Фінансова звітність спеціального призначення до МБРР у 2021–2022 роках є достовірною і не містить суттєвих викривлень.
Про це йдеться у Звіті про результати фінансового аудиту проєкту «Модернізація системи соціальної підтримки населення України», що підтримується позикою Міжнародного банку реконструкції та розвитку. Відповідальний за проведення контрольного заходу – член Рахункової палати Василь Невідомий.
У межах проєкту Мінсоцполітики звітувало про використання 106 млн дол. США у 2021 році та майже 100 млн дол. США у 2022 році. Усі суттєві операції, відображені у звітах, відповідають вимогам угод про позики і керівним листам МБРР. Водночас норми звітування за різними позиками відрізняються термінами подання, а процедура підписання звітів є недосконалою. Фактично всі звіти складав, підписував та надсилав до МБРР один консультант.
Мінсоцполітики порушило щомісячні терміни звітування: у 2021 році подало 6 заявок, які документально підтверджують витрати попереднього авансування, замість 12, у 2022 році – 4 замість 8. Крім того, розрахунки до заявок, які направляли Мінфіну, фактично не мали істотного значення через недотримання термінів розгляду.
Фахівці Рахункової палати встановили, що майже кожна закупівля проводилася з окремими недоліками та/або порушеннями положень операційного посібника проєкту. Зокрема, 15 закупівель не включили до плану заходів або включили вже після проведення, за 9 – не склали орієнтовних кошторисів. Відбір майже всіх консультантів ФОП відбувався без конкуренції. Загалом на оплату послуг і товарів, закупівлю яких провели з порушеннями, спрямували майже 162 млн гривень. Водночас це прямо не вплинуло на фінансову звітність до МБРР.
Аудит засвідчив, що Мінсоцполітики не виконало рекомендації Рахункової палати за результатами двох попередніх аудитів щодо моніторингу та управління ризиками. Як наслідок, облікова політика та організація бухгалтерського обліку апарату Мінсоцполітики недосконалі, а засоби внутрішнього контролю – неефективні.
Наприклад, у 2022 році під час інвентаризації нефінансових активів вартістю 113 млн грн, які перебували на відповідальному зберіганні у постачальників, Міністерство не перевірило обґрунтованості сум, відображених на рахунках бухгалтерського обліку.
Деякі господарські операції за проєктом відображені неправильно та з порушеннями, зокрема, бюджетного законодавства, стандартів бухгалтерського обліку в державному секторі тощо.
Зокрема, у 2021 році понад 38 млн грн поточних видатків віднесли на капітальні, що викривило бюджетну звітність за програмою. До первісної вартості нефінансових активів, придбаних за проєктом, не включили витрати на транспортування, що викривило фінансову звітність тергромад та апарату Мінсоцполітики за 2021 і 2022 роки на 4,7 і 5,4 млн грн відповідно.
Ці недоліки не вплинули на аудиторську думку щодо фінансової звітності до МБРР, але фахівці Рахункової палати визнали їх ключовими питаннями, які були найбільш значущими під час проведення аудиту.
Через повномасштабне вторгнення рф в Україну Рахункова палата не змогла з’ясувати, в якому стані знаходиться більшість активів, переданих тергромадам на тимчасово окупованих територіях та територіях ведення активних бойових дій. Лише встановлено, що передані 19 тергромадам Київської, Сумської, Чернігівської, Донецької, Миколаївської та Харківської областей активи на суму 2,5 млн грн втрачені, знищені або викрадені.
Рішення та Звіт про результати аудиту опубліковані на офіційному вебсайті Рахункової палати.