У межах моніторингу виконання рекомендацій, викладених у рішенні Рахункової палати від 21.12.2021 № 34-6 щодо Звіту про результати аудиту ефективності планування та результативності контролю за повнотою нарахування і своєчасністю надходження акцизного податку з алкогольних напоїв до державного бюджету, отримано додаткову інформацію від Міністерства фінансів України (далі – Мінфін) (листи від 13.12.2023 № 11320-11-7/34565, від 17.10.2024 № 11320-09-7/30056), Державної податкової служби (далі – ДПС) (лист від 31.03.2023 № 4150/5/99/00-02-02-01-05-1) про стан виконання цих рекомендацій.
Мінфіном поінформовано, що Верховною Радою України прийнято Закон України від 18 червня 2024 року № 3817-ІХ «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» (далі – Закон № 3817), який набуде чинності 01.01.2025. Цим Законом, зокрема, встановлено порядок торгівлі алкогольними напоями через мережу Інтернет.
Крім того, Законом № 3817 передбачено збільшення вартості ліцензій на виробництво алкогольних напої з урахуванням інфляційних процесів. Так, частиною першою статті 50 Закону № 3817 встановлено річну плату за ліцензії на право виробництва алкогольних напоїв (за кожне місце провадження відповідного виду господарської діяльності) в сумі 0,15 розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня звітного (податкового) року, в якому здійснюється платіж. Таким чином, з 01.01.2025 річна плата за ліцензії на право виробництва алкогольних напоїв становитиме 1 200 грн замість 780 гривень.
Постановою Кабінету Міністрів України від 19 червня 2023 р. № 618 «Деякі питання маркування алкогольних напоїв, тютюнових виробів і рідин, що використовуються в електронних сигаретах» затверджено нові зразки марок акцизного податку з метою підвищення ефективності контролю за виробництвом та обігом підакцизних товарів, недопущення потрапляння у торгівельну мережу контрабандних та контрафактних алкогольних напоїв. Пунктом 4 цієї постанови ДП «Поліграфічний комбінат «Україна», зокрема, доручено у фінансовому плані на 2024 рік у витратній частині передбачити витрати, пов’язані із знищенням марок акцизного податку старих зразків та виготовленням, безоплатним обміном та доставкою продавцю марок акцизного податку нового зразка.
Мінфіном видано наказ від 18 червня 2024 р. № 296 «Про затвердження форми № 1-ВП «Звіт про обсяги виробництва та обігу (у тому числі імпорту та експорту) спирту (у тому числі біоетанолу), спиртових дистилятів, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах», форми № 1-ОП «Звіт про обсяги обігу (у тому числі імпорту та експорту) спирту (у тому числі біоетанолу), спиртових дистилятів, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах», порядків їх заповнення та кодів, одиниць виміру та видів продукції/товару», зареєстрований у Міністерстві юстиції України 04 липня 2024 р. за № 1011/42356 (набрав чинності 01.10.2024, далі – наказ № 296), яким визнано таким, що втратив чинність, наказ Мінфіну від 11 лютого 2016 р. № 49 «Про затвердження форм звітів щодо виробництва й обігу спирту, алкогольних напоїв і тютюнових виробів та порядків їх заповнення», зареєстрований у Міністерстві юстиції України 03 березня 2016 р. за № 340/28470. Крім того, форми звітів, затверджені наказом № 296, унеможливлюють задвоювання звітних даних про обсяги алкогольних напоїв, зокрема тих, які надійшли оптовикам від виробників цієї продукції.
За інформацією Мінфіну, ДПС розроблено проєкт наказу Мінфіну «Про затвердження Порядку ведення Єдиного державного реєстру місць зберігання та Вимог до місць зберігання спирту», який листом від 19.01.2023 № 129/4/99-00-09-04-02-04 надіслано до Мінфіну. Водночас зміни, внесені Законом України від 29 червня 2023 р. № 3173-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України у зв’язку із запровадженням електронної простежуваності алкогольних напоїв, тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах»), унеможливили погодження та видання наказу в запропонованій редакції. З огляду на викладене ДПС листом від 24.11.2023 № 2477/4/99-00-09-04-02-04 надіслала до Мінфіну нову редакцію проєкту наказу. Після його погодження заінтересованими центральними органами виконавчої влади відповідний наказ Мінфіном буде видано та у встановлений законодавством строк надіслано на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України.
ДПС повідомила, що видано наказ ДПС від 23.11.2022 № 863 «Про організацію роботи Державної податкової служби України з визначення показників доходів та надходження платежів» (зі змінами), в якому враховано механізм визначення показників доходів та очікуваних надходжень платежів з акцизного податку, у тому числі по алкогольній продукції, та яким визнано таким, що втратив чинність, наказ ДПС від 08.07.2021 № 672 «Про організацію роботи Державної податкової служби України з визначення індикативних показників доходів та надходження платежів».
Протягом 2022 року та січня-лютого 2023 року податковими органами здійснено 6 002 фактичних перевірки суб’єктів господарювання, які провадили діяльність з виробництва та реалізації алкогольних напоїв. Перевірками встановлено 5 019 порушень податкового та іншого законодавства, контроль за якими покладено на ДПС, до порушників застосовано штрафних (фінансових) санкцій на суму 332,3 млн гривень.
Крім того, ДПС систематично надавалась інформація Національній поліції України та Бюро економічної безпеки України щодо незаконної торгівлі алкогольними напоями.
За результатами розгляду наданої об’єктами контролю інформації Рахункова палата дійшла висновку: із 30 рекомендацій виконано 28. Щодо двох рекомендацій Рахункової палати, то відповідно до процесу «Моніторинг виконання рішень Рахункової палати за результатами заходу державного зовнішнього фінансового контролю (аудиту)», затвердженого рішенням Рахункової палати від 21.12.2021 № 34-6, цим рекомендаціям присвоєно статус «Закрито – керівництво приймає ризик».
Враховуючи викладене, контроль за виконанням наданих у рішенні Рахункової палати від 21.12.2021 № 34-6 рекомендацій завершено.
Голова Рахункової палати
Ольга ПІЩАНСЬКА