у Вінницькій, Дніпропетровській, Житомирській, Закарпатській, Львівській, Одеській, Полтавській, Черкаській, Чернігівській областях встановлено фактів неефективного управління бюджетними коштами на 133,5 млн грн, використання з порушенням законодавства 2,0 млн грн, використання неекономно 3,8 млн грн, порушень законодавства з публічних закупівель на 0,8 млн гривень.

Щодо вжитих заходів за результатами розгляду рішення Рахункової палати від 20.12.2022 № 26-5 надійшла інформація від низки об’єктів контролю.

Зінківська міська рада (лист від 16.01.2023 №08.1-19/191) повідомила про перерахування до державного бюджету коштів субвенції в загальній сумі 1694,0 тис. грн, які станом на 01.01.2022 з різних причин не були використані. Про перерахування до державного бюджету коштів субвенції у сумі 121,2 тис. грн повідомила Сокальська міська рада (лист від 18.01.2023 № 146/02-37). За повідомленням Любашівської селищної ради (лист від 07.02.2023 №349/02-20) до державного бюджету повернуто 10,9 тис. грн залишку коштів субвенції.

Про спрямування залишку невикористаної субвенції у 2022 році, який склався станом на 01.01.2022, на заходи з територіальної оборони, облаштування захисних споруд цивільного значення, придбання генератора, на закупівлю паливно-мастильних матеріалів для генераторів на «Пункти незламності» та «Пункти обігріву», речове забезпечення для добровольчих формувань територіальних громад, видатки з облаштування місць розміщення громадян, які у зв’язку з бойовими діями залишили місце проживання, повідомили Жмеринська міська (лист від 18.01.2023 № 02-22/106), Царичанська селищна (від 15.02.2023 № 438/02-21), Красносільська сільська (від 10.02.2023 № 01-54/88), Березівська міська (від 02.02.2023 № 05/03-36/223), Диканська селищна (від 06.02.2023 № 127/02.1-22), Бобровицька міська (лист від 09.02.2023 № 03-08/417) ради.

Всього станом на 17.02.2023 міськими, селищними і сільськими радами на виконання рекомендацій Рахункової палати повернуто до державного бюджету як невикористані 1826,1 тис. грн субвенції та перерозподілено на потреби територіальної оборони, облаштування захисних споруд цивільного значення, придбання генераторів і паливно-мастильних матеріалів для них, речове забезпечення для добровольчих формувань територіальних громад, видатки з облаштування місць розміщення громадян, які у зв’язку з бойовими діями залишили місце проживання, 2484,4 тис. гривень.

Крім того, про намір повернути до державного бюджету, після прийняття на черговій сесії відповідного рішення, залишку невикористаних коштів субвенції, що утворився станом на 01.01.2023, повідомили Коростенська міська (лист від 15.02.2023 № 02-16-01/189) – у сумі 139,0 тис. грн та Буська міська (лист від 07.02.2023 № 281) – у сумі 285,4 тис. грн ради.

Хорольська міська рада (лист від 08.02.2023 № 06-22/539) поінформувала, що планує у 2023 році направити залишок коштів субвенції на погашення кредиторської заборгованості за послуги з підключення закладів соціальної інфраструктури до інтернету у сумі 136,3 тис. грн, ще 478,8 тис. грн – спрямувати на витрати з урахуванням пріоритетності видатків, визначеної на період воєнного стану.

За повідомленням Іркліївської сільської ради (лист від 15.02.2023 № 311) залишок коштів невикористаної субвенції буде розподілений і використаний у 2023 році в установленому порядку з урахуванням пріоритетності видатків, визначеної на період воєнного стану, після відповідного рішення найближчої сесії ради.

Про притягнення до відповідальності завідувача сектору цифрової трансформації за порушення і недоліки, встановлені за результатами аналізу, повідомлено Ставненською сільською радою (лист від 14.02.2023 № 02-06/153). За інформацією Чумаківської сільської ради (лист від 01.02.2023 № 224), працівника, який був призначений відповідальним за підготовку документів на отримання субвенції, звільнено. Про проведену роз’яснювальну роботу зі спеціалістом, який був відповідальним за звітування, поінформував виконавчий комітет Софіївської селищної ради (лист від 17.02.2023 № 247).

Рахунковою палатою відповідно до статті 36 Закону України «Про Рахункову палату» здійснюється моніторинг виконання наданих рекомендацій та вжитих заходів.

 

Заступник Голови Рахункової палати
Андрій МАЙСНЕР