Інформаційне повідомлення на виконання рішення Рахункової палати від 26.01.2021 № 1-1

щодо Звіту про результати аудиту ефективності використання коштів медичної субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам для лікування хворих на цукровий та нецукровий діабет

На виконання рішення Рахункової палати про результати аудиту ефективності використання коштів медичної субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам для лікування хворих на цукровий та нецукровий діабет поінформовано Президента України (лист від 09.02.2021 № 18-341).

Рішення Рахункової палати і Звіт про результати аудиту ефективності використання коштів медичної субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам для лікування хворих на цукровий та нецукровий діабет надіслано Верховній Раді України (лист від 09.02.2021 № 18-342), Комітету Верховної Ради України з питань здоров’я нації, медичної допомоги та медичного страхування (лист від 09.02.2021 № 18-345), Комітету Верховної Ради України з питань бюджету (лист від 09.02.2021 № 18-343), а також Міністерству охорони здоров'я України (далі – МОЗ) (лист від 09.02.2021 № 18-347), Державному підприємству «Державний експертний центр Міністерства охорони здоров’я України» (далі – Центр) (лист від 09.02.2021 № 18-348), департаментам охорони здоров’я Дніпропетровської та Харківської обласних державних адміністрацій, виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), Одеської та Харківської міських рад, департаменту охорони здоров'я населення Дніпровської міської ради, десятьом закладам охорони здоров’я (лист від 09.02.2021 № 18-344).

Відомості щодо результатів аудиту у формі рішення Рахункової палати надіслано Кабінетові Міністрів України (лист від 09.02.2021 № 18-346).

Про виявлені при здійсненні аудиту ознаки кримінальних правопорушень повідомлено Офіс Генерального прокурора (лист від 09.02.2021 № 18-349).

Віцепрем’єр-міністром України – Міністром з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України О. Резніковим до листа Рахункової палати від 09.02.2021 № 18-346 надано доручення від 11.02.2021 № 5687/1/1-21 МОЗ, Мінфіну, Дніпропетровській, Львівській, Одеській, Харківській обласним та Київській міській державним адміністраціям розглянути, вжити необхідних заходів та про результати поінформувати Рахункову палату і Кабінет Міністрів України; у разі потреби у прийнятті рішень Уряду  внести пропозиції в установленому порядку.

МОЗ листом від 11.03.2021 № 25-04/7669/2-21 поінформовано Рахункову палату, що питання доцільності посилення вимог до суб’єктів господарювання, які здійснюють відпуск лікарських засобів, слід обговорити із Державною регуляторною службою України за участі фахівців експертного середовища, що представляють інтереси суб’єктів господарювання, які здійснюють відпуск лікарських засобів.

Щодо автоматичного формування звітів про відпущені препарати інсуліну, здійсненого на підставі відомостей, внесених користувачами, Міністерством зауважено про відсутність можливості перевірити діючі роздрібні ціни на препарат інсуліну на момент його відпуску в аптеках та  достовірного відображення у реєстрі пацієнтів. Зазначене свідчить: таке автоматичне формування не забезпечить законності використання бюджетних коштів.

Крім того, МОЗ повідомлено, що з метою забезпечення належного застосування оновленого реєстру буде розглянуто можливість включення до Положення про реєстр референтних цін (цін відшкодування) на препарати інсуліну застереження про відпуск препаратів інсуліну відповідно до оновленого реєстру з моменту його опублікування на офіційному сайті МОЗ, а також  можливість внесення змін до наказу МОЗ від 13.04.2016 № 359 щодо запровадження перехідного періоду, на час якого аптекам та аптечним пунктам дозволяється протягом 30 календарних днів з дати затвердження МОЗ оновленого реєстру цін завершити реалізацію закуплених до зазначеної дати препаратів інсуліну, які підлягають реімбурсації.

 Міністерством зазначено: з 01.07.2021 забезпечувати пацієнтів інсулінами буде Національна служба здоров’я України за електронними рецептами за рахунок коштів, передбачених програмою державних фінансових гарантій медичного обслуговування населення. У зв’язку з цим планується внесення змін до багатьох нормативно-правових актів з метою удосконалення процесу забезпечення хворих на цукровий діабет інсуліном та нецукровий діабет десмопресином, у тому числі до наказу МОЗ від 23.12.2015 № 890 «Про затвердження Положення про реєстр пацієнтів, що потребують інсулінотерапії».

Центром (лист від 02.03.2021 № 14/92/Б) повідомлено: проведено службове розслідування щодо наведених у Звіті про результати аудиту фактів неправильного розрахунку оптово-відпускних цін на препарати інсуліну. Враховуючи, що цей факт відбувся у лютому 2020 року під час формування реєстру референтних цін (цін відшкодування) на препарати інсуліну станом на 01.02.2020, тобто минуло більше шести місяців з дня вчинення проступку, накладення на працівників дисциплінарного стягнення не є можливим.

 Центром також поінформовано, що планується провести внутрішній аудит процедури моніторингу цін на препарати інсуліну у відділі моніторингу цін на лікарські засоби Управління адміністрування державних реєстрів та моніторингу цін Центру, за результатами якого буде розроблено та впроваджено заходи щодо недопущення в подальшому подібних фактів некоректного розрахунку оптово-відпускних цін на препарати інсуліну. Центр планує надати пропозиції МОЗ з метою спільної імплементації використання спеціалізованого програмного забезпечення щодо моніторингу цін для усунення технічних помилок під час розрахунків референтних цін.

Дніпропетровська обласна державна адміністрація (лист від 11.03.2021 № 19-1015/0/2-21) повідомила, що відшкодування збитків здійснено ТОВ фірма «Мед-Сервіс» – 1 тис. грн (частково, станом на 04.03.2021 не відшкодовано 0,3 тис. грн), ТОВ «Аптека Медичної академії» – 1,3 тис. грн, ТОВ «Система аптек «Лінда-фарм»» – 0,2 тис. грн, обласним комунальним підприємством «Фармація» – 0,3 тис. гривень.

Лист Департаменту охорони здоров’я населення Дніпровської міської ради від 22.02.2021 № 4/21-670 не містить інформації про заплановані ним за результатами розгляду рішення Рахункової палати та вжиті заходи.

Виконавчий орган Київської міської ради (Київська міська державна адміністрація) листом від 03.03.2021 № 013-157 повідомив, що Департамент охорони здоров’я виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) наказом від 02.03.2021 № 214 затвердив заходи щодо усунення порушень та недоліків, виявлених/встановлених за результатами аудиту, та забезпечить звітування про перерахування коштів до Державного бюджету України.

Комунальне некомерційне підприємство «Консультативно-діагностичний центр» Голосіївського району м. Києва (лист від 11.03.2021 № 727) поінформувало, що адміністрацією закладу посилено контроль за достовірністю внесених відомостей про відпущені лікарські засоби, виписані лікарями-ендокринологами підприємства, вартість яких підлягає повному або частковому відшкодуванню.

Комунальним некомерційним підприємством «Львівська 1-а міська клінічна лікарня імені Князя Лева» (лист від 25.02.2021 № 341) повідомлено, що у лікарні встановлено посилений контроль за використанням бюджетних коштів.

Київською міською прокуратурою лист Рахункової палати від 09.02.2021 № 18-349 надіслано листом від 24.02.2021 № 09/2-1661ВИХ21 Головному управлінню Національної поліції у м. Києві для розгляду щодо можливого вчинення кримінальних правопорушень під час використання коштів медичної субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам для лікування хворих на цукровий та нецукровий діабет, а також з інших питань.

Про результати розгляду рішення Рахункової палати, заплановані та вжиті у зв’язку з цим заходи департаментами охорони здоров’я Харківської обласної державної адміністрації, виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), Одеської та Харківської міських рад, Київською міською клінічною лікарнею № 11 Дніпровського району м. Києва, комунальними некомерційними підприємствами «Міська клінічна лікарня № 11», «Консультативно-діагностичний центр № 6» та «Консультативно-діагностичний центр № 29» Одеської міської ради, комунальними некомерційними підприємствами «Міська клінічна лікарня № 2 імені проф. О. О. Шалімова», «Міська поліклініка № 6», «Міська поліклініка № 11» та «Міська поліклініка № 24» Харківської міської ради не поінформовано Рахункову палату у місячний строк.

Зазначене свідчить про неналежний розгляд і врахування рекомендацій Рахункової палати окремими об'єктами контролю, необхідність направлення їм листів-нагадувань та проведення відповідно до статті 36 Закону України «Про Рахункову палату» подальшого моніторингу виконання рекомендацій Рахункової палати.

Відтак, листом Рахункової палати від 25.03.2021 № 18-760 за підписом т. в. п. Голови Майснера А. В. на ім’я Міністра охорони здоров’я України Степанова М. В. МОЗ закликано належно виконати рекомендації Рахункової палати.

 

Заступник Голови Рахункової палати
А. В. Майснер