Інформаційне повідомлення на виконання рішення Рахункової палати від 20.12.2022 № 26−10

щодо Звіту про результати аналізу фактичного стану та оцінка впливу законодавства на повноту і своєчасність сплати непрямих податків до державного бюджету

На виконання рішення Рахункової палати від 20.12.2022 № 26-10 рішення і Звіт надіслано Верховній Раді України (лист від 09.01.2023 № 16-54).

Відповідно до статті 39 Закону України "Про Рахункову палату" (далі – Закон)відомості у формі рішення Рахункової палати надіслано Кабінету Міністрів України (лист від 09.01.2023 № 16-55).

Відомості про результати аналізу у формі рішення Рахункової палати із пропозиціями щодо вжиття заходів надіслано Міністерству фінансів України (лист від 09.01.2023 № 16-56).

Прем’єр-міністром України (доручення від 16.01.2023 № 903/1/1-23) зобов’язано Міністерство фінансів України, Державну податкову службу України і Державну митну службу України опрацювати, вжити відповідних заходів реагування і про результати поінформувати Рахункову палату і Кабінет Міністрів України, у разі необхідності у прийнятті рішень Уряду подати пропозиції в установленому порядку.

Мінфін (лист від 13.02.2023 № 35040-02-3/4210) повідомив, що під час подальшої роботи з адаптації національного законодавства до законодавства ЄС з питань оподаткування ПДВ, яке має тенденцію до змін, буде здійснено приведення термінології, що застосовується в Податковому кодексі України, до положень Директиви Ради 2006/112/ЄС від 28 листопада 2006 року про спільну систему податку на додану вартість.

Узгодження окремих норм Податкового кодексу України з оподаткування ПДВ за ставкою 7 відс. операцій з постачання послуг з тимчасового розміщення (проживання), що надаються готелями і подібними об’єктами тимчасового розміщення, вже не потребує врегулювання, оскільки пункт 74 підрозділу 2 розділу ХХ "Перехідні положення" з 01.01.2023 втратив чинність.

Водночас узгодження положень Закону України від 17.07.1997 № 468 "Про державне регулювання імпорту сільськогосподарської продукції" з нормами Закону України від 04.06.2020 № 674 "Про Митний тариф України" доручено врегулювати Міністерству економіки України і Міністерству аграрної політики та продовольства України. У разі надходження від цих міністерств законопроєкту щодо врегулювання порушеного питання Мінфін розгляне його в установленому законодавством порядку.

Кабінетом Міністрів України прийнято постанову від 03.01.2023 № 6 "Про внесення змін у додаток до постанови Кабінету Міністрів України від 16 лютого 2011 р. № 106", згідно з якою контроль за справлянням надходжень до державного бюджету за ККДБ 15030000 "Особливі види мита та сезонне мито" покладено на Державну митну службу України.

Наказом Мінфіну від 15.12.2022 № 435 "Про реалізацію рішення Комітету з управління інформаційними технологіями у системі управління державними фінансами" затверджено Стратегічний план цифрового розвитку, цифрових трансформацій і цифровізації Державної митної служби України та її територіальних підрозділів і Портфель проєктів цифрового розвитку, цифрових трансформацій і цифровізації у митній справі.

Портфелем передбачено створення та впровадження Програмно-інформаційного комплексу (далі – ПІК) "Митний аудит. Центр" у межах проєкту "Створення нової Єдиної автоматизованої інформаційної системи митних органів – ЄАІСМО та автоматизованої системи митного оформлення. Центральний компонент – "АСМО. Центр", що реалізується за кошти державного бюджету.

Модуль "Реєстр податкових повідомлень-рішень" Єдиної автоматизованої інформаційної системи", який є складовою ПІК "Митний аудит. Центр" та має технічну можливість автоматизованої передачі до ДПС інформації щодо прийнятих митними органами податкових повідомлень-рішень, введено в дослідну експлуатацію відповідно до наказу Держмитслужби від 31.10.2022 № 471.

Щодо внесення змін до наказу Мінфіну від 23.01.2015 № 14 "Про затвердження форми декларації акцизного податку, Порядку заповнення та подання декларації акцизного податку" у частині посилання на декларацію з акцизного податку, як це передбачено статтею 223 Податкового кодексу України, то, за інформацією Мінфіну, питання буде опрацьовано під час підготовки чергових змін до цього наказу.

Впровадження ефективних заходів контролю податковими органами за реалізацією у роздрібній мережі алкогольних напоїв, не маркованих акцизними марками, врегульовано у законопроєктах "Про забезпечення електронної простежуваності обігу алкогольних напоїв та тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах" (реєстр. № 8286 від 15.12.2022) і "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законів України у зв’язку із запровадженням електронної простежуваності обігу алкогольних напоїв, тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах" (реєстр. № 8287 від 15.12.2022), прийнятих Верховною Рада України 12.01.2023 у першому читанні: передбачено запровадження електронної марки акцизного податку, яка буде наноситися на пляшку (одиничну упаковку) всіх алкогольних напоїв.

Забезпечення вдосконалення методик з прогнозування надходжень з ПДВ, акцизного податку і мита та покращення обґрунтованості індикативних показників цих надходжень, що доводяться до виконання ДПС і Держмитслужбі, здійснюватиметься Мінфіном під час проведення роботи з осучаснення та удосконалення методик прогнозування надходжень бюджету в цілому. При цьому Мінфіном зазначено, що прогнозні макропоказники економічного і соціального розвитку країни на відповідний бюджетний період розробляються Мінекономіки та є вхідними показниками для прогнозування дохідної частини бюджету. Реалістичність вхідних макроекономічних параметрів економічного і соціального розвитку країни істотно впливає на точність прогнозу доходів бюджету.

Стан реалізації заходів на виконання рекомендацій Рахункової палати відповідно до статті 36 Закону України "Про Рахункову палату" перебуває на контролі.

Член Рахункової палати
Цезар ОГОНЬ