Інформаційне повідомлення на виконання рішення Рахункової палати від 20.12.2022 № 26-9

щодо Звіту про результати аудиту ефективності використання коштів державного бюджету, виділених на фінансову підтримку громадських об’єднань осіб з інвалідністю

На виконання рішення Рахункової палати від 20.12.2022 № 26-9 (далі – рішення Рахункової палати) рішення Рахункової палати і Звіт про результати аудиту ефективності використання коштів державного бюджету, виділених на фінансову підтримку громадських об’єднань осіб з інвалідністю (далі – Звіт про результати аудиту), надіслано Верховній Раді України (лист від 12.01.2023 № 05-101) та Комітету Верховної Ради України з питань бюджету (лист від 12.01.2023 № 05-102).

Відповідно до статті 39 Закону України «Про Рахункову палату», Кабінету Міністрів України надіслано відомості про результати аудиту у формі рішення Рахункової палати (лист від 12.01.2023 № 05-100).

Згідно зі статтями 35 і 36 Закону України «Про Рахункову палату» рішення Рахункової палати та Звіт про результати аудиту надіслано Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю (далі – Фонд) (лист від 12.01.2023 № 05-98), Українському товариству сліпих (далі – УТОС) (лист від 12.01.2023 № 05-109), Дніпровській обласній організації УТОС (лист від 12.01.2023 № 05-106), Львівській обласній організації Всеукраїнської організації інвалідів УТОС (далі – Львівська УТОС) (лист від 12.01.2023 № 05-104), Львівській обласній організації Українського товариства глухих (далі – Львівська УТОГ) (лист від 12.01.2023 № 05-103), Дніпровській обласній організації Українського товариства глухих (лист від 12.01.2023 № 05-105), Боярському будинку відпочинку УТОС (лист від 12.01.2023 № 05-108) і громадській організації «Громадський рух «Соціальна єдність» (листом від 12.01.2023 № 05-107).

На виконання рішення Рахункової палати Міністерству соціальної політики України (лист від 12.01.2023 № 05-99) надіслано рішення Рахункової палати та Звіт про результати аудиту, а Львівську обласну раду (листом від 12.01.2023 № 05-110) і Львівську міську раду (листом від 12.01.2023 № 05-132) поінформовано про результати аудиту.

Кабінетом Міністрів України на виконання рекомендацій Рахункової палати надано доручення від 20.01.2023 № 1319/2/1-23 Мінсоцполітики, Мінфіну і Львівській обласній військовій адміністрації вжити необхідних заходів до врегулювання питань, усунення виявлених порушень та про результати поінформувати Рахункову палату і Кабінет Міністрів України. У разі необхідності в установленому порядку подати пропозиції на розгляд Уряду.

Також Кабінетом Міністрів України прийнято постанову від 27.01.2023 № 70 «Деякі питання надання фінансової підтримки громадським об’єднанням осіб з інвалідністю» (далі – Порядок № 70), якою, зокрема, передбачено:

− визначити прозорий механізм використання коштів, передбачених у державному бюджеті за програмою «Соціальний захист осіб з інвалідністю» за напрямом «Фінансова підтримка громадських об’єднань для надання соціальних послуг особам з інвалідністю» на конкурсних засадах відповідно до вимог Порядку проведення конкурсу з визначення програм (проєктів, заходів), розроблених інститутами громадянського суспільства, для виконання (реалізації) яких надається фінансова підтримка, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2011 № 1049;

 кошти державного бюджету спрямовувати з урахуванням визначених Мінсоцполітики пріоритетних завдань (напрямів), що містять перелік соціальних послуг, що забезпечуватимуть соціалізацію та інтеграцію осіб з інвалідністю.

Із прийняттям Порядку № 70 втратила чинність постанова Кабінету Міністрів України від 03.03.2020 № 166 «Деякі питання надання фінансової підтримки громадським об’єднанням осіб з інвалідністю».

Мінфін листами від 02.02.2023 № 09030-05-3/3158 та від 06.02.2023 № 09030-05-3/3479 поінформував Рахункову палату про те, що реєстр порушень бюджетного законодавства дійсно відсутній, а джерелами даних згідно з абзацом першим частини другої статті 118 Бюджетного кодексу України можуть бути органи, уповноважені на прийняття рішення про застосування заходів впливу за порушення бюджетного законодавства (Мінфін, органи Казначейства, державного фінансового контролю, місцеві фінансові органи, головні розпорядники бюджетних коштів у межах встановлених їм повноважень) на підставі протоколу про порушення бюджетного законодавства або акта ревізії та доданих до них матеріалів. При цьому запровадження єдиного реєстру порушень бюджетного законодавства потребує додаткових коштів державного бюджету, що в умовах обмеженості фінансових ресурсів у зв’язку з військовою агресією російської федерації проти України та введенням воєнного стану є передчасним, тому рекомендацію Рахункової палати буде опрацьовано після закінчення воєнного стану.

Мінфін також повідомив, що Планом заходів з реалізації Стратегії реформування системи управління державними фінансами на 2022–2025 роки, затвердженим розпорядженням Кабінету Міністрів України від 29.12.2021 № 1805-р, на нього покладено відповідальність за виконання заходу (пункт 81) із удосконалення підходів до формування бюджетних програм головними розпорядниками коштів державного бюджету.

Мінсоцполітики листами від 31.01.2023 № 1177/0/2-23/61 та від 16.03.2023 № 3190/0/2-23/61 поінформувало Рахункову палату, що з метою удосконалення підходів до формування бюджетних програм, у т. ч. щодо визначення напрямів використання бюджетних коштів відповідно до стратегічних цілей, забезпечено оптимізацію бюджетних програм 2507030, 2507020 і 2507100 шляхом їх об’єднання в одну програму 2507110 «Соціальний захист осіб з інвалідністю». Порядком використання коштів, передбачених у державному бюджеті на соціальний захист осіб з інвалідністю, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 04.02.2023 № 120 (далі – Порядок № 120), визначено механізм використання коштів, передбачених у державному бюджеті за програмою «Соціальний захист осіб з інвалідністю», головного розпорядника бюджетних коштів (Мінсоцполітики) та відповідального за виконання цієї бюджетної програми (Фонд). Згідно з Порядком № 120 бюджетні кошти за напрямом «Фінансова підтримка громадських об’єднань для надання соціальних послуг особам з інвалідністю» спрямовуються відповідно до Порядку № 70. Питання формування вартості соціальних послуг, зокрема за видами витрат, законодавчо врегульовано. Так, тариф на соціальну послугу обчислюється відповідно до Порядку регулювання тарифів на соціальні послуги, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01.06.2020 № 428; собівартість соціальної послуги визначається відповідно до Положення (стандарту) бухгалтерського обліку 16 «Витрати», затвердженого наказом Мінфіну від 31.12.1998 № 318, зареєстрованим Мін’юстом 19.01.2000 за № 27/4248 (зі змінами); механізм визначення вартості соціальних послуг, які пропонуються суб’єктами, що надають такі послуги, регулюється Методичними рекомендаціями розрахунку вартості соціальних послуг, затвердженими наказом Мінсоцполітики від 07.12.2015 № 1186.

Фондом листом від 01.03.2023 № 06-01/13-417/09 надіслано План заходів щодо виконання рекомендацій Рахункової палати за результатами аудиту ефективності використання коштів державного бюджету, виділених на фінансову підтримку громадських об’єднань осіб з інвалідністю, затверджений наказом Фонду від 28.02.2023 № 15 (далі – План заходів), із термінами виконання заходів до 01.04.2023–01.06.2023.

Так, Планом заходів передбачено:

до 01.04.2023 внести зміни до примірного договору про виконання (реалізацію) програми (проєкту, заходу), затвердженого наказом Фонду від 16.06.2021 № 58, передбачивши штрафні санкції за недотримання ГООІ строків подання фінансових звітів про обсяги використаних бюджетних коштів, підсумкових і проміжних звітів про виконання договорів та використання коштів фінансової підтримки відповідно до кошторису витрат; подання списків учасників, які брали участь у заходах за рахунок бюджетних коштів, із зазначенням даних, які ідентифікують таких осіб, підтвердження взяття на облік придбаної офісної техніки;

до 01.04.2023 розробити наказ Фонду щодо актуалізації положення про Робочу групу з формування пропозицій щодо розподілу коштів, передбачених у державному бюджеті для фінансової підтримки УТОС і УТОГ, створену наказом від 10.06.2021 № 51, відповідно до вимог Порядку № 70;

до 01.06.2023 розробити та затвердити порядок проведення моніторингу виконання (реалізації) програм (проєктів, заходів), які отримують фінансову підтримку за рахунок бюджетних коштів, з включенням до нього положень щодо процедури організації і проведення моніторингу.

Львівська обласна військова адміністрація листом від 24.02.2023 № 5/3-1634/0/2-23-20 повідомила, що з метою відновлення діяльності чоловічого музичного колективу Капела бандуристів «Карпати» УТОС, обласна військова адміністрація надіслала лист від 10.02.2023 № 5/22-1134/0/2-23/6-20 до Львівської міської ради з проханням розглянути питання щодо можливості надання фінансової підтримки діяльності колективу за рахунок коштів місцевого бюджету, яка у відповідь поінформувала, що на пленарному засіданні сесії Львівської міської ради з метою підтримки осіб з вадами зору та залучення їх до активної участі у культурно-мистецькому житті громади міста прийнята ухвала від 25.0.2021 № 356 «Про затвердження Програми підтримки капели бандуристів «Карпати» УТОС». Також додатково скеровано звернення до Міністра культури та інформаційної політики України та голови Львівської обласної ради щодо сприяння підтримки діяльності Капели бандуристів «Карпати» УТОС.

Львівська УТОГ листом від 06.03.2023 № 04-32/27 повідомила, що всі усні та письмові зауваження взяті до уваги та здійснено заходи з недопущення помилок у майбутньому.

УТОС листом від 23.03.2023 № 02-02/13 повідомлено про розгляд Звіту про результати аудиту та поінформовано, що у разі відновлення надання товариству інституційної підтримки, зауваження Рахункової палати будуть враховані. Також УТОС на цей час вживаються заходи щодо оформлення права власності на земельну ділянку, на якій розташовані об’єкти нерухомого майна Боярського будинку відпочинку УТОС. Завершення процедури оформлення права власності на зазначену земельну ділянку, відведену Центральному правлінню УТОС згідно з рішенням виконавчого комітету Київської обласної ради народних депутатів від 20.03.1956 № 203, буде можливим у разі позитивного вирішення цього питання відповідним органом місцевого самоврядування.

Стан реалізації заходів на виконання рекомендацій Рахункової палати відповідно до статті 36 Закону України «Про Рахункову палату» перебуває на контролі.

 

Член Рахункової палати
Василь НЕВІДОМИЙ