ФДМУ неналежно контролював використання та збереження держмайна, що призвело до суттєвих порушень на понад 90 млрд гривень

01.02.2023 13:40

Неефективність системи управління і контролю за використанням і розпорядженням держмайном суб’єктами господарювання, якими управляє Фонд державного майна України та його регіональні відділення, призвела до низки недоліків та порушень на загальну суму понад 90 млрд гривень. Крім того, є ризики втрати майна орієнтовною вартістю понад 56 млрд гривень. 

Про це йдеться у Звіті про результати аудиту ефективності здійснення Фондом державного майна України повноважень із управління майном державних підприємств, установ та організацій, що мають фінансові наслідки для державного бюджету. Відповідальна за проведення заходу – член Рахункової палати Ірина Іванова. Аудит проведено за 2020–2021 роки, а з окремих питань за більш тривалий період.

Зокрема, аудитори Рахункової палати виявили порушення при адмініструванні дохідної частини бюджету – недоплату за результатами фінансово-господарської діяльності на понад 42 млн гривень. Також вони встановили, що майже 11 млн грн Фонд і його регіональні відділення використали непродуктивно, неефективно управляли коштами та майном на понад 33 млн гривень. Крім цього, виявлено безпідставно нарахована та виплачена зарплата керівнику одного з державних підприємства та трьом заступникам керівника регіонального відділення. Через необґрунтовані управлінські рішення посадових осіб Фонду бюджет втратив понад 2 млн гривень.

Із грудня 2019 року по грудень 2021 року Фонд прийняв до своєї сфери управління понад 571 держпідприємство, установу та організацію, переважна частина яких недіючі, перебувають у процесі ліквідації та банкрутства або відомості про які відсутні. Так, наприкінці 2021 року ФДМУ управляв 636 держпідприємствами, установами та організаціями, з яких лише 28% були працюючими. Аудит встановив, що цілісні майнові комплекси держпідприємств Фонд та його регіональні відділення приймали до своєї сфери управління без проведення інвентаризації.

Внаслідок незабезпечення Фондом належного контролю за повнотою і обґрунтованістю показників фінпланів держпідприємств, установ та організацій, у 2020 році лише 46 держпідприємств відрахували частину чистого прибутку до держбюджету із 86, які планували це зробити, у 2021 році – 33 держпідприємства із 84 відповідно. Держбюджет недоотримав більш як 42 млн грн відрахувань частини чистого прибутку.

Аудит засвідчив, що за відсутності у законодавстві вимог щодо призначення виконувачів обов’язків керівників державних підприємств ФДМУ в лютому 2020 року створив Робочу групу з розгляду документів претендентів на тимчасове здійснення повноважень керівників суб’єктів господарювання. Тому конкурсного відбору керівників держпідприємств не проводили, а призначали виконувачів обов’язків. Так, протягом 2020–2021 років за рекомендацією зазначеної Робочої групи наказами Фонду призначили 177 в. о. директорів держпідприємств.

Зволікання ФДМУ з приватизацією та продажем об’єктів великої приватизації призвело до неефективного використання бюджетних коштів. Крім того, через неналежне виконання повноважень посадовими особами ФДМУ щодо приватизації ДП «Завод «Електроважмаш» держбюджет втратив більш як 2 млн гривень.

Аудит також засвідчив, що недобросовісне управління майном ДП «Пуща-Водиця» призвело до укладання у 2006–2015 роках (з подальшими змінами) на невигідних для держави умовах 6 інвестиційних договорів та 2 договорів часткової участі в будівництві. Зокрема, на неконкурентних засадах передали приватним будівельним компаніям під багатоквартирну забудову 9 земельних ділянок загальною площею 308 га у Подільському й Оболонському районах міста Києва без визначення їх ринкової вартості, що унеможливило визначення реальної частки (вкладу) ДП «Пуща-Водиця» в інвестиційних договорах.

Реалізація зазначених договорів створює ризики відчуження активів держпідприємства за орієнтовним розрахунком понад 40 млрд гривень. Також зволікання ДП «Пуща-Водиця» зі зміною цільового призначення сільськогосподарських земель у ділянки для житлової й громадської забудови під час реалізації інвестдоговорів призвело до майже 5 млн грн непродуктивних витрат. У 2020–2021 роках ДП «Пуща-Водиця» сплатило більш як 29 млн грн податку на землю за 9 земельних ділянок. На них фахівці Рахункової палати виявили автогаражний кооператив, більшість гаражів якого приватизовані. Серед них є станції техобслуговування, автомийки, шиномонтажні майстерні, готель і автозаправні станції.

Крім того, 21 земельна ділянка ДП «Пуща-Водиця» загальною площею майже 55 га використовувалась не за цільовим призначенням, що створює високий ризик їх втрати. На момент проведення аудиту за орієнтовним розрахунком вартість цих ділянок становила понад 7 млрд гривень. Упродовж 2020–2021 років ДП «Пуща-Водиця» сплатило за цю 21 земельну ділянку більш як 6 млн грн податку.

Водночас за 2014–2019 роки ДП «Пуща-Водиця» залучило понад 201 млн грн поворотної фіндопомоги на зарплату, виплату податків та інші господарські потреби, з яких станом на 31 грудня 2021 року не повернуло 68,6 млн гривень. При цьому за 2019 рік ДП «Пуща-Водиця» мало прибуток 16 тис. грн, а за 2020 рік – 32 млн грн збитку.

Звіт і рішення за результатами аудиту ефективності оприлюднені на офіційному вебсайті Рахункової палати.