У межах моніторингу виконання рекомендацій, наданих у рішенні Рахункової палати від 20.12.2022 № 26-6, Рахункова палата дійшла висновку: із 27 рекомендацій загалом виконано 23.
Із двох невиконаних рекомендацій Рахункової палати в короткотерміновій перспективі виконання Фондом державного майна України (далі – Фонд) першоїрекомендації не забезпечено діями керівництва об’єкта контролю через запровадження воєнного стану в України, а виконання другої залежить від рішень Уряду щодо об’єктів великої приватизації державної власності.
Так, щодо рекомендації Фонду: вжити заходів щодо відшкодування в установленому порядку втрат (збитків), що завдані державі внаслідок неправомірних дій посадових осіб Фонду у зв’язку з невиконанням зобов'язань з приватизації ДП «Завод «Електроважмаш», повідомлено, що відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 31 березня 2021 р. № 248-р державне підприємство перетворено в акціонерне товариство, а розпорядженням Кабінету Міністрів України від 26 серпня 2021 р. № 1005-р погоджено реорганізацію АТ «3авод «Електроважмаш» шляхом приєднання до АТ «Турбоатом» (на сьогодні АТ «Українські енергетичні машини»). Підготовка відповідних об'єктів приватизації до продажу Фондом не здійснюється, оскільки на виконання розпорядження Кабінету Міністрів України від 06 жовтня 2021 р. № 1228-р повноваження з управління корпоративними правами, що належать державі у статутних капіталах АТ «Українські енергетичні машини» та АТ «Завод «Електроважмаш», були передані від Фонду до Кабінету Міністрів України. На відповідні звернення Фонду до Міністерства економіки України (далі – Мінекономіки) у 2023 році щодо повернення до Фонду повноважень з управління АТ «Українські енергетичні машини» Мінекономіки листом від 13.08.2023 № 3212-05/41960-03 повідомило Фонд, що наразі приватизація АТ «Українські енергетичні машини» та передача його в управління Фонду до скасування чи припинення воєнного стану є недоцільною та передчасною.
У разі прийняття Кабінетом Міністрів України рішення про передачу Фонду повноважень з управління зазначеними товариствами з метою подальшої приватизації Фонд у встановленому законодавством порядку здійснить заходи щодо підготовки та внесення на розгляд Кабінету Міністрів України умов продажу відповідного об'єкта великої приватизації, до яких може бути включено відшкодування покупцем об'єкта великої приватизації коштів, зазначених у висновках і пропозиціях Рахункової палати.
Щодо рекомендації Фонду: до кінця поточного року вжити заходів з перегляду осіб, які виконують обов’язки керівників державних підприємств, установ і організацій; проведення конкурсного відбору керівників та укладання в установленому порядку контрактів з ними.
Згідно із Законом України від 12 травня 2022 року № 2259-IX «Про внесення змін до деяких законів України щодо функціонування державної служби та місцевого самоврядування у період дії воєнного стану» та постановою Кабінету Міністрів України від 31 травня 2022 року № 643 «Деякі питання управління об’єктами державної власності на період воєнного стану» на період дії воєнного стану конкурсний відбір керівників, голів виконавчих органів та членів наглядових рад суб’єктів господарювання державного сектору економіки не проводиться. У разі потреби укомплектування відповідних посад Фонд залучає претендентів з кадрового резерву відповідно до вимог законодавства.
Невиконаними залишилися також дві рекомендації Рахункової палати, надані ДП «Агрокомбінат «Пуща – Водиця» (далі – Підприємство).
Так, щодо виконання рекомендації: за інвестиційними договорами, де здійснюється будівництво, з метою захисту інтересів держави ініціювати перегляд їх умов та внесення відповідних змін у частині відшкодування забудовниками сплати земельного податку виходячиз реальної ринкової вартості земельних ділянок, а також у частині збільшення частки майнових прав на площі житлового та нежитлового (комерційного) призначення в завершеному будівництві, які отримує у свою власність Підприємство.
Підприємство повідомило, що наприкінці 2021 року провело перемовини з інвесторами в межах інвестиційних договорів з питань внесення змін до договорів з приводу компенсації земельного податку та, зокрема, збільшення належної Підприємству частки в об'єктах будівництва. Підприємство листом від 20.12.2021 № 880/1.01-18 для можливості прийняття належного управлінського рішення повідомило наглядову раду про необхідність прийняття рішення про надання згоди на вчинення значного господарського зобов'язання, проте додаткові угоди з інвесторами підписані не були.
Щодо виконання Підприємством рекомендації: за інвестиційними договорами, що є фактично не діючими або знаходяться на початкових етапах реалізації, від 25.09.2006 № 35, від 25.09.2006 № 36, від 02.11.2015 № 824 та від 05.03.2013 (нова редакція договору № 2911-1-ід/11 від 29.11.2011), ініціювати розірвання угод та порушити питання щодо відшкодування непродуктивних витрат та втрат (неотриманої вигоди, доходів), які завдані державному підприємству у зв’язку з їх тривалим невиконанням підприємством-забудовником. Розглянути питання про укладання інвестиційних договорів на цих земельних ділянках з іншими забудовниками на вигідних для держави умовах.
З початком військової агресії РФ проти України Торгово-промисловою палатою України (далі – ТПП) засвідчено (лист від 28.02.2022 № 2024/02.0-7.1) настання форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили). Підприємством повідомлено, що у зв’язку із цим у березні 2022 року від інвесторів отримані письмові звернення про обмеження виконання обов’язків за інвестиційними договорами з посиланням на лист ТПП, що спричинило відтермінування виконання обов’язків за інвестиційними договорами на час, протягом якого діятимуть форс-мажорні обставини.
Крім того, повідомлено, що за інвестиційними договорамивід 25.09.2006 № 35 з ТОВ «Каштанове місто» та від 02.11.2015 № 36 з ТОВ «Столиця» Підприємство не несе будь-яких фінансових навантажень, які можливо розцінювати як непродуктивні витрати у зв’язку з тривалим невиконанням договорів підприємствами-забудовниками, адже Підприємство не виконало необхідних дій зі зміни цільового призначення земельних ділянок, що у свою чергу унеможливлює будівництво об'єктів, а реалізацію інвестиційного договору з ТОВ «ПРОЕКТІНВЕСТБУД» від 05.03.2013 № 824 (нова редакція договору від 29.11.2011 № 2911-1-ід/11) не було розпочато в 2022 році через збройну агресію РФ проти України. За інформацією Підприємства наразі триває процес перемовин з ТОВ «ПРОЕКТІНВЕСТБУД» щодо підписання додаткової угоди, що стосується компенсації з боку товариства на користь Підприємства витрат зі сплати за земельну ділянку з часу, коли цільове призначення земельної ділянки було переведено на таке, що дозволяє будівництво.
Відповідно до процесу «Моніторинг виконання рішень Рахункової палати за результатами зовнішнього фінансового контролю (аудиту)», затвердженого рішенням Рахункової палати від 21.12.2023 № 31-10, цим рекомендаціям присвоєно статус «Закрито – керівництво приймає ризик».
Враховуючи викладене, контроль за виконанням наданих у рішенні Рахункової палати від 20.12.2022 № 26-6 рекомендацій завершено.
Член Рахункової палати
Геннадій ПЛІС