На виконання рішення Рахункової палати інформацію про результати аудиту ефективності та обґрунтованості застосування податкових пільг з податку на додану вартість за операціями з постачання навчальними закладами послуг із здобуття вищої освіти надіслано Верховній Раді України (лист від 27.06.2018 № 16-1471).
Згідно зі статтею 39 Закону України "Про Рахункову палату", відомості про результати аудиту у формі рішення Рахункової палати надіслано Кабінету Міністрів України (лист від 27.06.2018 № 16-1472).
Відповідно до статей 35 і 36 Закону України "Про Рахункову палату", рішення Рахункової палати і Звіт про результати аудиту також надіслано Міністерству освіти і науки України (лист від 27.06.2018 № 16-1473), Державній фіскальній службі України (лист від 27.06.2018 № 16-1474) з відповідними рекомендаціями.
Кабінет Міністрів України доручив (доручення Прем'єр-міністра України від 24.07.2018 № 27014/1/1-18) МОН, Мінекономрозвитку, Мінфіну, ДФС розглянути рішення відповідно до компетенції, вжити необхідних заходів, з питань, що потребують прийняття рішень Уряду, подати пропозиції в установленому порядку.
МОН повідомлено (лист від 03.08.2018 № 1712-6016), що з метою забезпечення ефективного виконання функцій здійснення державного нагляду (контролю) за дотриманням ліцензіатами ліцензійних умов провадження освітньої діяльності розроблено та Кабінетом Міністрів України видано постанову від 18.07.2018 № 567 "Про внесення зміни до переліку органів державного нагляду (контролю), на які не поширюється дія Закону України "Про тимчасові особливості здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності".
За інформацією МОН, на сьогодні Міністерством розробляються законопроект з метою узгодження вимог законів України "Про вищу освіту" та "Про ліцензування видів господарської діяльності", а також проект постанови Кабінету Міністрів України "Про затвердження критеріїв, за якими оцінюється ступінь ризику від провадження господарської діяльності у сфері освітньої діяльності, що підлягає ліцензуванню, та визначається періодичність здійснення планових заходів державного нагляду (контролю) Міністерством освіти і науки, обласними, Київською міською державними адміністраціями", яким передбачається врегулювати неузгоджені питання щодо забезпечення ефективного контролю у сфері ліцензування освітньої діяльності.
Крім того, МОН здійснюються напрацювання та аналіз науково-обґрунтованих методичних підходів до планування обліку витрат та калькулювання собівартості освітніх послуг, що надаються відповідно до законодавства вищими навчальними закладами у статусі бюджетних установ.
Водночас МОН надано недостовірну інформацію. Зокрема, під час аудиту на неодноразові запити Рахункової палати із 12 запитуваних ліцензійних справ Міністерством було надано лише 1, що зафіксовано в акті, складеному за результатами аудиту. Крім того, ні під час аудиту, ні на етапі розгляду проекту звіту, ні після засідання Рахункової палати, на якому розглядався проект звіту, МОН офіційно не надано інформацію про кількість діючих, виданих, переоформлених, анульованих та недійсних ліцензій на провадження діяльності з надання освітніх послуг. На веб-сайті Міністерства в розділі "Послуги - Ліцензування - Протоколи засідань Ліцензійної комісії, Рішення МОН / Рішення про залишення заяв про отримання (розширення) ліцензії без розгляду" розміщено інформацію про ліцензування зазначеного виду діяльності лише станом на поточну дату, користувач не має можливості ознайомитись з систематизованими даними щодо закладів вищої освіти за попередні періоди (роки).
Мінекономрозвитку повідомлено (лист від 20.08.2018 № 3642-01/36590-03), що наказом Міністерства від 13.09.2017 № 1352 створено міжвідомчу робочу групу з розроблення проекту Концепції реформування фінансування вищої освіти, яка є тимчасовим консультативно-дорадчим органом, утвореним при Мінекономрозвитку. На засіданні цієї робочої групи, яке відбулося 31 травня 2018 року, розроблено пропозиції щодо підготовки фахівців для потреб ринку праці, а саме: розробка державної програми щодо аналізу та прогнозування потреб ринку праці з відповідною методикою формування державного замовлення; підготовка законодавчих змін до процедури формування та розміщення державного замовлення (проект Закону України "Про особливості публічних закупівель на підготовку кадрів з вищою, фаховою передвищою та професійною (професійно-технічною) освітою"; заборона здійснення перерозподілу обсягів підготовки між галузями знань; запровадження додаткової мотивації для навчання за найбільш затребуваними на ринку праці напрямами підготовки (інженерні, технологічні, аграрні); проведення аналізу стану зареєстрованих безробітних з вищою освітою в розрізі напрямів підготовки, які впродовж року після закінчення навчання зареєструвалися як безробітні; впровадження системи моніторингу працевлаштування за напрямами підготовки, займаними професіями та видами економічної діяльності на базі Єдиної державної електронної бази з питань освіти, Державного реєстру платників податків та реєстру Пенсійного фонду; започаткування програми взаємодії Єдиної державної електронної бази з питань освіти з реєстром платників ЄСВ та фізичних осіб - платників податків для аналізу ринку праці.
За інформацією Мінекономрозвитку, Міністерство неодноразово інформувало Кабінет Міністрів України щодо необхідності розроблення МОН проекту спільного з Мінекономрозвитку та Мінфіном наказу про затвердження порядку розрахунку вартості підготовки за державним замовленням одного кваліфікованого робітника, фахівця, аспіранта, докторанта, слухача, проте такий проект до Мінекономрозвитку на розгляд не надходив.
Мінфіном повідомлено (листи від 02.08.2018 № 11310-10-13/20555, від 21.08.2018 № 07010-07-3/22220), що відповідно до пункту 17 Плану організації підготовки проектів актів, необхідних для забезпечення реалізації Закону України від 07.12.2017 № 2233 "Про внесення змін до Бюджетного кодексу України" (доручення Кабінету Міністрів України від 12.01.2018 № 394/1/1-18), МОН було доручено до 01.02.2018 подати в установленому порядку на розгляд Уряду проект акта Кабінету Міністрів України щодо затвердження формули розподілу видатків на оплату послуг з підготовки фахівців вищими навчальними закладами на умовах державного замовлення. За інформацією Мінфіну, Міністерство неодноразово зверталось до МОН з проханням пришвидшити розробку нормативного акта, проте такий проект до Мінфіну на розгляд не надходив.
За результатами розгляду зазначених листів Мінекономрозвитку і Мінфіну віце-прем'єр-міністр України з гуманітарних питань Кириленко В. доручив (доручення від 07.09.2018 № 27014/6/1-18) МОН, Мінекономрозвитку, Мінфіну з урахуванням резолюції Прем'єр-міністра України від 24.07.2018 № 27014/1/1-18 внести Кабінетові Міністрів узгоджені пропозиції.
На виконання цього доручення МОН повідомлено (лист МОН від 10.10.2018 № 1/10-3056, надісланий Рахунковій палаті листом Секретаріату Кабінету Міністрів України від 20.10.2018 № 19672/0/2-18), що відповідно до Плану організації підготовки проектів актів, необхідних для забезпечення реалізації Закону України "Про освіту", схваленого на засіданні Кабінету Міністрів України 25.10.2017 (протокол № 61), та пункту 390 Плану пріоритетних дій Уряду на 2018 рік, затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 28.03.2018 № 244-р, Міністерством розроблено проекти законів України "Про внесення змін до Закону України "Про вищу освіту", "Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо фінансування вищої освіти" та "Про внесення змін до Податкового кодексу щодо неприбуткового статусу закладів вищої освіти та наукових установ". Законопроекти проходять погодження в МОН. Крім того, МОН провадиться робота з розробки проекту постанови Кабінету Міністрів України "Про затвердження формули розподілу видатків на вищу освіту".
ДФС повідомила (листи від 02.08.2018 № 13846/5/99-99-12-03-01-16, від 03.09.2018 № 2572/4/99-99-12-03-01-13), що з метою контролю за повнотою і своєчасністю надання платниками податків звіту 1-ПП територіальним органам ДФС доручено вжити організаційні заходи та посилити контроль за достовірністю декларування обсягів операцій, звільнених від оподаткування ПДВ, і відображення сум податкових пільг з ПДВ у звітах про отримані податкові пільги.
ДФС направлено пропозиції Мінфіну (лист від 27.06.2018 № 1859/4/99-99-15-01-01-13) щодо внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 27.12.2010 № 1233 "Про затвердження Порядку обліку сум податків та зборів, не сплачених суб'єктом господарювання до бюджету у зв'язку з отриманням податкових пільг" у частині назв центральних органів виконавчої влади, що припинили свою діяльність унаслідок адміністративної реформи (Державна податкова служба та її територіальні органи, Державна митна служба), а також унормування обліку податкових пільг; до довідників податкових пільг та форм декларацій, затверджених наказом Мінфіну від 21.08.2016 № 21 "Про затвердження форм та Порядку заповнення і подання податкової звітності з податку на додану вартість", зареєстрованим у Мін'юсті 29.01.2016 за № 159/28289, у частині обліку податкових пільг.
Відповідно до статті 36 Закону України "Про Рахункову палату" стан реалізації рекомендацій Рахункової палати перебуває на контролі.
Член Рахункової палати
Ц. Г. Огонь