Інформаційне повідомлення на виконання рішення Рахункової палати від 27.10.2020 № 28-1

щодо Звіту про результати аудиту ефективності використання коштів субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам, спрямованих на розвиток системи екстреної медичної допомоги

На виконання рішення Рахункової палати від 27.10.2020 № 28-1 про результати аудиту ефективності використання коштів субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам, спрямованих на розвиток системи екстреної медичної допомоги, поінформовано Верховну Раду України (лист від 28.01.2021 № 18-213).

Рішення Рахункової палати та Звіт про результати аудиту в порядку інформування надіслано Комітету Верховної Ради України з питань бюджету (лист від 28.01.2021 № 18-214), Комітету Верховної Ради України з питань здоров’я нації, медичної допомоги та медичного страхування (лист від 28.01.2021 № 18-215).

Згідно зі статтею 39 Закону України "Про Рахункову палату" відомості у формі рішення Рахункової палати надіслано Кабінету Міністрів України  (лист від 28.01.2021 № 18-216).

Відповідно до статей 35 і 36 Закону України "Про Рахункову палату" рішення та Звіт про результати аудиту надіслано Міністерству охорони здоров’я України (лист від 28.01.2021 № 18-225), Департаменту охорони здоров’я виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) (лист від 28.01.2021 № 18-221), КНП «Територіальне медичне об’єднання «Вінницький обласний центр екстреної медичної допомоги та медицини катастроф» Вінницької обласної ради (лист від 28.01.2021 № 18-209), КНП «Обласний центр екстреної медичної допомоги та медицини катастроф» Донецької обласної ради (лист від 28.01.2021 № 18- 205), КНП «Одеський обласний центр екстреної медичної допомоги та медицини катастроф» Одеської обласної ради (лист від 28.01.2021 № 18-208), КП «Полтавський обласний центр екстреної медичної допомоги та медицини катастроф» Полтавської обласної ради (лист від 28.01.2021 № 18- 204), КНП «Центр екстреної медичної допомоги та медицини катастроф» Тернопільської обласної ради (лист від 28.01.2021 № 18-207), КНП «Центр екстреної медичної допомоги та медицини катастроф міста Києва» виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) (лист від 28.01.2021 № 18-211), Об’єднаному автогосподарству закладів та установ охорони здоров’я Полтавської області (лист від 28.01.2021 № 18-206), Управлінню з експлуатації майнового комплексу Тернопільської обласної ради (лист від 28.01.2021 № 18-203), КО "Київмедспецтранс"(лист від 28.01.2021 № 18-210).

Рішення Рахункової палати про результати аудиту надіслано Вінницькій (лист від 28.01.2021 № 18-220), Донецькій (лист від 28.01.2021 № 18-212), Одеській (лист від 28.01.2021 № 18-219), Полтавській (лист від 28.01.2021 № 18-218) обласним державним адміністраціям, Київській міській державній адміністрації (лист від 28.01.2021 № 18-224) та Тернопільській обласній раді (лист від 28.01.2021 № 18-217).

Про результати аудиту поінформовано Державну податкову службу України з метою розроблення та внесення в установленому порядку на розгляд Міністра фінансів України пропозицій щодо вдосконалення законодавчих актів у частині встановлення податкових пільг за операціями постачання на митній території України медичних виробів, зокрема спеціалізованого санітарного транспорту екстреної медичної допомоги (далі – ЕМД) (лист від 28.01.2021 № 18-222).

Про виявлені ознаки кримінальних правопорушень повідомлено Офіс Генерального прокурора (лист від 28.01.2021 № 18-223).

Звіт Рахункової палати про результати аудиту 10.02.2021 розглянуто на засіданні Комітету Верховної Ради України з питань здоров’я нації, медичної допомоги та медичного страхування (лист від 10.02.2021 № 04-18/04-2021/37919).

За результатами розгляду рішення Рахункової палати Кабінет Міністрів України доручив (доручення Прем’єр-міністра України від 03.02.2021 № 3751/1/1-21) Міністерству охорони здоров’я України, Міністерству фінансів України, Міністерству розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України, Міністерству юстиції України, Міністерству інфраструктури України, Міністерству внутрішніх справ України, Міністерству розвитку громад та територій України, головам Вінницької, Донецької, Одеської, Полтавської облдержадміністрацій та Київської міської держадміністрації вжити необхідних заходів та про результати поінформувати Рахункову палату і Кабінет Міністрів України.

На виконання рішення Рахункової палати та доручення Прем’єр-міністра України Міністерством охорони здоров’я України (далі – МОЗ) листом від 17.02.2021 № 25-04/5063/2-21 надано інформацію щодо вжитих заходів за результатами аудиту. Зокрема, завдяки зміні підходів до процедури закупівель, Державне підприємство «Медичні закупівлі України» відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 12.08.2020 № 818 «Деякі питання розвитку системи екстреної медичної допомоги у 2020 році» провело процедури закупівель та законтрактувало автомобілі швидкої медичної допомоги (далі – АШМД) переднього приводу за цінами, значно нижчими від вартості автомобілів, придбаних у 2019 році.

МОЗ щодо розроблення та запровадження результативних показників для здійснення оцінки результатів реформи екстреної медичної допомоги, поінформовано: Кабінетом Міністрів України прийнято постанову від 16.12.2020 № 1271 «Про норматив прибуття бригад екстреної (швидкої) медичної допомоги на місце події», якою врегульовано критерії розподілу звернень залежно від стану пацієнта щодо надання екстреної медичної допомоги. На виконання постанови МОЗ 16.02.2021 видано наказ № 263 «Про затвердження переліку причин звернень та скарг про необхідність надання екстреної медичної допомоги», яким встановлено механізм розподілу звернень за категоріями з визначенням пріоритетності стану та режиму реагування на такі звернення.

Щодо забезпечення оновлення державних стандартів, що визначають вимоги до спеціалізованих автомобілів ЕМД, повідомлено, що ДП “Український науково-дослідний і навчальний центр проблем стандартизації, сертифікації та якості”, яке виконує функції національного органу стандартизації, наказом від 17.12.2019 № 431 «Про прийняття та скасування національних стандартів, прийняття змін та поправок до національних стандартів» прийнято національний стандарт ДСТУ EN 1789:2019 (EN 1789:2007+А2:2014, IDT) «Колісні транспортні засоби. Автомобілі швидкої медичної допомоги», гармонізований з європейським стандартом, який набрав чинності з 01 січня 2020 року (ДСТУ 7032:2009 скасовано цим же наказом).

У 2021 році МОЗ планується реалізація пілотного проєкту запровадження нових моделей освітніх заходів та контролю якості знань (компетентностей) працівників системи екстреної медичної допомоги за рівнями надання медичної допомоги. Відповідні видатки МОЗ заплановано на 2021 рік у межах бюджетної програми КПКВК 2301220 «Розвиток системи екстреної медичної допомоги».

 МОЗ також проводиться робота з виконання заходів щодо розвитку системи екстреної медичної допомоги, передбачених Указом Президента України від 08.11.2019 № 837 «Про невідкладні заходи з проведення реформ та зміцнення держави», та реалізації Концепції розвитку системи екстреної медичної допомоги, зокрема Міністерство готує законопроєкт про удосконалення надання першої допомоги.

При цьому МОЗ не вжито належних заходів щодо реалізації окремих рекомендацій Рахункової палати.

Так, не виконано рекомендації щодо виокремлення постачальниками АШМД у видаткових накладних вартості медичного обладнання, яким автомобілі укомплектовано. На рекомендацію Рахункової палати Кабінету Міністрів України розглянути питання про доцільність розроблення державної цільової програми розвитку системи екстреної медичної допомоги на відповідний період надано формальну відповідь: розроблення та виконання програми є можливими за результатами відповідного рішення Кабінету Міністрів України. При цьому Міністр охорони здоров'я як член Уряду не висловив навіть своєї позиції щодо доцільності/недоцільності прийняття такої програми.

Так само формально розглянуто і рекомендацію Уряду щодо вжиття заходів для забезпечення використання майна, придбаного у 2012 році за кошти державного бюджету в межах національного проєкту «Вчасна допомога»: МОЗ зазначило, що не має відношення до використання будь-яких матеріальних чи нематеріальних активів у частині екстреної медичної допомоги в межах зазначеного проєкту.

Відпискою є і відповідь Державної податкової служби України (лист від 15.02.2021 № 1592/5/99-00-21-03-01-05) на рекомендацію Рахункової палати про внесення в установленому порядку на розгляд Міністра фінансів України пропозицій щодо вдосконалення законодавчих актів у частині встановлення податкових пільг за операціями постачання на митній території України медичних виробів, зокрема спеціалізованого санітарного транспорту ЕМД. Державна податкова служба України повідомила, що операції з постачання на митній території України товарів/послуг, що підлягають оподаткуванню ПДВ за ставкою 7 відсотків, не є застосуванням платником пільги з ПДВ, тому питання визначення належності АШМД до медичної техніки чи медичного виробу не належить до її компетенції.

У зв’язку з такою відповіддю Державної податкової служби України Рахункова палата звернулась до Кабінету Міністрів України (лист від 17.02.2021 № 18-430) щодо сприяння досягненню максимально можливих результатів якісного виконання аудиторських рекомендацій за результатами аудиту з метою унеможливлення щорічної втрати державним бюджетом значних обсягів доходів, а також до Комітету Верховної Ради України з питань здоров’я нації, медичної допомоги та медичного страхування (лист від 18.02.2021 № 18-442) щодо сприяння  реалізації МОЗ і Державною податковою службою України рекомендацій Рахункової палати з вдосконалення законодавчих актів у частині встановлення пільг за операціями постачання на митній території України медичних виробів, зокрема автомобілів АШМД.

Віце-прем’єр-міністр України – Міністр цифрової трансформації України М. Федоров відповідно до листа Рахункової палати від 17.02.2021 № 18- 430 доручив (доручення від 26.02.2021 № 3751/9/1-21) МОЗ, Міністерству фінансів України, Міністерству розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України, Державній податковій службі України розглянути з урахуванням резолюції Прем’єр - міністра України від 03.02.2021 № 3751/1/1-21 зазначену інформацію, вжити необхідних заходів та про результати поінформувати Рахункову палату і Кабінет Міністрів України.

 Крім того, Кабінет Міністрів України на звернення Комітету Верховної Ради України з питань здоров’я нації, медичної допомоги та медичного страхування від 09.03.2021 № 04-18/04-2021/83812 щодо унеможливлення втрат бюджету, пов’язаних з пільговим оподаткуванням, доручив Міністерству фінансів України, Міністерству розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України, Міністерству охорони здоров’я України, Державній податковій службі України (доручення Прем’єр-міністра України від 11.03.2021 № 10238/1/1-21) опрацювати звернення, за результатами в установлений законом строк поінформувати Комітет Верховної Ради України, Рахункову палату і Кабінет Міністрів України та у разі необхідності прийняття рішення Уряду подати пропозиції в установленому порядку.

На сьогодні рішення щодо зазначеного питання уповноваженими органами не прийнято.

За підсумками розгляду рішення Рахункової палати надійшла інформація про вжиті заходи за результатами аудиту від більшості об’єктів аудиту та органів місцевої виконавчої влади.

Так, Вінницькою облдержадміністрацією (лист від 25.02.2021 № 01.0142/1554) повідомлено: висвітлені у Звіті питання взято на контроль та затверджено План заходів щодо виконання рекомендацій Рахункової палати за результатами аудиту в частині можливості забезпечення комунального некомерційного підприємства «Територіальне медичне об’єднання «Вінницький обласний центр екстреної медичної допомоги та медицини катастроф Вінницької обласної ради» необхідною кількістю медичних працівників для укомплектування бригад екстреної медичної допомоги згідно з нормативами, можливості звернення до обласної ради як власника зазначеного підприємства з вмотивованим поданням про притягнення до відповідальності керівника центру за фактами виявлених порушень, удосконалення системи внутрішнього контролю розпорядників коштів за використанням бюджетних коштів і придбаних матеріальних цінностей.

Донецькою облдержадміністрацією (лист від 04.03.2021 № 0.1/15-1164/4-21) зазначено: за результатами контрольних заходів, проведених у межах аудиту, надано відповідні доручення комунальному некомерційному підприємству «Обласний центр екстреної медичної допомоги та медицини катастроф» (далі – Центр), що було об’єктом аудиту в Донецькій області, щодо усунення недоліків, виявлених Рахунковою палатою під час аудиту.

З метою вдосконалення системи внутрішнього контролю за використанням бюджетних коштів і придбаних матеріальних цінностей з 25 січня по 26 березня 2021 року в Центрі здійснюється плановий внутрішній аудит щодо дотримання актів законодавства, планів, процедур, контрактів з питань збереження активів, управління майном. Адміністрації Центру надано доручення щодо проведення претензійно-позовної роботи з ТОВ «Автоспецпром» та стягнення штрафу за затримку надання сертифікатів відповідності. Повідомлено, що придбані у 2019 році манекени-тренажери використовуються у приміщеннях навчально-тренувального відділу підготовки з надання медичної допомоги в екстремальних ситуаціях, розташованих у містах Краматорську та Маріуполі, капітальний ремонт приміщень виконано у 2018 – 2019 роках.

Одеською облдержадміністрацією (лист від 01.03.2021 № 1035/2/01-23/1833/2-21) повідомлено, що керівництво комунального некомерційного підприємства "Одеський обласний центр екстреної медичної допомоги і медицини катастроф" Одеської обласної ради (далі – Одеський ЦЕМД) попереджено про недопущення у подальшому порушень чинного законодавства, у тому числі у сфері публічних закупівель, нормативно-правових актів, які регулюють діяльність служби екстреної медичної допомоги.

З метою належного використання придбаних у 2019 році манекенів-тренажерів Одеським ЦЕМД планується здійснити капітальний ремонт приміщень навчально-тренувального відділу. У 2021 році передбачено розгорнути 7 пунктів постійного базування в районах області та збільшити чисельність бригад екстреної медичної допомоги на 5 одиниць.

Полтавською облдержадміністрацією (лист від 25.02.2021 № 1581/1/01-26) повідомлено: Департаментом охорони здоров’я Полтавської обласної державної адміністрації вживаються заходи щодо вирішення проблеми дефіциту медичних кадрів для формування бригад екстреної медичної допомоги. Так, на базі комунального підприємства „Полтавський обласний центр екстреної медичної допомоги та медицини катастроф Полтавської обласної ради” у 2019 – 2020 навчальному році підготовлено 12 лікарів, з 01.08. 2020 розпочато навчання в інтернатурі 7 лікарів.

Виконавчим органом Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) (лист від 25.02.2021 № 001-477) та Департаментом охорони здоров’я виконавчого комітету Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) (лист від 22.02.2021 № 061-1966/06) надано однакову інформацію: з метою повного усунення виявлених порушень та недоліків, запобігання їх виникненню надалі комунальним некомерційним підприємством «Центр екстреної медичної допомоги та медицини катастроф міста Києва» виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) та комунальною організацією «Київмедспецтранс» Київської міської ради відповідними наказами затверджено заходи щодо усунення порушень і недоліків, виявлених/встановлених за результатами аудиту.

При цьому комунальна організація "Київмедспецтранс" (лист від 13.02.2021 № 270-1) поінформувала про вжиття заходів щодо усунення недоліків з комплектування автомобілів екстреної медичної допомоги (далі – ЕМД) додатковим обладнанням: встановлено електропідігрів лобового скла на 39 автомобілях ЕМД та вживаються заходи, спрямовані на якнайшвидше усунення недоукомплектування 7 автомобілів ЕМД типу С шлангами подачі кисню з коннекторами для підключення портативних балонів до апаратів штучної вентиляції легенів (далі – ШВЛ) з метою їх використання за межами автомобілів.

Об’єднаним автогосподарством закладів та установ охорони здоров’я Полтавської області (лист від 19.02.2021 № 84) повідомлено про початок претензійно-позовної роботи з метою усунення наслідків постачання неякісних (некомплектних) товарно-матеріальних цінностей, включаючи стягнення з постачальника ТОВ «Автоспецпром» передбачених договорами штрафів. Розглянуто питання притягнення до відповідальності осіб, які допустили порушення при прийнятті товарно-матеріальних цінностей, та оголошено догану голові тендерного комітету. Оновлено склад тендерного комітету і проведено навчання нових членів.

В доповнення до вищезазначеної інформації (лист від 24.03.2021 № 144) автогосподарством повідомлено, що всі 92 спеціалізовані санітарні автомобілі, придбані у 2019 році за рахунок субвенції, доукомплектовано портативними пульсоксиметрами vsing10 загальною вартістю 1 575,0 тис. гривень. Крім того, у швидких замінено ноші медичні на такі, що відповідають медико-технічним вимогам, а апарати штучної вентиляції легень, що встановлені у спеціалізованих санітарних автомобілях типу С, доукомплектовано кисневими балонами та редукторами до портативних кисневих балонів. Загальна вартість доукомплектованого обладнання – 10 651,4 тис. гривень.

Тернопільською обласною радою (лист від 02.03.2021 № 01-327) у порядку реагування на рекомендації Рахункової палати надіслано копію листа Управління з експлуатації майнового комплексу Тернопільської обласної ради про надання інформації.

Управлінням з експлуатації майнового комплексу Тернопільської обласної ради (лист від 19.02.2021 № 122-1/01) повідомлено, що ТОВ "Терко Авто Град" змонтовано електропідігрів лобового скла у 42 автомобілях ЕМД за рахунок коштів постачальника (ТОВ "Автоспецпром").

Щодо застосування штрафних санкцій зазначено: Управління з експлуатації майнового комплексу Тернопільської обласної ради є комунальним підприємством і не належить до суб'єктів господарювання державного сектору економіки. У зв'язку з цим нарахування штрафних санкцій не є обов'язком комунального підприємства, як покупця. При цьому не враховано, що штрафні санкції передбачено договірними зобов'язаннями.

Управління з експлуатації майнового комплексу Тернопільської обласної ради поінформувало, що не погоджується з твердженням аудиторів про відсутність кондиціонерів, підігрівачів паливопроводу, підігрівачів рідини на 35 автомобілях на час їх передачі на відповідальне зберігання продавцю, а також із висновком про те, що у разі зменшення курсу долара США необхідно було зменшити ціну закупівлі (як це передбачено договором).

Комунальним некомерційним підприємством "Територіальне медичне об’єднання "Вінницький обласний центр екстреної медичної допомоги та медицини катастроф" Вінницької обласної ради (лист від 23.02.2021 № 02-429) неналежно розглянуто рішення Рахункової палати, про що свідчить заперечення висновків, які рішення не містить. Так, у пункті 4.5 рішення зазначено: "…зокрема, не використано за призначенням у Вінницькій області – 29,8 тис. грн (17 відс.)". Ці кошти, як зазначено в пункті 4.5, повернено до державного бюджету як невикористані, тобто про нецільове використання не йдеться. Однак керівник центру стверджує: "Мотивувальна частина Рішення містить недостовірну інформацію щодо використання не за призначенням Вінницькою областю 29,8 млн. гривень".

Комунальне некомерційне підприємство «Обласний центр екстреної медичної допомоги та медицини катастроф» Донецької обласної ради (лист від 09.02.2021 № 01-13/264) повідомляє про незгоду з висновками Рахункової палати та категорично заперечує факт, що має ознаки внесення недостовірних даних до видаткових накладних і актів приймання-передачі автомобілів ЕМД, а також заперечує висновок про недотримання розпорядниками та одержувачами бюджетних коштів принципу ефективності при ухваленні управлінських рішень щодо закупівлі спеціалізованого санітарного транспорту і навчальних манекенів-тренажерів. Водночас додатково повідомлено (лист від 05.03.2021 № 01-13/433) про проведення претензійно-позовної роботи з постачальником щодо стягнення штрафних санкцій за неналежне виконання зобов’язань за договорами на поставку транспортних засобів.

Усього заходами, вжитими органами влади та об’єктами контролю, забезпечено відшкодування матеріальної шкоди, усунено наслідків порушень та попереджено їх вчинення на загальну суму 13,7 млн гривень. Із них: по Полтавській області – 12226,4 тис. грн, м. Києву – 978,9 тис. грн, Вінницькій області – 215,0 тис. грн, Тернопільській – 198,3 тис. грн, Одеській – 32,4 тис. гривень.

Правоохоронними органами за результатами розгляду фактів порушень, що мають ознаки кримінальних, повідомлено про відкриття 6 нових кримінальних проваджень: 2 – за фактом привласнення, розтрати майна або заволодіння ним шляхом зловживання службовим становищем (стаття 191 Кримінального кодексу України (далі – ККУ)); 1 – за фактом зловживання владою або службовим становищем (стаття 364 ККУ); 2 – за фактом службового підроблення (стаття 366 ККУ); 1 – за фактом службової недбалості (стаття 367 ККУ).

Крім того, Одеською та Тернопільською обласними прокуратурами поінформовано, що відомості, викладені у повідомленні Рахункової палати, долучено до матеріалів кримінального провадження № 12020160500001181 від 11.03.2020, яке розслідується слідчим управлінням ГУНП в Одеській області за статтею 191 та 364 ККУ за фактами зловживання службовим становищем службовими особами Одеської обласної державної адміністрації, КНП «Одеський обласний центр екстреної медичної допомоги і медичних катастроф» Одеської обласної ради, ТОВ «Автоспецпром» та ТОВ «ВідіЮнікомерс», які, діючи в порушення вимог пункту 7 постанови Кабінету Міністрів України від 22.05.2019 № 425, без погодження з МОЗ внесли зміни до договорів поставки спеціалізованого санітарного транспорту екстреної медичної допомоги від 10.12.2019 у частині медичного обладнання автомобілів, та кримінального провадження № 12020210000000121 від 19.03.2020, яке розслідується слідчим управлінням ГУНП в Тернопільській області за фактом зловживання службовим становищем службовими особами Тернопільської обласної ради під час укладання договору підряду на придбання спеціалізованих АШМД, виконання якого завдало шкоди інтересам держави, тобто за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого частиною другою статті 364 ККУ.

Разом з тим у визначений законодавством місячний термін не надано інформації про розгляд рішення Рахункової палати від 27.10.2020 № 28-1 безпосередньо об'єктами контролю КНП «Одеський обласний центр екстреної медичної допомоги та медицини катастроф» Одеської обласної ради, КП «Полтавський обласний центр екстреної медичної допомоги та медицини катастроф» Полтавської обласної ради та КНП «Центр екстреної медичної допомоги та медицини катастроф» Тернопільської обласної ради.

Зазначене свідчить про неналежний розгляд і неврахування рекомендацій Рахункової палати окремими об'єктами контролю, необхідність надання їм листів-нагадувань і проведення відповідно до статті 36 Закону України «Про Рахункову палату» подальшого моніторингу виконання рекомендацій Рахункової палати.

 

Заступник Голови Рахункової палати
А. В. Майснер