Об’єднання митних та податкових органів в єдиний контролюючий орган негативно вплинуло на ефективність митного контролю за переміщенням товарів через кордон та протидії шахрайським операціям.
Про це свідчать результати аудиту ефективності діяльності Державної фіскальної служби України, Державної податкової служби України та Державної митної служби України. Відповідальний за проведення аудиту − член Рахункової палати Цезар Огонь.
Таке реформування також негативно позначилося на оперативності та якості митного обслуговування суб’єктів зовнішньоекономічної діяльності та призвело до занедбання митної інфраструктури на кордонах.
Реорганізація ДФС шляхом її поділу на ДПС і Держмитслужбу здійснювалася без затвердження Мінфіном низки нормативно-правових актів, необхідних для ефективного виконання цими органами покладених на них повноважень. Це погіршило адміністрування митних платежів.
Так, порядок планування митними органами документальних виїзних перевірок набрав чинність лише у вересні 2020 року. Відповідно, до цього часу митними органами планові виїзні перевірки не планувались і не проводились.
За результатами проведеного ДФС і Держмитслужбою контролю за правильністю визначення суб’єктами ЗЕД митної вартості, класифікації товарів, що ввозилися на митну територію України, країни походження товарів, донараховані суми митних платежів протягом 2019 року та січня−квітня 2020 року становили 4,2 млрд гривень. До Державного бюджету сплачено лише 2,9 млрд грн (69%) загальної суми донарахованих платежів.
За результатами документальних перевірок, проведених органами ДФС і Держмитслужби в цей період у суб’єктів ЗЕД, донараховано 509,3 млн грн грошових зобов’язань, з яких узгоджено − 347,3 млн грн (68,2% донарахованих), сплачено до бюджету − 28,6 млн грн (5,6% донарахованих грошових зобов’язань, або 8,2% узгоджених). Відтак, податковий борг збільшився і за даними Держмитслужби, становив 307,3 млн гривень.
Через недосконалість процедури примусового виконання постанов у справах про порушення митних правил, а також визначення обов’язків щодо добровільної сплати таких стягнень, недонадходження митних та інших платежів, а також штрафів становили 935,7 млн гривень.
Станом на 01.05.2020 встановлено понад 672 млн грн нестачі майна вилученого та прийнятого митницями на зберігання, з яких близько 61% на тимчасово окупованих територіях у Донецькій і Луганській областях.
На забезпечення функціонування митних органів Держмитслужби у грудні 2019 року та січні−квітні 2020 року з державного бюджету було спрямовано 0,7 млрд гривень. Через неякісне планування обсягів бюджетних призначень та асигнувань до державного бюджету було повернуто невикористаних 5,2 млн гривень.
Рахункова палата наголошує, що ДФС належно не організувала припинення як юридичних осіб її митних органів. Наказами ДФС продовжувалися терміни реорганізації митниць, внаслідок чого за рахунок коштів державного бюджету утримувалися органи, які не здійснювали жодних повноважень у цій сфері. Відтак, кошти держбюджету використовувалися неефективно і непродуктивно.
Звіт та рішення за результатами аудиту будуть опубліковані на офіційному вебсайті Рахункової палати.