Зволікання з вчасним поверненням з оренди об’єктів державного майна призвело до втрати його частини на суму 11,7 млн грн. Існують ризики втрати державного майна ще на 14,4 млн гривень. Про це свідчать результати аудиту ефективності виконання повноважень органами виконавчої влади щодо забезпечення контролю за повнотою та своєчасністю надходження до державного бюджету орендної плати за користування цілісним майновим комплексом та іншим державним майном. Відповідальний за проведення аудиту – член Рахункової палати Цезар Огонь.
Загалом неприйняття органами, уповноваженими управляти державним майном, своєчасних управлінських рішень, невжиття ними заходів щодо повернення з оренди відповідних об’єктів призвело до неефективного управління таким майном на суму майже 73 млн грн.
Зокрема, йдеться про низку об’єктів Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України, Міністерства інфраструктури України та Фонду державного майна.
За даними ФДМУ протягом 2017 – 9 місяців 2020 років припинено 10,6 тис. договорів оренди державного майна, у тому числі 27 договорів оренди цілісних майнових комплексів. У переважній частині з них – майже 85% орендарі дотрималися вимог законодавства щодо повернення майна з оренди після припинення дії договору. Водночас по 431 договору (4,1%) ФДМУ захищає майнові інтереси держави, зокрема в судах. Найбільша кількість не повернутого державного майна з оренди – Донецька, Харківська, Луганська, Дніпропетровська області та місто Київ.
Процес повернення орендованого майна затягується небажанням орендаря звільняти приміщення та тривалим часом їх примусового звільнення. Через несвоєчасне повернення такого майна ФДМУ нараховано орендарям 138,8 млн грн неустойки, з них сплачено лише 10% (14,4 млн грн).
Аудитори також встановили, що в низці випадків у разі припинення договору оренди ФДМУ не забезпечив повернення в повному обсязі орендодавцю орендованого державного майна та не розробив дієвого механізму цього процесу. Тому не була нарахована неустойка на суму 1,7 млн грн.
Крім того, ФДМУ не сприяв удосконаленню інформаційно-пошукової підсистеми «Етап-Оренда» в частині відстеження повернених, надміру чи помилково сплачених до державного бюджету сум орендної плати на рахунки орендарів за укладеними договорами оренди, ідентифікації платежів з орендної плати. Через це втрачається контроль за своєчасністю та повнотою надходження орендної плати.
Протягом 2017–2019 років регіональні відділення Фонду порушували процедуру передачі державного майна в оренду і це призводило до недонадходжень орендної плати до державного бюджету. Крім того, окремі відділення не здійснювали заходи постійного документального та періодичного комплексного контролю. Як наслідок, держбюджет недоотримав 7,5 млн грн доходів.
Не були вжиті дієві заходи щодо стягнення заборгованості з орендної плати, належного ведення претензійно-позовної роботи та ефективної взаємодії з органами державної виконавчої служби. Станом на 1 жовтня 2020 у порівнянні з 1 січнем 2017 року кількість чинних договорів оренди державного майна зменшилась на 15,5% (з 19 162 до 16 191). Водночас станом на 30 вересня у порівнянні з 31 грудня 2017 року кількість договорів, за якими заборгованість з орендної плати не сплачена понад три місяці зросла в 1,5 раза (з 1 774 до 2 743 договорів). При цьому сума заборгованості збільшилась в 3,1 раза (зі 176 до 544,7 млн грн), а рівень сплати заборгованості за 9 місяців 2020 року зменшився до 3,5% при тому, що у 2018 році у порівнянні з 2017 роком він був збільшений з 5,6 до 9,5%.
Аудит також встановив, що окремі регіональні відділення Фонду протягом 2017 – 9 місяців 2020 року не контролювали відкриття виконавчих проваджень та виконання судових рішень. Наприклад, регіональним відділенням ФДМУ по м. Києву за 17 рішеннями суду втрачено оригінали виконавчих документів через неповернення їх з органів ДВС. Через це бюджет недоотримав 1,4 млн гривень.
Звіт та рішення за результатами аудиту опубліковані на офіційному вебсайті Рахункової палати.