На сферу культури використали понад 659 млн грн із фонду протидії COVID-19 не за призначенням

14.12.2023 15:33

У 2020 році Уряд із порушенням законодавства виділив Міністерству культури та інформаційної політики України (МКІП) більш як 743 млн грн із фонду боротьби з COVID-19. Із цієї суми Міністерство використало понад 659 млн грн не за призначенням.

Про це йдеться у Звіті про результати аудиту ефективності використання коштів державного бюджету, виділених Міністерству культури та інформаційної політики України з фонду боротьби з гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2, та її наслідками для здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню та поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2. Відповідальний за проведення аудиту – член Рахункової палати Андрій Дідик.

«Аудит засвідчив незадовільний процес підготовки Міністерством культури та інформаційної політики й ухвалення Урядом рішень про виділення коштів із фонду боротьби з COVID-19, а головне – майже повну невідповідність змісту відповідних документів нормам закону про державний бюджет на 2020 рік та порядку використання цих коштів, затвердженого постановою Кабміну від 22 квітня 2020 року», – зазначив Андрій Дідик.

Аудит встановив, що в червні 2020 року Міністерство звернулося до Уряду з проханням виділити йому 1,9 млрд грн за 11 напрямами. У свою чергу  Кабмін прийняв постанову про виділення з фонду боротьби з COVID-19 777,8 млн грн за 6 напрямами, 5 з яких на суму 743,4 млн грн – неправомірні.

Як зауважують аудитори Рахункової палати, більшість передбачених цими документами напрямів узагалі не стосуються заходів із запобігання хворобі та боротьби з її наслідками, а за суттю є фінансовою підтримкою сфери культури, туризму та креативних індустрій (на видачу різних ґрантів суб’єктам господарювання, виробництво серіалів, розробку електронного ресурсу культурної спадщини, погашення закладами культури заборгованості із спожитих послуг). До того ж через відсутність у Міністерстві детальних, точних і достовірних фінансово-економічних розрахунків потреби у бюджетних коштах, не мали ухвалюватися рішення про виділення йому цих коштів.

Водночас аудит виявив, що майже 663 млн грн виділили без законодавчих підстав узагалі для використання коштів державного бюджету на надання ґрантів інституційної підтримки.

Унаслідок цього на заходи, що не відповідають напрямам спрямування та цільовому призначенню коштів фонду боротьби з COVID-19, МКІП використало майже 60 млн грн, Український культурний фонд (УКФ) – понад 518 млн грн, Український інститут книги – більш як 81 млн гривень.

Також фахівці Рахункової палати з’ясували: щойно УКФ перераховував ґрантоотримувачам кошти із держбюджету, вони втрачали статус бюджетних і виводились із системи казначейського обслуговування та бюджетного контролю. Це дозволило Українському культурному фонду уникнути дотримання критеріїв визначення одержувачів бюджетних коштів (не менш як дворічний досвід роботи за відповідним профілем, виробничий потенціал, незбиткова діяльність тощо).

УКФ не вимагав підтвердження попереднього отримання доходу від діяльності у сфері культури, туризму або креативних індустрій. При цьому аудитори Рахункової палати встановили 99 випадків, коли він уклав договори з ґрантоотримувачами, які не отримували надходжень у попередньому 2019 році, а 59 з них узагалі не здійснювали в цей період господарської діяльності. За цими договорами перерахували 57,5 млн гривень.

Аудит виявив, що основна мета надання ґрантів інституційної підтримки у сфері культури, туризму та креативних індустрій – створення робочих місць – не була досягнена. Адже протягом 2020–2021 років кількість працівників ґрантоотримувачів зменшилась на 16%. Отже, понад 518 млн грн витратили з державного бюджету неправомірно та нерезультативно.

За висновками аудиторів, реалізована (безпідставно за кошти фонду боротьби з COVID-19) система інституційної підтримки виявилася, по суті, механізмом поповнення обігових коштів та короткострокового утримання окремих обраних УКФ недержавних суб’єктів господарювання.

Інший підконтрольний Міністерству заклад – Український інститут книги, всупереч законодавству не відмовив у розгляді 14 заявок суб’єктів видавничої справи. При поданні документів вони не підтвердили попереднього видання книжок, тому МКІП надав їм 5,2 млн грн ґрантів інституційної підтримки неправомірно.

Аудит встановив, що нібито на розроблення електронного інформаційного ресурсу Міністерство спрямувало 1,8 млн гривень. Проте замість розроблення необхідних технічних завдань та програмного забезпечення, воно закупило серверне обладнання, до того ж із порушенням вимог законодавства про розбудову засобів інформатизації. Зрештою електронний інформресурс культурної спадщини не був розроблений.

Про результати аудиту поінформовано Офіс Генерального прокурора та Національну поліцію України.

Рішення та Звіт про результати аудиту опубліковані на офіційному вебсайті Рахункової палати.