На виконання рішення Рахункової палати інформацію про результати аудиту ефективності використання коштів державного бюджету Національним агентством України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів, надіслано Верховній Раді України (лист від 30.04.2020 № 02-1054).
Рішення та Звіт надіслано Комітету Верховної Ради України з питань антикорупційної політики (лист від 30.04.2020 № 02-1055) та Генеральному прокурору в порядку інформування (лист від 30.04.2020 № 02-1058).
Відповідно до статті 39 Закону України «Про Рахункову палату» Кабінетові Міністрів України надіслано відомості про результати аудиту у формі рішення Рахункової палати із пропозиціями щодо вжиття заходів (лист від 30.04.2020 № 02-1056).
Згідно зі до статтями 35 і 36 Закону України «Про Рахункову палату» рішення та Звіт надіслано Національному агентству України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів (далі – Національне агентство, АРМА), для вжиття заходів щодо усунення виявлених під час фінансового аудиту недоліків і порушень (лист від 05.08.2020 № 02-1057).
Прем’єр-міністром України (доручення від 15.05.2020 № 18973/1/1-20) зобов’язано Національне агентство вжити заходів щодо усунення виявлених недоліків та про результати поінформувати Рахункову палату і Кабінет Міністрів України; з питань, що потребують прийняття рішень Уряду, − в установленому порядку подати проєкти нормативно-правових актів.
Національне агентство листом від 05.06.2020 № 4377/1-30-20/7 повідомило, що, розглянувши рішення Рахункової палати від 10.03.2020 № 5-3 «Про розгляд Звіту про результати аудиту ефективності використання коштів державного бюджету Національним агентством України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів», наказом Національного агентства від 03.06.2020 № 253 затверджено План заходів щодо усунення зауважень, недоліків роботи АРМА за результатами розгляду рішення Рахункової палати від 10 березня 2020 року № 5-3 «Про розгляд Звіту про результати аудиту ефективності використання коштів державного бюджету Національним агентством України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів» (далі – План заходів).
План заходів містить 5 заходів щодо усунення недоліків і впровадження аудиторських рекомендацій із зазначенням відповідальних виконавців та строку виконання за кожним заходом, зокрема:
- Розробка проєкту нормативно-правового акта щодо врегулювання порядку відбору управителів арештованими активами (Управління правового забезпечення, Управління менеджменту активів – вересень 2020 року).
- Вжиття заходів щодо затвердження Положення про Єдиний державний реєстр активів, на які накладено арешт у кримінальному провадженні (Управління інформаційних технологій, Управління правового забезпечення – листопад 2020 року).
- Вжиття заходів щодо створення і впровадження комплексної системи захисту інформації та введення в промислову експлуатацію Єдиного державного реєстру активів, на які накладено арешт у кримінальному провадженні (Управління інформаційних технологій, Управління правового забезпечення – грудень 2020 року).
- Розміщення Звіту про зовнішній аудит діяльності АРМА за 2018 рік у підрозділі «Плани та звіти» розділу «Діяльність» офіційного вебсайта АРМА (Відділ комунікацій та промоції – червень 2020 року).
- Актуалізація положень про самостійні структурні підрозділи та посадових інструкцій працівників АРМА (самостійні структурні підрозділи – липень 2020 року).
Крім того, наведено пояснення щодо невключення окремих рекомендацій Рахункової палати до Плану заходів, зокрема:
щодо розробки та подання на розгляд і затвердження Міністерству фінансів України проєкту порядку ведення обліку та застосування рахунків балансового/позабалансового обліку щодо активів, переданих в управління, на які накладено арешт або які конфісковано у кримінальному провадженні, з урахуванням особливостей діяльності АРМА (пункт 5.1 рішення Рахункової палати).
На думку АРМА, до активів, що передаються в управління АРМА, рахунки балансового та позабалансового обліку не можуть бути застосовані;
щодо забезпечення організації здійснення рецензування звітів про оцінку майна (пункт 5.6 рішення Рахункової палати).
АРМА листом від 19.05.2020 № 3883/1-29-20/7 звернулось до Фонду державного майна України з проханням роз’яснити наявність/відсутність обов’язку АРМА щодо забезпечення організації здійснення рецензування звітів про оцінку активів у разі окремо реалізації відповідного активу та його передачі в управління за договором. Після отримання роз’яснень Фонду державного майна України, АРМА буде прийнято рішення щодо необхідності організації здійснення рецензування звітів про оцінку активів;
щодо розгляду питання перегляду статусу юридичних осіб міжрегіональних територіальних управлінь АРМА й оптимізації у зв’язку із цим їх штатної чисельності з метою ефективного використання бюджетних коштів, передбачених на їх утримання та подання відповідних пропозиції Кабінету Міністрів України (пункт 5.7 рішення Рахункової палати).
На думку АРМА утворення міжрегіональних територіальних управлінь як структурних підрозділів центрального апарату АРМА унеможливить виконання функцій та завдань, покладених на АРМА на відповідній території, а існуючий статус міжрегіональних територіальних управлінь як юридичних осіб публічного права нівелює можливі ризики та створює негативні наслідки для інституційного розвитку АРМА з питань реалізації державної політики на відповідній території;
щодо забезпечення здійснення видатків для відшкодування орендодавцям витрат на утримання орендованих приміщень за обґрунтованими розрахунками (пункт 5.8 рішення Рахункової палати).
АРМА направлено листи ДП «Спецагро» від 08.05.2020 № 3725/1-33-20/11 і Міністерству розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 29.05.2020 №4153/1-27-20/7 щодо врахування в роботі рекомендацій Рахункової палати та надання необхідних підтвердних документів при здійсненні розрахунків;
щодо забезпечення дотримання Загальних вимог до визначення результативних показників бюджетних програм (пункт 5.9 рішення Рахункової палати).
Національним агентством у поясненнях зазначено, що результативні показники бюджетної програми АРМА сформовано аналогічно до інших центральних органів виконавчої влади, зокрема установ в інфраструктурі антикорупційної реформи.
Крім того, Національне агентство у листі від 05.06.2020 № 4377/1-30-20/7 поінформувало Рахункову палату, що АРМА готує звернення до правоохоронних органів про кримінальні правопорушення щодо виявлених під час аудиту фактів порушення законодавства в частині управління активами за 2017-2019 років.
Відповідно до статті 36 Закону України «Про Рахункову палату» стан реалізації заходів щодо виконання рекомендацій Рахункової палати перебуває на контролі.
Член Рахункової палати
І. М. Яремчук