Інформаційне повідомлення на виконання рішення Рахункової палати від 24.05.2022 №11–2

07.10.2024 14:21

щодо Звіту про результати аудиту ефективності використання бюджетних коштів, виділених Міністерству оборони України на будівництво (придбання) житла для військовослужбовців Збройних Сил України.

У межах моніторингу виконання рекомендацій, наданих у рішенні Рахункової палати від 24.05.2022 № 11-2, яким затверджено Звіт про результати аудиту ефективності використання бюджетних коштів, виділених Міністерству оборони України на будівництво (придбання) житла для військовослужбовців Збройних Сил України, повідомляємо.

Міністерство оборони України (далі – Міноборони) провело службову нараду, під час якої детально проаналізовано порушення, виявлені Рахунковою палатою, та обговорено шляхи виконання наданих рекомендацій. За підсумками наради Міністром оборони України затверджено план виконання рекомендацій Рахункової палати та детальний план усунення виявлених під час аудиту порушень і недоліків, у яких керівникам структурних підрозділів Міноборони та Генерального штабу ЗСУ визначені завдання.

План усунення порушень і недоліків передбачає виконання відповідними структурними підрозділами Міноборони та Генерального штабу ЗСУ 218 завдань, з яких 110 виконані повністю, виконання 11 завдань можливе після закінчення воєнного стану, а решта реалізовуватиметься на постійній основі. Так, з метою контролю за усуненням виявлених порушень і виконання передбачених планом заходів Головне управління капітальних вкладень Міноборони щокварталу доповідає керівництву Міноборони про результати аналізу стану усунення виявлених порушень.

Міноборони усунені порушення, виявлені аудиторами, під час будівництва 40-квартирного житлового будинку у Львівській області, який у 2023 році введений в експлуатацію (сертифікат № ІУ122230721377 про закінчення будівництва та готовності до експлуатації), складена проєктна документація на будівництво 126-квартирного житлового будинку у м. Дніпро згідно з положеннями ДСТУ Б Д.1.1.-7:2013 "Правила визначення вартості проєтно-вишукувальних робіт та експертизи проєктної документації на будівництво".

Міністерством здійснена інвентаризація (обстеження) земель, які використовуються його управліннями капітального будівництва та державними підприємствами для будівництва житла військовослужбовцям. У 2023 році обстежено 107 земельних ділянок, на яких організовано таке будівництво із залученням небюджетних коштів.

За результатами обстежень розроблено проєкт розпорядження Кабінету Міністрів України про внесення змін до Переліку земельних ділянок, на яких планується будівництво житла військовослужбовцям із залученням небюджетних коштів, затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 22 травня 2013 р. № 666-р "Про погодження переліку земельних ділянок, що належать до земель оборони, на яких планується будівництво житла для військовослужбовців та членів їх сімей із залученням небюджетних коштів".

Крім того, у Міноборони обліковано сформовану для розміщення та постійної діяльності Збройних Сил України земельну ділянку площею 122,0900 га у Київській області і 04.12.2023 зареєстровано право користування нею в Державному реєстрі речових прав за землекористувачем ЗСУ.

Міноборони у 2022 – 2023 роках проведена інвентаризація укладених договорів з будівництва житла для військовослужбовців за небюджетні кошти, за підсумками якої на оперативному обліку Міністерства рахувався 51 договір, зокрема укладених Міноборони відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 06 липня 2011 р. № 715 "Деякі питання будівництва житла для військовослужбовців та членів їх сімей на земельних ділянках, що належать до земель оборони" (далі – Постанова 715).

На момент проведення інвентаризації згідно з рекомендаціями Рахункової палати Міноборони вжиті заходи щодо внесення змін до договору від 22.12.2018 № 12/18, укладеного Подільським УКБ з Обслуговуючим житлово-будівельним кооперативом "Житлобуд-2012", "Про реконструкцію будівлі № 96 під багатоповерховий житловий будинок у м. Чернівці" в частині визначення Міноборони в договорі третьою стороною та збільшення його частки збудованого житла з 1 350 м2 до 1 763,8 м2.

За результатами інвентаризації проаналізовано законність укладання та виконання договорів на будівництво житла на землях оборони, а також спільно з органами прокуратури проведено претензійно-позовну роботу за 7-ма договорами:

рішенням Господарського суду м. Києва від 15.12.2022 у справі № 910/5188/22 (залишене без змін постановою Північного апеляційного господарського суду від 12.09.2023 та постановою Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 07.11.2023) задоволено позов заступника Генерального прокурора в інтересах держави в особі Кабінету Міністрів України та Міноборони до Центрального територіального управління капітального будівництва Міноборони, ТОВ "Укрбудінвестгруп", ТОВ "Ботлер" і визнано недійсним договір (зі змінами та доповненнями) від 20.12.2016 про будівництво житлового комплексу у м. Києві;

рішенням Господарського суду Рівненської області від 04.01.2023 у справі № 918/604/22 задоволено позов Міноборони до ПП "БАУ КОМПЛЕКТ" та розірвано договір від 12.06.2019 № 303/8/30/3 про будівництво житла на земельній ділянці у м. Рівне.

Земельна ділянка обліковується в Квартирно-експлуатаційному відділі міста Рівне і планується для подальшого будівництва житла відповідно до Постанови 715

рішенням Господарського суду м. Києва від 09.02.2023 у справі № 910/1639/22 (залишене без змін постановою Північного апеляційного господарського суду від 04.07.2023 та ухвалою Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 25.09.2023) позов заступника Генерального прокурора в інтересах держави в особі Міноборони до Центрального територіального управління капітального будівництва Міноборони та ТОВ "Сомус" задоволено. Договір від 27.06.2019 про будівництво житлового комплексу у м. Київ, укладений між Центральним територіальним управління капітального будівництва та ТОВ "Сомус", визнано недійсним. Земельна ділянка обліковується в Київському квартирно-експлуатаційному управлінні Міноборони;

рішенням Господарського суду Хмельницької області від 20.03.2024 у справі № 924/1014/23 позов Спеціалізованої прокуратури у сфері оборони Західного регіону в інтересах держави у м. Хмельницький задоволено, договір від 14.09.2017 № 1/17 про реконструкцію казарми під багатоквартирний житловий будинок у м. Хмельницький, укладений між Подільським управлінням капітального будівництва Міноборони та ПП "КЬЮЕЙДІ", визнано недійсним. Рішення суду першої інстанції оскаржується Подільським управлінням капітального будівництва Міноборони у Північно-Західному апеляційному господарському суді;

рішенням Господарського суду Хмельницької області від 21.05.2024 у справі № 924/1341/23 відмовлено у задоволенні позову Хмельницької спеціалізованої прокуратури у сфері оборони Західного регіону в інтересах держави в особі Хмельницької обласної військової адміністрації та Міноборони щодо визнання недійсним договору від 28.08.2018 № 10/18 про будівництво багатоповерхових житлових будинків у м. Хмельницький, укладеного Подільським управлінням капітального будівництва Міноборони та ТОВ "Канстальбуд". Рішення суду першої інстанції оскаржується органами прокуратури у Північно-Західному апеляційному господарському суді, а розгляд апеляційної скарги призначено на 10.10.2024;

рішенням Господарського суду Вінницької області від 03.05.2024 у справі № 902/1052/23 відмовлено у задоволенні позову заступника Генерального прокурора в інтересах держави в особі Вінницької обласної військової адміністрації та Міноборони про визнання недійсним договору від 02.10.2019 № 16/19 про будівництво багатоповерхових житлових будинків у м. Вінниця, укладеного Подільським УКБ та ТОВ "Особняк Центр" (рішення суду першої інстанції оскаржується органами прокуратури та Міноборони у Північно-Західному апеляційному господарському суді, розгляд апеляційної скарги призначено на 30.09.2024);

рішенням Господарського суду Тернопільської області від 17.04.2024 позов Тернопільської спеціалізованої прокуратури у сфері оборони Західного регіону в інтересах держави в особі Тернопільської обласної військової адміністрації та Міноборони задоволено, визнано недійсним договір від 03.10.2017 № 3/17 про будівництво багатоповерхового житлового будинку у м. Тернопіль, укладеного між Подільським управлінням капітального будівництва та ТОВ "ІФ Міськбуд Девелопмент".

Протягом 2023 – 2024 років Міноборони інформувало Рахункову палату і про розподіл 285 квартир, придбаних у 2020 – 2021 роках у межах виконання інвестиційних угод.

Крім того, Міноборони, з метою приведення нормативно-правових актів у відповідність до вимог чинного законодавства, з урахуванням наданих Рахунковою палатою рекомендацій видало наказ від 19.06.2024 № 404/нм "Про затвердження Змін до Інструкції з організації забезпечення військовослужбовців Збройних Сил України та членів їх сімей жилими приміщеннями", який зареєструвало в Міністерстві юстиції України 03 липня 2024 за № 995/42340. Зазначений наказ передбачає відповідальність посадових осіб, які здійснюють розподіл житла квартирно-експлуатаційних органів, командирів (начальників) військових частин, підрозділів, інших установ та організацій Міноборони і Збройних Сил України, за невиконання нормативно-правових актів у частині правомірності надання житла (компенсації) військовослужбовцям, а також оптимізацію процесу розподілу побудованого (придбаного) житла.

Міністерство здійснило заходи та поінформувало Рахункову палату про результати інвентаризації об'єктів незавершеного будівництва (далі – ОНБ). Так, станом на 01.01.2024 у Міноборони обліковувалось 270 ОНБ житлового призначення загальною вартістю 849,6 млн грн, прийнято рішення щодо подальшого розпоряджання цими об’єктами, зокрема:

два об’єкти вартістю 69 млн грн введені в експлуатацію у 2023 році;

три об’єкти вартістю 156,1 млн грн передбачається добудувати у 2024 році за рахунок коштів бюджетної програми за КПКВК 2101190 "Будівництво (придбання) житла для військовослужбовців Збройних Сил України";

добудову 83 об’єктів вартістю 324,4 млн грн доцільно продовжити після завершення воєнного стану залежно від отриманого фінансового ресурсу;

подальша добудова 75 об’єктів вартістю 13 млн грн, будівництво яких не розпочато (здійснено проєктно-вишукувальні роботи більше 10 років тому), недоцільна та в окремих випадках неможлива, оскільки витрати не підтверджені первинними документами (немає проєктної, дозвільної, виконавчої, бухгалтерської документації), опрацьовується проєкт наказу Міноборони про списання витрат у встановленому законодавством порядку;

щодо 22 об’єктів вартістю 114,6 млн грн, збудованих і введених в експлуатацію у попередні роки, але не переданих до комунальної власності територіальних громад або квартирно-експлуатаційним органам Збройних Сил України, вживаються заходи щодо передачі (списання) витрат експлуатуючим організаціям;

48 об’єктів вартістю 137,8 млн грн розташовані на тимчасово окупованій території Автономної Республіки Крим, рішення щодо них прийматиметься після деокупації;

добудова 31 об’єкта вартістю 30,6 млн грн, проєктування (будівництво) яких розпочиналось коштом бюджетної програми за КПКВК 2101190, продовжується за рахунок небюджетних коштів;

6 об’єктів вартістю 4,1 млн грн включено до проєкту розпорядження Кабінету Міністрів України "Про передачу нерухомого військового майна", який на сьогодні перебуває на розгляді у Секретаріаті Кабінету Міністрів України.

Міноборони видало наказ від 01.01.2024 № 2 "Про внесення змін до Порядку роботи конкурсної комісії Міністерства оборони України з відбору пропозицій щодо закупівлі квартир на умовах пайової участі та на вторинному ринку в регіонах України", згідно з яким унормовано і визначено вартість придбання 1 м2 загальної площі житла на умовах пайової участі та на вторинному ринку в регіонах України. Питання моніторингу потенційних забудовників врегульовано шляхом внесення змін до Інструкції з підготовки, погодження, укладення, реєстрації, обліку, зберігання та контролю за виконанням договорів, що укладаються від імені Міністерства оборони України, які затверджені наказом Міноборони від 29.12.2020 № 500 "Про деякі питання організації роботи з договорами в Міністерстві оборони України". Згідно з наказом Міноборони від 24.02.2023 № 100/нм запроваджено перевірку інформації (моніторинг) про контрагента, з якими планується укладення договору, у тому числі на придбання житла.

За результатами розгляду наданої об’єктом контролю інформації Рахункова палата дійшла висновку про виконання всіх рекомендацій. Отже, контроль за виконанням наданих у рішенні Рахункової палати від 24.05.2022 № 11-2 рекомендацій завершено.

 

Член Рахункової палати
Геннадій ПЛІС