Інформаційне повідомлення на виконання рішення Рахункової палати від 27.06.2023 № 13-2

щодо Звіту про результати аудиту ефективності використання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на забезпечення окремих видатків районних рад, спрямованих на виконання їх повноважень

Загальні відомості

На виконання рішення Рахункової палати від 27.06.2023 № 13-2 «Про розгляд Звіту про результати аудиту ефективності використання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на забезпечення окремих видатків районних рад, спрямованих на виконання їх повноважень» (далі – рішення) поінформовано Верховну Раду України (лист від 12.07.2023 № 18-1586), а також рішення у порядку інформування надіслано Комітету Верховної Ради України з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування (лист від 12.07.2023 № 18-1588), Комітету Верховної Ради України з питань бюджету (лист від 12.07.2023 № 18-1587) та Раді національної безпеки і оборони України (лист від 12.07.2023 № 18-1592).

Згідно зі статтею 39 Закону України «Про Рахункову палату» відомості у формі рішення надіслано Кабінетові Міністрів України (лист від 12.07.2023 № 18-1589).

Відповідно до статей 35 і 36 Закону України «Про Рахункову палату» рішення та Звіт про результати аудиту ефективності використання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на забезпечення окремих видатків районних рад, спрямованих на виконання їх повноважень (далі – Звіт), надіслано Міністерству розвитку громад, територій та інфраструктури України (лист від 12.07.2023 № 18-1590), у Вінницькій області – Жмеринській районній раді; Дніпропетровській – Дніпровській і Новомосковській районним радам; Закарпатській – Ужгородській районній раді; Київській – Вишгородській районній раді; Львівській – Львівській та Яворівській районним радам; Одеській – Білгород-Дністровській, Ізмаїльській, Роздільнянській, Березівській і Подільській районним радам; Полтавській – Полтавській районній раді; Харківській – Харківській районній раді (лист від 12.07.2023 № 18-1593).

Про виявлені ознаки кримінальних правопорушень повідомлено Бюро економічної безпеки України (лист від 12.07.2023 № 18-1591).

Управлінські рішення, ухвалені на центральному рівні

За результатами розгляду рішення Кабінет Міністрів України доручив (доручення Прем’єр-міністра України від 18.07.2023 № 21836/1/1-23) Міністерству розвитку громад, територій та інфраструктури України, Міністерству фінансів України, Міністерству захисту довкілля та природних ресурсів України, Державній податковій службі України, начальникам обласних військових адміністрацій (за списком) відповідно до компетенції опрацювати, вжити необхідних заходів реагування та про результати поінформувати Рахункову палату і Кабінет Міністрів; з питань, що потребують ухвалення рішення Уряду, подати пропозиції в установленому порядку.

Міністерство розвитку громад, територій та інфраструктури України в частині виконання рекомендацій Рахункової палати щодо завершення процесу припинення районних рад ліквідованих районів листом від 28.07.2023 № 12193/33/10-23 повідомило, що Міністерство звернулося до обласних військових адміністрацій (лист від 25.07.2023 № 6653/33/14-23) з проханням надати інформацію про стан припинення юридичних осіб – районних рад ліквідованих районів. Після аналізу отриманої інформації буде ухвалено відповідне рішення. Також поінформовано, що під час підготовки бюджетного запиту на 2024 рік у робочому порядку будуть враховані рекомендації Рахункової палати щодо розробки методики розрахунку потреби у коштах субвенції на 2024 рік, актуалізації результативних показників бюджетної програми за КПКВК 3121040 «Субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам на забезпечення окремих видатків районних рад, спрямованих на виконання їх повноважень» та ідентифікації ризиків управління коштами субвенції.

Міністерство фінансів України листом від 01.08.2023 № 05110-03-3/20920 поінформувало, що братиме участь в опрацюванні методики розрахунку потреби в коштах субвенції на 2024 рік для забезпечення окремих видатків районних рад, спрямованих на виконання їх повноважень, у разі надходження проєкту, в установленому законодавством порядку, з урахуванням фінансового ресурсу Державного бюджету України в умовах воєнного стану.

Міністерством захисту довкілля та природних ресурсів України повідомлено (лист вх. № 1183/05-1 від 26.07.2023), що згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 04 липня 2023 року № 749 «Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких постанов Кабінету Міністрів України щодо користування надрами», розробленою Міндовкіллям спільно з Державною службою геології та надр України, постанова Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 року № 615 «Про затвердження Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами» визнана такою, що втратила чинність. Таким чином, рекомендація Рахункової палати щодо приведення зазначеного Порядку у відповідність зі статтею 10 Кодексу України про надра реалізована.

Бюро економічної безпеки України (лист від 11.08.2023 № 11/4.4.1/19691-23) повідомило про передачу звернення Рахункової палати щодо можливої втрати одержання Жмеринським районним бюджетом Вінницької області та балансоутримувачем коштів від здачі в оренду нерухомого майна та з інших питань на розгляд до Головного управління Національної поліції у Вінницькій області.

Розгляд рішення Рахункової палати на регіональному рівні

Про вжиті заходи реагування за результатами розгляду рішення поінформували Вінницька, Дніпропетровська, Донецька, Закарпатська, Запорізька, Київська, Львівська, Луганська, Полтавська, Харківська, Херсонська обласні військові адміністрації, яким це рішення надіслано Секретаріатом Кабінету Міністрів України.

Зокрема, Вінницька обласна військова адміністрація (лист від 08.08.2023 № 01.01-10/6149) повідомила, що рішення доведено до відома голів районних рад для практичної реалізації у подальшій діяльності.

Водночас Жмеринською районною радою Вінницької області поінформовано (лист від 11.08.2023 № 01-05-133) про ухвалення рішення не припиняти діяльність комунальних підприємств «Жмеринський комунгосп» та жмеринська дирекція кіновідеомережі та кіновідеопрокату та не передавати їх у комунальну власність міста. Щодо втрат Жмеринським районним бюджетом від здачі в оренду приміщень кінотеатру «Супутник» повідомлено про надсилання орендареві – ФОП Жеребюк І. В. листів від 03.07.2023 № 01-18-102 та 31.07.2023 № 01-18-121 про перегляд розміру орендної плати за оренду культурно-дозвільного центру. Станом на 11.08.2023 відповіді від орендаря не отримано.

Щодо припинення Шаргородської районної ради, то до 15.08.2023 триває перевірка органів ДПС, після завершення якої закриття цієї ради вийде на завершальний етап. Початок податкової перевірки Барської районної ради заплановано на 22.08.2023.

Дніпропетровська обласна військова адміністрація (листи від 03.08.2023 № 4313/0/526-23 та від 07.08.2023 № 4313/1/526-23) повідомила про завершення процедури припинення 5-ти районних рад ліквідованих районів. Щодо новоутвореної Криворізької районної ради: не завершена процедура здійснення державної реєстрації припинення юридичних осіб – районних рад Апостолівського, Софіївського та Широківського ліквідованих районів. Щодо новоутвореної Кам’янської районної ради: ще не завершена процедура здійснення державної реєстрації припинення юридичних осіб – районних рад Верхньодніпровського, Криничанського та П’ятихатського районів, що спричинено запереченням органу ДПС (платники мають не зняті з обліку об’єкти оподаткування). Крім того, ДПС не проведено перевірки Криничанської районної ради.

Також повідомлено про забезпечення дотримання норм Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» в частині обрання одного заступника голови районної ради шістьма районними радами, крім Кам’янської районної ради (обрано два заступники голови). Рекомендацій Мінрегіону щодо оптимальної чисельності працівників апарату районних рад (8 осіб) дотримано у Нікопольській (6 од.), Павлоградській (8 од.), Синельниківській (6 од.) районних радах. Наразі перевищує оптимальну штатна чисельність у Дніпровській (9 од.), Кам’янській (9 од.), Криворізькій (17 од.) та Новомосковській (12 од.) районних радах. При цьому фактична чисельність працівників усіх районних рад відповідає чисельності, рекомендованій Мінрегіоном, за винятком Новомосковської районної ради (11 од.).

Обласною військовою адміністрацією зазначено, що інформацію про структуру районних рад та вжиття заходів для відшкодування встановлених матеріальних збитків буде надано додатково.

Дніпровська районна рада (лист від 11.08.2023 № 42-147/2/2-23) поінформувала, що необґрунтований арешт рахунків Державною казначейською службою у Дніпровському районі скасовано рішенням районної ради у суді. Допущене головним бухгалтером виконавчого апарату порушення щодо виплати заробітної плати за рахунок субвенції обслуговуючому персоналу в сумі 25,1 тис. грн усунено в повному обсязі під час аудиту (кошти повернені до державного бюджету).

Новомосковська районна рада (лист від 17.07.2023 №268/0/2-23) поінформувала про усунення порушення та відшкодування збитків, завданих територіальній громаді Новомосковського району, шляхом повернення у липні 2023 року до районного бюджету помилково нарахованих та зайво сплачених у 2022 році коштів ЄСВ у сумі 50,3 тис. гривень.

Ужгородська районна рада (лист від 11.08.2023 № 157/02-19) повідомила про повернення 13.06.2023 до державного бюджету 8,4 тис. грн субвенції, які були використані не за цільовим призначенням і спрямовані на виплату допомоги з тимчасової непрацездатності.

Також ухвалено рішення виділити кошти на фінансування проведення технічної інвентаризації, виготовлення інвентарних справ та реєстрації речових прав на нерухоме майно, в тому числі для перереєстрації права власності із комунальної у державну будівлі за адресою: м. Перечин, пл. Народна, 1, для укладання договору оренди майна. Така ж інформація надійшла від Закарпатської обласної військової адміністрації (лист від 03.08.2023 № 11415/06-03).

Київська обласна військова адміністрація (лист від 03.08.2023 № 7582/03/37.04/2023) повідомила, що за результатами наради з головами районних рад, районних державних (військових) адміністрацій надано відповідні доручення. Зокрема, голів (начальників) Обухівської та Бучанської районних державних (військових) адміністрацій спільно з районними радами зобов’язано до 01 жовтня 2023 року завершити ліквідацію Васильківської, Кагарлицької, Києво-Святошинської та Макарівської районних рад, а також прискорити передачу закладів, установ та об’єктів комунального майна із спільної власності районів до спільної власності територіальних громад.

Повідомлено, що рекомендаціям Мінрегіону щодо оптимізації чисельності працівників на перехідний період до 8 од. станом на 01.08.2023 уже відповідає структура та штатний розпис Вишгородської районної ради. Іншим головам районних рад Київської області рекомендовано привести штатні розписи у відповідність з рекомендаціями Мінрегіону.

У відповідність до вимог частини першої статті 56 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» щодо затвердження одного заступника голови приведено штатні розписи усіх районних рад, крім Бучанської районної ради, у штатному розписі якої передбачено посади двох заступників голови (один із заступників поновлений на посаді за рішенням суду). Юридичне управління Київської ОВА вивчає зазначене питання.

Наслідки встановленого аудитом нецільового використання коштів субвенції (Бориспільська районна рада – 116,9 тис. грн, Броварська районна рада – 17,5 тис. грн) усунено шляхом відшкодування цих коштів до державного бюджету за рахунок власних коштів районних бюджетів.

Вишгородська районна рада листом від 11.08.2023 № 132/02-07 повідомила про завершення процедури припинення Іванківської та Поліської районних рад ліквідованих районів. Здійснено весь комплекс заходів з передачі майна спільної комунальної власності територіальних громад, сіл, селищ, міст району у власність територіальних громад: ухвалені відповідні рішення на сесіях районної ради, затверджені та підписані акти прийому-передачі майна. Рішенням Вишгородської районної ради затверджено штатну чисельність виконавчого апарату у кількості 7 од., в тому числі скорочено посаду другого заступника голови районної ради. Щодо вжиття заходів для відшкодування заподіяної неправомірними діями матеріальної шкоди: проведено відповідні перерахунки заробітної плати працівників районної ради та до кінця серпня кошти субвенції будуть повернені до державного бюджету.

Львівська обласна військова адміністрація (лист вх. № 1300/05-2 від 08.08.2023) поінформувала про затвердження передавальних актів по Городоцькій, Жовківській та Пустомитівській районних радах та про очікуваний розгляд на найближчій сесії рішення про їх ліквідацію для завершення процедури припинення районних рад. Яворівська районна рада здійснює заходи з припинення державної реєстрації установ, засновником яких є Мостиська районна рада, після завершення яких буде прийнято рішення про її реорганізацію шляхом приєднання до Яворівської районної ради.

Яворівська районна рада (лист від 14.08.2023 № 165) поінформувала про проведення заходів з припинення підприємств, щодо яких були винесені заперечення контролюючих органів.

Львівська районна рада (лист від 11.08.2023 № 01-вих-168) повідомила про проведену роботу з членами комісії з реорганізації районних рад, створеної від Перемишлянської та Кам’янка-Бузької районних рад, та про інші заходи, що вживаються для припинення ліквідованих районних рад. Щодо штатної чисельності: наразі чисельність виконавчого апарату становить 10 штатних одиниць, із них дві посади займають працівники, які перебувають у відпустках по догляду за дітьми до досягнення ними трирічного віку, один працівник мобілізований на період дії воєнного стану.

Полтавська обласна військова адміністрація (лист вх. № 1388/05-2 від 18.08.2023) поінформувала про зменшення кількості заступників голови Лубенської районної ради (з двох до одного) та передачу територіальним громадам району всіх об’єктів спільної власності, крім Лубенського районного центру дитячої та юнацької творчості (через відмову Лубенської міської ради прийняти у власність) та будівель і споруд Шеківського ЗНЗ І-ІІ ступенів (Сенчанська селищна рада Миргородського району не розглядала питання передачі). Також повідомлено, що Миргородською районною радою здійснено передачу всіх функціонуючих комунальних підприємств та установ територіальним громадам за принципом територіальної належності. Непереданими залишились 4 комунальні підприємства, які внесені до державного реєстру юридичних та фізичних осіб, але тривалий час не провадять діяльності та перебувають у стадії ліквідації.

Полтавська районна рада (лист від 11.08.2023 № 260) поінформувала, що рішенням сесії районної ради від 27.07.2023 №14/VII-428 адміністративну будівлю за адресою: вул. Шевченка, буд. 7 у м. Полтаві (вартістю 31031,6 тис. грн), передано з балансу комунального підприємства «Аварійно-відновлювальна служба Полтавського району» на баланс Полтавської районної ради. Цим же рішенням штатний розпис Полтавської районної ради приведено у відповідність з рекомендаціями Мінрегіону (8 посадових осіб). Таким чином, рекомендації Рахункової палати виконано повною мірою.

Білгород-Дністровська районна рада Одеської області (лист від 19.07.2023 № 03-17/162) повідомила про завершення процедури припинення Саратської та Татарбунарської районних рад ліквідованих районів та здійснення процедури їх приєднання до Білгород-Дністровської районної ради. Кількість заступників голови районної ради зменшено до одного. Щодо безпідставного нарахування та виплати надбавки за високі досягнення посадовим особам районної ради та сплати ЄСВ за трьох осіб у сумі 149,5 тис. грн: вжити заходів впливу до посадової особи, через діяльність якої заподіяно збитків громаді, неможливо у зв’язку зі звільненням.

Роздільнянською районною радою Одеської області (лист від 15.08.2023 № 155/01-25) поінформовано про врахування зауважень Рахункової палати та запевнено про провадження у подальшому діяльності згідно з вимогами чинного законодавства.

Ізмаїльською районною радою повідомлено (лист від 11.08.2023 № 01/01-25/122) про скасування однієї посади заступника голови районної ради (рішення від 28.02.2023 «Про внесення змін до структури та штатної чисельності виконавчого апарату Ізмаїльської районної ради на 2023 рік»). Фінансування заробітної плати водію та прибиральниці за рахунок субвенції пояснено обставинами крайньої необхідності. Нецільові видатки у сумі 40,0 тис. грн в державному бюджеті не поновлено.

Березівською районною радою (лист від 16.08.2023 № 01-33/72) повідомлено про внесення змін до структури та чисельності апарату районної ради, скорочення посади водія та прибиральниці приміщень. На сьогодні фактично фінансуються за рахунок коштів субвенції 7 посадових осіб.

Подільська районна рада Одеської області (лист від 15.08.2023 № 02-19/113) повідомила про усунення під час аудиту порушення та повернення у повному обсязі до державного бюджету 5,2 тис. грн субвенції, за рахунок яких було виплачено заробітну плату працівникові обслуговуючого персоналу. У зв’язку з організаційними змінами, які відбулися в березні 2023 року, в районній раді на посаді заступника голови працює одна особа. На найближчому пленарному засіданні будуть внесені зміни до рішення Подільської районної ради «Про затвердження структури та загальної чисельності виконавчого апарату Подільської районної ради» з метою приведення у відповідність з рекомендаціями Мінрегіону.

Харківська обласна військова адміністрація (лист від 01.08.2023 № 01-42/4970) та Харківська районна рада (лист від 14.08.2023 № 02-19/129) повідомили про виконання Харківською районною радою завдання щодо передачі усіх об’єктів спільної власності територіальних громад району відповідно до розмежування видатків між бюджетами, встановлених Бюджетним кодексом України.

Крім того, Харківською районною радою ухвалено всі рішення про передачу окремого майна спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст району до комунальної власності відповідних територіальних громад. Місцевими радами ще провадиться робота з підготовки актів приймання-передачі та ухвалення рішень.

Процес ліквідації Дергачівської та Нововодолазької районних рад наразі триває та знаходиться на контролі Харківської районної ради. Відповідно до наказу Головного управління ДПС у Харківській області від 08.08.2023 № 333-н розпочато позапланову виїзну перевірку цієї районної ради, що відповідає рекомендації Рахункової палати.

Донецька обласна військова адміністрація (лист від 03.08.2023 № 0.2/15-2936/4-23) повідомила, що рішення Рахункової палати взято до відома та врахування в подальшій роботі.

Луганська обласна військова адміністрація (лист від 02.08.2023 №1/01.01-21-3251) поінформувала, що до державного бюджету районними радами повернено невикористані у 2022 році кошти субвенції в сумі 721,9 тис. гривень. Повідомлено про завершення процесу припинення дев’яти районних рад, крім однієї, у зв’язку з тимчасовою окупацією території області. Також повідомлено про завершення процесу передачі об’єктів спільної власності у комунальну власність територіальних громад відповідно до розмежування видатків між бюджетами в частині передачі об’єктів, щодо яких внесені зміни до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, крім речових прав на нерухоме майно тимчасово окупованих територій Луганщини.

Херсонська обласна військова адміністрація (лист від 28.07.2023 № 01-01-13-6149/0/23/29) повідомила, що рішення Рахункової палати доведено до відома районних рад та військових адміністрацій з метою забезпечення недопущення подібних порушень законодавства в діяльності районних рад Херсонщини.

Загальні результати реагування

Інформацію про результати розгляду рішення Рахункової палати від 27.06.2023 № 13-2 «Про розгляд Звіту про результати аудиту ефективності використання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на забезпечення окремих видатків районних рад, спрямованих на виконання їх повноважень» надали всі 15 об'єктів аудиту.

Загалом заходами, вжитими на центральному і регіональному рівнях, станом на 01.08.2023 забезпечено врахування усіх рекомендацій Рахункової палати, зокрема: у 7-ми районних радах штатну чисельність працівників апарату приведено у відповідність з рекомендаціями Мінрегіону (зменшено на 122,5 штатних од., що згідно з розрахунками дає змогу зекономити протягом року видатків на 20 580,0 тис. грн); у 6-ти районних радах чисельність заступників голови приведено у відповідність із вимогами статті 56 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" (попереджено нецільове використання протягом року щонайменше 1 176,0 тис. грн субвенції); у 7-ми районних радах відшкодовано до державного бюджету незаконні і нецільові видатки на загальну суму 293,2 тис. грн; в одній раді усунено порушень щодо обліку майна на 31 031,6 тис. гривень.

 

Заступник Голови Рахункової палати
Андрій МАЙСНЕР