У межах моніторингу виконання рекомендацій, викладених у рішенні Рахункової палати від 20.12.2022 № 26-10 щодо Звіту про результати аналізу фактичного стану та оцінка впливу законодавства на повноту і своєчасність сплати непрямих податків до державного бюджету, повідомляємо.
На лист-нагадування Рахункової палати Міністерство фінансів України (далі – Мінфін) на додаток до раніше наданої інформації поінформувало (лист від 16.09.2024 № 35040-05-7/26829) про стан врахування рекомендацій Рахункової палати, наданих за результатами аудиту.
Наказом Мінфіну від 28.07.2023 № 414 «Про внесення змін до деяких нормативно-правових актів Міністерства фінансів України», зокрема, внесено зміни до наказу Мінфіну від 23.01.2015 № 14 «Про затвердження форми декларації з акцизного податку, Порядку заповнення та подання декларації з акцизного податку», якими цей наказ приведено у відповідність зі статтею 223 Податкового кодексу України шляхом заміни найменування «декларації акцизного податку» найменуванням «декларації з акцизного податку».
З метою системного вдосконалення механізму контролю за виробництвом та обігом підакцизних товарів, а також врегулювання проблемних питань, пов’язаних з їх нелегальним обігом, Верховна Рада України прийняла Закон України від 18 червня 2024 р. № 3817-IX «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального».
Крім того, Законом України від 29 червня 2023 р. № 3173-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України у зв’язку із запровадженням електронної простежуваності обігу алкогольних напоїв, тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах» передбачено впровадження з 01.01.2026 Електронної системи обігу алкогольних напоїв, тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах, що спрямована на підвищення ефективності процедур моніторингу руху підакцизних товарів, зокрема алкогольних напоїв, ланцюгом постачання від виробника/імпортера до кінцевого споживача.
Мінфін провів роботу з удосконалення методик прогнозування доходів бюджету та видав такі накази:
від 05.07.2023 № 373 «Про затвердження Методики прогнозування надходжень ввізного мита»;
від 28.12.2023 № 734 «Про затвердження методик прогнозування надходжень акцизного податку»;
від 17.06.2024 № 292 «Про затвердження Методики прогнозування доходів бюджету з податку на додану вартість за кодами класифікації доходів бюджету 14060000 «Податок на додану вартість з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг) з урахуванням бюджетного відшкодування» та 14070000 «Податок на додану вартість з ввезених на митну територію України товарів».
Крім того, під час проведення аудиту ефективності на тему «Забезпечення реалізації державної митної політики в умовах воєнного стану» (звіт про результати якого затверджено рішенням Рахункової палати від 24.09.2024 № 42-1) Державною митною службою України повідомлено, що з метою реалізації положень Порядку взаємодії інформаційних систем Державної податкової служби України та Державної митної служби України щодо обміну інформацією, необхідною для адміністрування податків, зборів та інших обов’язкових платежів, здійснення контрольних процедур щодо дотримання податкового та митного законодавства, затвердженого наказом Мінфіну від 10 червня 2020 р. № 286, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 26 червня 2020 р. за № 93/34876, Державною митною службою України та Державною податковою службою України 05.06.2023 підписано Протокол № 3 про структуру, формати та строки передачі даних щодо прийнятих митними органами податкових повідомлень-рішень, надісланих (вручених) платникам податків, та внесення їх до Єдиного реєстру податкових повідомлень-рішень контролюючих органів, про що зазначено в матеріалах аудиту.
Модуль «Реєстр податкових повідомлень-рішень» Держмитслужби дає змогу накопичувати дані про прийняті митними органами податкові повідомлення-рішення, вести облік та адміністрування сум грошових зобов’язань, визначених у цих повідомленнях, фіксувати інформацію щодо адміністративного та/або судового оскарження таких сум, відслідковувати стан їх сплати та дати настання податкового боргу у разі несплати сум грошових зобов’язань у встановлені законодавством строки.
Внесення даних до Реєстру податкових повідомлень-рішень та підтримку інформації в актуальному стані забезпечують підрозділи митного аудиту, підрозділи адміністрування митних платежів та юридичні підрозділи.
За результатами розгляду наданої Мінфіном інформації Рахункова палата дійшла висновку: із 9 рекомендацій виконано 7. Щодо двох рекомендацій Рахункової палати, то відповідно до процесу «Моніторинг виконання рішень Рахункової палати за результатами заходу державного зовнішнього фінансового контролю (аудиту)», затвердженого рішенням Рахункової палати від 21.12.2023 № 31-10, цим рекомендаціям присвоєно статус «Закрито – керівництво приймає ризик».
Отже, контроль за виконанням наданих у рішенні Рахункової палати від 20.12.2022 № 26-10 рекомендацій завершено.
Голова Рахункової палати
Ольга ПІЩАНСЬКА