На виконання рішення Рахункової палати від 25.09.2018 № 24-4 про результати аудиту ефективності використання Державною судовою адміністрацією України бюджетних коштів на заходи, спрямовані на забезпечення належних умов для здійснення правосуддя, поінформовано Верховну Раду України (лист від 18.10.2018 № 02-2530).
Згідно зі статтею 39 Закону України «Про Рахункову палату», Кабінету Міністрів України надіслано відомості про результати аудиту у формі рішення Рахункової палати (лист від 18.10.2018 № 02-2531).
Відповідно до статті 36 Закону України «Про Рахункову палату», рішення Рахункової палати та Звіт з метою вжиття заходів для усунення виявлених аудитом недоліків надіслано Державній судовій адміністрації України (лист від 18.10.2018 № 02-2532).
Про виявлені ознаки кримінальних правопорушень у діях керівництва Територіального управління Державної судової адміністрації України в Київській області згідно зі статтею 41 Закону України «Про Рахункову палату» поінформовано Генеральну прокуратуру України (лист від 24.10.2018 № 02-2571).
На рішення Рахункової палати надійшло доручення Прем'єр-міністра України від 25.10.2018 № 41894/1/1-18, яким Міністерству фінансів України та Міністерству внутрішніх справ України доручено відповідно до компетенції опрацювати рішення Рахункової палати та про вжиті за результатами розгляду заходи поінформувати Рахункову палату та Кабінет Міністрів, у разі необхідності внести в установленому порядку на розгляд Уряду відповідні акти.
Міністерство фінансів України листом від 30.11.2018 № 08020-01/1- 7/31383 повідомило, що на виконання доручення Кабінету Міністрів України від 25.10.2018 № 41894/1/1-18 у межах компетенції опрацювало рішення Рахункової палати і погодилося з пропозиціями Рахункової палати, наданими Державній судовій адміністрації України.
Національна гвардія України листом від 13.11.2018 № 27/25/1-7678 на виконання доручення Міністерства внутрішніх справ України від 25.10.2018 № 33339кб повідомила, що підрозділи Національної гвардії України з 20.12.2017 здійснюють охорону 118 судів, органів та установ системи правосуддя, визначених додатком 2 до постанови Кабінету Міністрів України від 01.12.2017 № 902 «Про затвердження переліку судів, органів та установ системи правосуддя, охорона яких здійснюється підрозділами Національної поліції та Національної гвардії» (далі - Постанова № 902). Щоденно для забезпечення охорони призначається 129 постів охорони порядку. Оскільки зазначені пости несуть службу цілодобово, для охорони кожного дня призначається 417 військовослужбовців.
Національна поліція України на виконання доручення Кабінету Міністрів України від 25.10.2018 № 41894/1/1-18 листом від 14.11.2018 № 13771/04/20-2018 повідомила про вжиття комплексу заходів щодо виконання Закону України «Про судоустрій і статус суддів», Постанови № 902.
Додатком 3 до Постанови № 902 підрозділам поліції охорони Національної поліції визначено здійснювати забезпечення охорони технічними засобами охоронного призначення в 352 судах. Станом на 01.11.2018 охороняється 210 судових установ.
У 2018 році з метою забезпечення належної охорони судів, насамперед тих, які визначені Постановою № 902, керівниками органів (підрозділів) поліції охорони Національної поліції проведено робочі зустрічі (з надсиланням листів) з керівниками органів судової влади на місцях, під час яких запропоновано весь перелік послуг охорони, що надаються органами і підрозділами поліції охорони. Водночас за ініціативою поліції охорони проведено роботу із забезпечення на території обслуговування охорони судів, не визначених Постановою № 902. Як результат, станом на 01.11.2018 додатково забезпечується охорона 197 судів. Разом з тим є суди, охорона яких технічними засобами охоронного призначення поліції охорони Національної поліції не здійснюється, зокрема у Волинській, Дніпропетровській, Львівській, Рівненській, Сумській і Харківській областях.
Основними причинами відмови керівників судів від забезпечення охорони органами поліції охорони цих об'єктів є відсутність достатнього фінансування, передбаченого бюджетами на 2018 рік, передача судів під охорону недержавним суб'єктам охоронної діяльності (наприклад, у Сумській і Харківській областях).
Ураховуючи викладене, Національна поліція України пропонує Державній судовій адміністрації України передбачити в бюджетах органів судової влади на 2019 рік достатнє фінансування послуг охорони та зобов'язати керівників органів судової влади на місцях забезпечити належну охорону судів, визначених додатком 3 до Постанови № 902, шляхом укладання договорів з органами (підрозділами) поліції охорони Національної поліції України.
Державна судова адміністрація України листом від 21.11.2018 № 6-24126/18 повідомила, що з метою недопущення в подальшому виявлених порушень, мінімізації ризиків неефективного використання бюджетних коштів наказом від 20.11.2018 № 572 затверджено План заходів щодо усунення недоліків і порушень, виявлених за результатами проведення Рахунковою палатою аудиту ефективності використання Державною судовою адміністрацією України бюджетних коштів на заходи, спрямовані на забезпечення належних умов для здійснення правосуддя.
Генеральна прокуратура України листом від 02.11.2018 № 02/2/2-2571-18 повідомила про розгляд звернення щодо виявлених при здійсненні аудиту можливих протиправних дій посадових осіб Територіального управління Державної судової адміністрації України у Київській області. Звернення направлено прокурору міста Києва, якому доручено організувати перевірку згідно з вимогами чинного законодавства та повідомити про вжиті заходи у спосіб і строки, передбачені чинним законодавством.
Прокуратура міста Києва листом від 13.11.2018 № 04/2/4/1-2777-18 повідомила, що за викладеними у зверненні фактами розпочато досудове розслідування у кримінальному провадженні № 42018100000001078 від 12.11.2018 за ч. 2 ст. 364 КК України. Проведення досудового розслідування у кримінальному провадженні доручено СУ ГУНП у м. Києві.
Відповідно до статті 36 Закону України «Про Рахункову палату» стан реалізації заходів щодо виконання рекомендацій Рахункової палати перебуває на контролі.
Член Рахункової палати
О. С. Яременко