МТОТ не реалізувало жодної з 10 регіональних ініціатив на підтримку ВПО та ветеранів АТО/ООС за кошти Міжнародного банку реконструкції і розвитку – Рахункова палата

05.11.2019 17:12

Міністерство з питань тимчасово окупованих територій та внутрішньо переміщених осіб України (МТОТ) не забезпечило ефективного управління коштами гранту Міжнародного банку реконструкції і розвитку (МБРР) та не завершило у встановлені терміни реалізацію 10 пілотних субпроєктів, які впроваджуються в громадах, що постраждали від збройного конфлікту, для вирішення їх соціально-економічних потреб. Про це свідчать результати аудиту ефективності використання коштів державного бюджету, виділених міністерству в 2018-му – I півріччі 2019 року на пілотні заходи з реагування на проблеми для розвитку, викликані переміщенням осіб та поверненням комбатантів. Відповідальний за проведення аудиту – член Рахункової палати Василь Невідомий.

Для впровадження Проєкту «Подолання наслідків конфлікту, пілотний проект з відновлення та розбудови спроможностей» у вересні 2016 року Україна отримала фінансову допомогу від МБРР у розмірі 3,2 млн дол США. Координатор та головний розпорядник бюджетних коштів – МТОТ. МБРР визначив, що Проєкт мав завершитися 3 червня 2019 року.

Упродовж 2,5 років надійшло майже 2,2 млн дол. США гранту. Реалізація Проєкту здійснювалась дуже повільно, і станом на дату завершення використано лише 52 відс. коштів гранту.

При цьому за Частиною 1 Проєкту на побудову потенціалу МТОТ, управління проєктами використано 78 відс. передбачених на це коштів (900 тис. дол. США), за Частиною 2 «Пілотні заходи, спрямовані на реагування на виникаючі проблеми для розвитку, викликані переміщенням осіб і поверненням комбатантів» – лише 49 відс. передбачених 2,3 млн дол. США за цією Частиною коштів Гранту.

У зв’язку з цим Проєкт продовжено на рік – до 3 червня 2020 року, а його кошторисну вартість збільшено на 350 тис. дол. США.

МТОТ у межах реалізації Частини 2 Проєкту в жовтні 2017 року відібрало 10 пілотних субпроєктів місцевих органів самоврядування з чотирьох областей України – Харківської, Дніпропетровської, Запорізької та Миколаївської. При цьому не були залучені до участі територіальні громади, розташовані в Донецькій і Луганській областях, які найбільше постраждали від конфлікту і де проживає 54 відс. внутрішньо переміщених осіб.

Субпроєкти, зокрема, передбачають відновлення інфраструктури, створення умов для надання медичних послуг, реабілітації та психосоціальної підтримки внутрішньо переміщених осіб (ВПО) та ветеранів АТО/ООС, підтримку розвитку їх підприємницького потенціалу та отримання доходу.

Кошторисна вартість субпроєктів на сьогодні становить майже 2,6 млн дол. США, з них 2 млн дол. США – за рахунок гранту та 0,6 млн дол. США – співфінансування за рахунок місцевих бюджетів, але міністерство, ініціатори та імплементатори субпроєктів не забезпечили своєчасної реалізації жодного з них у повному обсязі.

Станом на 1 липня 2019 року використано 29,9 млн грн (трохи більше 1 млн дол. США) – 52 відс. кошторисної вартості субпроєктів за кошти гранту. Товарно-матеріальних цінностей придбано на 20,1 млн грн (68 відс. запланованого), лише наполовину виконані ремонтні роботи – 9,1 млн гривень. Закупівля консультаційних послуг, що є одним з основних кінцевих продуктів реалізації Проєкту, й досі знаходиться на початковому рівні – використано лише 0,8 млн грн (7 відс.).

Через суттєві недоліки у впровадженні субпроєктів матеріальні цінності, придбані за кошти гранту на суму 13,8 млн грн, фактично не використовуються від півроку до 11 місяців, що свідчить про нерезультативне використання коштів на їх придбання.

Фактично з травня 2019 року закупівля міністерством товарів, робіт та консультативних послуг була призупинена через фінансові та організаційні проблеми, а з кінця серпня 2019 року – й через реорганізацію МТОТ. Рахункова палата звертає увагу, що це створює ризики невиконання Проєкту у додатково визначені МБРР терміни.

Аудит встановив, що лише три субпроєкти перебувають на завершальному етапі реалізації – у м. Первомайський Харківської обл. (освоєно 94 відс. коштів), у Сурсько-Литовській громаді та м. Кам’янське Дніпропетровської обл. (93 відс. та 79 відс. відповідно).

Два субпроєкти мають найнижчий ступінь виконання: це проєкти з надання психосоціальної підтримки, сприяння працевлаштуванню ВПО та ветеранів у м. Запоріжжя (14 відс.) та створення центру розвитку підприємницьких ініціатив ВПО і ветеранів АТО у Нововодолазькій об’єднаній громаді Харківської обл. (12 відс.). Інші п’ять субпроєктів реалізовані в межах 24–48 відсотків.

Ініціатори та імплементатори субпроєктів неповністю виконали умови угод про співпрацю та лише наполовину здійснили заплановане співфінансування субпроєктів за рахунок коштів місцевих бюджетів, що негативно вплинуло на реалізацію субпроєктів.

На формування потенціалу МТОТ у межах Частини 1 Проєкту за 2,5 років використано 18,8 млн гривень. Ці кошти були витрачені на створення матеріально-технічної бази, забезпечення функціонування та поточну діяльність центрального й регіональних офісів міністерства, закупівлю консультантів для реалізації Проєкту.

Як зазначає Рахункова палата, матеріально-технічна база МТОТ фактично створена за рахунок грантових коштів, але зміцнення матеріальної бази не призвело до формування спроможності інституції ефективно працювати з наслідками конфлікту.

Соціально-економічними наслідками нереалізації субпроєктів у встановлені терміни стали, зокрема, незабезпечення учасників АТО/ООС, ВПО, ветеранів війни послугами медичної та фізичної реабілітації; ненадання психологічної допомоги; невирішення соціальних проблем, незабезпечення потреб таких осіб щодо працевлаштування, започаткування підприємницької діяльності, що сприяло б підвищенню їх життєвого рівня, соціальної та професійної адаптації.

Результати аудиту спрямовані до Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України, Міністерства у справах ветеранів, тимчасово окупованих територій та внутрішньо переміщених осіб України. Звіт і рішення про результати аудиту будуть оприлюднені на офіційному вебсайті Рахункової палати.