Грошову компенсацію у сумі 2 млрд грн, виділену у 2017−2019 роках на придбання житла, отримали лише 2 тис. ветеранів війни та постраждалих під час Революції Гідності або членів їх сімей. Забезпечення житлом потребують ще мінімум 4 тис. осіб. Про це йдеться у Звіті про результати аудиту ефективності використання субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам на виплату грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення для деяких категорій осіб. Відповідальний за проведення аудиту – заступник Голови Рахункової палати Андрій Майснер.
Зокрема, своє право на житло реалізували 1632 учасників антитерористичної операції, 369 воїнів-інтернаціоналістів, 22 постраждалих під час Революції Гідності та члени їх сімей. У цілому за 2017−6 місяців 2020 років виплачена грошова компенсація на суму 1,9 млрд гривень. Її розмір коливався в середньому від 845 тис. грн до 1,2 млн грн на сім’ю.
Право понад 4 тис. ветеранів війни залишається нереалізованим. На це, за даними Міністерства у справах ветеранів України, потрібно щонайменше 5 млрд грн та 10 років безперервного фінансування на рівні попередніх років.
«Застарілі норми законодавства в житловій сфері, безглузде спрямування десятків мільйонів бюджетних коштів у недобудови та довгобуди, неспівставне фінансування відносно реальної потреби та особистого внеску ветеранів в незалежність держави та її захист – все це свідчить про неефективну політику держави щодо захисту прав ветеранів війни, яка реалізується за кошти платників податків», − зазначив Андрій Майснер.
Невиконання запланованих показників пов’язане не лише з недостатнім обсягом коштів, а і з неналежним плануванням та розподілом коштів субвенцій, недосконалістю механізму забезпечення права таких осіб на житло тощо. Це призвело до зловживання з боку окремих осіб і невиконання обов’язків службовими особами, через що втрачені чималі кошти.
У цілому аудит виявив порушення норм законодавства на суму 32,5 млн грн (7% від обсягу фактично перевірених коштів). Це призвело до збитків держави на суму 5,6 млн грн та заподіяло матеріальну шкоду 51 ветерану війни на суму 5 млн гривень. Крім того, неефективно використано 15,9 млн грн та внаслідок недійового управління не використано за призначенням 3,4 млн грн, які повернені до державного бюджету.
Зокрема, окремі місцеві органи соціального захисту населення порушили вимоги щодо перерахування грошової компенсації та оформлення права власності на житло. Так, були призначені та виплачені компенсації окремим ветеранам, неправомірно взятим на квартирний облік. Це завдало державі збитків на суму 4,3 млн гривень.
Житлове законодавство, на підставі якого розподіляються кошти субвенції, недосконале, потребує осучаснення. Наприклад, чинний з 1983 року Житловий кодекс Української РСР визнає громадян, які проживають у гуртожитку, такими, що потребують поліпшення житлових умов. У результаті, в Київській області встановлено факт реєстрації в гуртожитку у м. Бровари на площі 241,3 кв м 418 осіб.
Крім того, механізм здійснення реєстрації/зняття з реєстрації місця проживання/перебування осіб в Україні дозволяє реєструвати за згодою власника житла на одній площі необмежену кількість осіб. В наслідок чого вони отримують право на поліпшення житлових умов. Так, аудитом встановлений факт реєстрації місця проживання 203 осіб в однокімнатній квартирі, площею 38,7 кв м, розташованої в Шевченківському районі м. Києва.
Такі зловживання порушують права осіб, які дійсно потребують поліпшення житлових умов та мають право на грошову компенсацію.
Аудитори також з’ясували, що неоднозначність, нечіткість та недосконалість окремих положень порядків виплати грошової компенсації створили умови для неефективного управління бюджетними коштами.
Так, передбачена можливість спрямування грошової компенсації на придбання майнових прав на об’єкти житлового будівництва, призвела до того, що станом на 01.06.2020 ветеранами війни проінвестовано 15 млн грн у будівництво житла, яке фактично в експлуатацію вчасно не введено.
Крім того, в одинадцяти випадках у Житомирській, Львівській і Київській областях в порушення вимог законодавства перераховано на рахунки ветеранів війни 12 млн грн частинами, а не в обсязі, визначеному в рішенні комісії. Це порушило черговість отримання компенсації іншими особами, оскільки перевага надавалася тим, хто вже отримав частину коштів.
Аудитом також встановлено, що органи соціального захисту населення в Дніпропетровській та Київській областях не контролювали правильність укладання ветеранами договорів купівлі-продажу квартир. Це сприяло оформленню права власності на придбане житло одноосібно на заявника. Відтак, були порушені права всіх членів сім’ї, на яких була розрахована грошова компенсація, а 12,7 млн грн використані нерезультативно.
Загалом запроваджений механізм розв’язання житлових проблем ветеранів війни потребує вдосконалення.
Звіт та рішення за результатами аудиту будуть опубліковані на офіційному вебсайті Рахункової палати.