Через тривалу процедуру ліквідації судів у 2018 році непродуктивно використано майже 165 млн грн – Рахункова палата

21.12.2019 11:30

Тривала процедура ліквідації Верховного Суду України, Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ, Вищого господарського суду України, Вищого адміністративного суду України призвела до непродуктивного використання у 2018 році майже 165 млн грн, і ще 94 млн грн можуть бути використані непродуктивно цьогоріч. Такі висновки містяться в Звіті про результати аудиту ефективності використання бюджетних коштів на забезпечення діяльності Верховного Суду. Відповідальний за проведення аудиту – член Рахункової палати Олександр Яременко.

У Рахунковій палаті зазначають, що ліквідація судів, яка затягнулася, гальмує загалом судову реформу та спричиняє значне фінансове навантаження на державний бюджет, створюючи надлишкові, непродуктивні витрати.

Так, судді ліквідованих судів, які фактично не здійснюють правосуддя, отримали суддівську винагороду в сумі понад 82,3 млн грн, а їх помічники, які не виконують свої обов’язки, – зарплату на загальну суму понад 13,3 млн гривень. Аудитори переконані, що подальше тривале реформування Верховного Суду тягне за собою ризики продовження тенденції неефективного використання бюджетних коштів.

Загалом з державного бюджету протягом 2018 – 9 місяців 2019 року були виділені асигнування за бюджетною програмою «Здійснення правосуддя Верховним Судом» у розмірі понад 2,7 млрд гривень. Ця сума забезпечила потребу у фінансових ресурсах для виконання Верховним Судом визначених законодавством повноважень.

Водночас через незалежні від Верховного Суду причини, зокрема особливий конституційний порядок призначення та звільнення суддів і гальмування працівниками Верховного Суду України процесів ліквідації, не виконані у 2018 році заходи напряму використання бюджетних коштів «Забезпечення ліквідації Верховного Суду України, Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ, Вищого господарського суду України, Вищого адміністративного суду України та державних підприємств, які обслуговували ці суди», затвердженого паспортом бюджетної програми.

У Рахунковій палаті наголошують, що розпочаті процеси ліквідації Верховного Суду України, Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ, Вищого господарського суду України, Вищого адміністративного суду України не можуть бути завершені, оскільки не вирішено питання переведення чи звільнення 58 суддів судів, які ліквідовуються, за умови  забезпечення їх незалежності та конституційних прав. Ці питання віднесено до повноважень Вищої кваліфікаційної комісії суддів та Вищої ради правосуддя.

Аудитори також  виявили, що Верховний Суд України не передав матеріальні цінності Верховному Суду, зокрема не переданий 71 транспортний засіб. Автівки мають незадовільний стан, тривалий час не експлуатуються та через відсутність номерних знаків, ключів і документів не можуть використовуватись Верховним Судом за призначенням.

Крім того, Верховний Суд України не передав Верховному Суду комп’ютерну техніку, який змушений був її закуповувати впродовж 2018 – 9 місяців 2019 року. Тільки на закупівлю засобів інформатизації Верховний Суд у 2018 році витратив 26 млн гривень.

Аудитом також виявлено, що з 54 результативних показників бюджетної програми за 2018 рік не виконані повною мірою 44. Зокрема, через неукомплектованість суддівського корпусу у 2018 році результативний показник якості «Частка розглянутих Верховним Судом справ і матеріалів у їх загальній кількості» виконано на 55,2 відсотка. Кількість нерозглянутих матеріалів накопичується, терміни їх розгляду збільшуються, зростає додаткове навантаження на суддів. Станом на 1 жовтня 2019 року не розглянуто понад 60 тисяч процесуальних звернень та справ.

У Рахунковій палаті вважають, що наявні методики Державної судової адміністрації України з визначення судового навантаження є недосконалими та морально застарілими. Відсутність єдиного підходу до визначення навантаження на суддів з урахуванням спеціалізації потребує запровадження повноцінного уніфікованого обліку судового навантаження для суддів всіх інстанцій та юрисдикцій.

Звіт та рішення щодо аудиту будуть розміщені на офіційному вебсайті Рахункової палати.