Інформаційне повідомлення на виконання рішення Рахункової палати від 23.04.2019 № 10-2

щодо Звіту про результати аудиту ефективності використання коштів державного бюджету, виділених у 2017–2018 роках Міністерству охорони здоров’я України для здійснення державних закупівель із залученням спеціалізованих організацій за бюджетною програмою “Забезпечення медичних заходів окремих державних програм та комплексних заходів програмного характеру”

На виконання рішення Рахункової палати від 23.04.2019 № 10−2 інформацію про результати ефективності використання коштів державного бюджету, виділених у 2017–2018 роках Міністерству охорони здоров’я України для здійснення державних закупівель із залученням спеціалізованих організацій за бюджетною програмою “Забезпечення медичних заходів окремих державних програм та комплексних заходів програмного характеру”, надіслано Голові Верховної Ради України (лист від 13.05.2019 № 05−1414).

Відповідно до статті 39 Закону України “Про Рахункову палату”, Прем'єр-міністру України надіслано відомості про результати аудиту у формі рішення Рахункової палати (лист від 13.05.2019 № 05−1415).

Рішення Рахункової палати разом зі Звітом для усунення виявлених порушень і недоліків надіслано Міністерству охорони здоров’я України (лист від 13.05.2019 № 05−1417).

На виконання рішення Рахункової палати від 23.04.2019 № 10−2 Державне бюро розслідувань (лист від 13.05.2019 № 05−1418) поінформовано про виявлені за результатами аудиту ознаки кримінальних правопорушень.

На лист Рахункової палати від 13.05.2019 № 05−1415 Кабінетом Міністрів України надано доручення від 31.05.2019 № 16750/1/1−19 МОЗ розглянути, вжити необхідних заходів та про результати поінформувати Рахункову палату і Кабінет Міністрів України. У разі потреби внести в установленому порядку пропозиції.

Рахункова палата отримала від МОЗ інформацію (лист від 14.06.2019 № 13−04/19/15660), яка свідчить, що Міністерством з 16 рекомендацій, наданих у рішенні Рахункової палати від 23.04.2019 № 10−2, виконано 2: у зв’язку із закінченням строку дії Порядку вибору МОЗ спеціалізованих організацій, що здійснюють закупівлі лікарських засобів, медичних виробів та пов'язаних з цим послуг, затвердженого наказом МОЗ від 10.04.2018 № 642, Міністерством видано наказ від 11.04.2019 № 822 "Про затвердження Порядку вибору МОЗ України спеціалізованих організацій, які здійснюють закупівлі лікарських засобів, медичних виробів та пов’язаних з цим послуг"; лікарські засоби, імунобіологічні препарати (вакцини), медичні вироби з терміном придатності меншим, ніж визначено у договорах (угодах), приймаються МОЗ за наявності гарантійних листів щодо заміни лікарського засобу або медичного виробу в разі неможливості його споживання/використання до завершення терміну придатності.

Міністерством не виконано 14 рекомендацій Рахункової палати:

− покращити якість та ефективність договірної роботи із міжнародними спеціалізованими організаціями з метою захисту інтересів України;

− визначити механізм відбору міжнародних спеціалізованих організацій за таким критерієм, як умови та строки постачання, який встановлено постановою Кабінету Міністрів України від 22.07.2015 № 622 “Деякі питання здійснення державних закупівель лікарських засобів та медичних виробів із залученням спеціалізованих організацій, які здійснюють закупівлі”;

− забезпечити здійснення Постійною робочою групою МОЗ з питань профільного супроводу державних закупівель контролю за виконанням іншими робочими групами та структурними підрозділами МОЗ її рішень та вимог нормативно−правових актів Міністерства щодо проведення закупівель;

− розподіл коштів за напрямами закупівель здійснювати з урахуванням досягнення мети бюджетної програми за КПКВК 2301400 у частині забезпечення соціальної справедливості і захисту прав громадян на охорону здоров’я;

− нормативно врегулювати питання планування коштів на закупівлю лікарських засобів і медичних виробів за 15 напрямами (видами захворювань), за якими відсутні законодавчі підстави;

− запровадити дієву систему внутрішнього контролю за використанням коштів державного бюджету і закуплених матеріальних цінностей;

− забезпечити належний контроль за дотриманням вимог договорів (угод), укладених із міжнародними спеціалізованими організаціями, зокрема, щодо своєчасного повернення цими організаціями невикористаних коштів державного бюджету;

− запровадити практику інформування міжнародними спеціалізованими організаціями МОЗ про порушення термінів поставки матеріальних цінностей, які закуповуються за рахунок державного бюджету, та обсяг штрафних санкцій, які з цієї причини сплачені постачальниками;

− спільно з міжнародними спеціалізованими організаціями визначити механізм заміни прийнятих МОЗ лікарських засобів, імунобіологічних препаратів (вакцин), медичних виробів з меншим терміном придатності за наявності гарантії їх заміни у разі невикористання до завершення терміну придатності;

− забезпечити своєчасне погодження кошторисів на закупівлю лікарських засобів і медичних виробів, наданих міжнародними спеціалізованими організаціями, та інформування про використання залишку коштів після проведення закупівель, уточнення медико-технічних характеристик предмета закупівлі тощо;

− нормативно врегулювати питання призначення лікарських засобів, в інструкціях для медичного застосування яких є обмеження щодо лікування дітей, з визначенням критеріїв їх використання;

− вжити заходів щодо проведення моніторингу рівня забезпечення потреби адміністративно-територіальних одиниць України і підпорядкованих МОЗ установ у лікарських засобах, імунобіологічних препаратах (вакцинах) і медичних виробах та за результатами визначити обсяг коштів державного бюджету на 2019 рік, необхідний для здійснення відповідних закупівель;

− забезпечити ефективне використання лікарських засобів, імунобіологічних препаратів (вакцин) і медичних виробів вартістю 47949,2 тис. грн для лікування хворих на серцево-судинні та судинно-мозкові захворювання, хворих у до- та післяопераційний період з трансплантації та проведення імунопрофілактики населення, які тривалий термін з часу отримання не використовуються закладами охорони здоров’я та підпорядкованими МОЗ установами;

− притягнути до відповідальності посадових осіб, дії чи бездіяльність яких призвели до виявлених порушень.

Крім того, Державним бюро розслідувань поінформовано Рахункову палату (лист від 21.05.2019 № 01−7281) про внесення 21.05.2019 відомостей до Єдиного реєстру досудових розслідувань та розпочато досудове розслідування у кримінальному провадженні № 62019000000000694 за фактом розтрати майна (коштів) службовими особами Міністерства охорони здоров’я України шляхом зловживання службовим становищем за попередньою змовою групою осіб в особливо великих розмірах за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого частиною п’ятою статті 191 Кримінального кодексу України.

Відповідно до статті 36 Закону України “Про Рахункову палату”, стан реалізації заходів на виконання рекомендацій Рахункової палати перебуває на подальшому контролі.

 

Член Рахункової палати
В. І. Невідомий