На виконання рішення Рахункової палати про результати аудиту ефективності використання коштів субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на надання пільг та субсидій населенню на оплату житлово-комунальних послуг поінформовано Верховну Раду України (лист від 06.06.2018 № 18-1204), а також народного депутата України Бабак А. В. з порушеного нею питання (лист від 06.06.2018 № 18-1209).
Згідно зі статтею 39 Закону України «Про Рахункову палату», відомості у формі рішення Рахункової палати надіслано Кабінету Міністрів України (лист від 06.06.2018 № 18-1205).
Відповідно до статей 35 і 36 Закону України «Про Рахункову палату», рішення Рахункової палати надіслано Міністерству регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України (лист від 06.06.2018 № 18-1206), а рішення Рахункової палати та Звіт про результати аудиту - Міністерству фінансів України (лист від 06.06.2018 № 18-1207) та Міністерству соціальної політики України (лист від 06.06.2018 № 18-1208).
За результатами розгляду рішення Рахункової палати Кабінет Міністрів України (доручення Прем'єр-міністра України В. Б. Гройсмана від 20.07.2018 № 23551/1/1-18) доручив Реві А. О., Маркаровій О. С., Зубку Г. Г., Петренку П. Д., Савчуку С. Д., головам обласних, Київської міської держадміністрацій розглянути його відповідно до компетенції, вжити заходів реагування і про результати поінформувати Рахункову палату та Кабінет Міністрів. У разі необхідності внести в установленому порядку Кабінету Міністрів відповідні проекти листів.
Згідно з інформацією Мінфіну (листи від 25.06.2018 № 09010-21-13/17068, від 14.08.2018 № 09010-03-10/21648), станом на 22.06.2018 Казначейством перераховано субвенцію, у тому числі на погашення 54,8 млрд грн заборгованості, що утворилася станом на 01.01.2018. Кредиторська заборгованість за всіма видами послуг погашена в повному обсязі.
З урахуванням рекомендацій Рахункової палати наказом Мінфіну від 18.04.2018 № 434 внесено зміни до наказу Мінфіну від 04.01.2018 № 1 у частині включення до реєстрів відомостей щодо обсягів фактично наданих споживачам послуг.
Мінсоцполітики листами від 17.07.2018 № 13731/0/2-18/56, від 17.07.2018 № 13746/0/2-18/56 і від 26.07.2018 № 14631/0/2-18/56 повідомило, що надало доручення зазначеним у Звіті структурним підрозділам облдержадміністрацій з питань соціального захисту населення забезпечити дієвий контроль за правомірністю надання місцевими органами соціального захисту населення пільг і житлових субсидій за рахунок субвенції.
Мінсоцполітики буде опрацьована пропозиція Рахункової палати щодо відповідальності надавачів послуг, об'єднань співвласників будинків, ЖБК за ненадання інформації органам соціального захисту населення про невикористані суми субсидій, а також про встановлення граничних термінів повернення до бюджету надміру нарахованих громадянам сум субсидій.
Водночас Мінсоцполітики не підтримано рекомендації Рахункової палати щодо підготовки та подання на затвердження Уряду змін до окремих нормативних документів у частині здійснення управліннями праці та соціального захисту населення (головними розпорядниками коштів субвенції на місцях) контролю за обґрунтованістю проведення розрахунків з підприємствами - надавачами послуг за житловими субсидіями. Зазначене свідчить про недержавницьку позицію Мінсоцполітики з цього питання.
Мінрегіон листами від 12.07.2018 № 7/9-7058 і від 07.08.2018 № 7/9-8004 поінформував Рахункову палату, що станом на 01.06.2018 оснащення будинків засобами обліку теплової енергії становить 81 відсоток. Отже, є підстави стверджувати про те, що Урядом, Мінрегіоном не виконано вимоги Закону України «Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання» щодо оснащення житлових будівель вузлами комерційного обліку теплової енергії до 02.08.2018.
Водночас Міністерство повідомило, що виконання науково-дослідних робіт з актуалізації норм витрат палива та теплової енергії на опалення житлових і громадських споруд потребує додаткового виділення 2 млн грн з Державного бюджету України.
Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП), на виконання доручення Кабінету Міністрів України поінформувала Рахункову палату (лист від 13.08.2018 № 7193/18.4.1/7-18), що норми ДБН В.2.6-31:2016 «Теплова ізоляція будівель» встановлюють вимоги до показників енергоефективності та теплотехнічних показників огороджувальних конструкцій будівель та споруд під час їх проектування і будівництва і не можуть бути застосовані до раніше введених в експлуатацію будівель (збудованих до 2016 року), частка яких у житловому фонді становить переважну більшість.
Згідно з інформацією НКРЕКП, розмір тарифів на теплову енергію безпосередньо залежить від ціни природного газу. Питома вага витрат на природний газ у структурі тарифів становить від 85 до 99 відсотків. Таким чином, прогнозувати зміни тарифів на теплову енергію та комунальні послуги можна лише за наявності чіткого прогнозу Уряду щодо рівня ціни на природний газ.
На виконання доручення Кабінету Міністрів України Державне агентство з енергоефективності та енергозбереження України повідомило (лист від 03.08.2018 № 200-01/16/1-18), зокрема, що Державною цільовою програмою енергоефективності передбачено у 2018-2020 роках видатки з державного бюджету в сумі 400 млн грн на реалізацію заходів із стимулювання населення до впровадження енергоефективних заходів шляхом відшкодування частини суми кредитів на придбання котлів з використанням іншого, ніж газ та електроенергія палива, інших заходів щодо стимулювання населення, ОСББ, ЖБК до впровадження енергозберігаючих заходів.
Про вжиті заходи на виконання доручення Кабінету Міністрів України поінформувала низка обласних державних адміністрацій. Винні у порушеннях законодавства при призначенні та отриманні субсидій притягнуті до відповідальності, порушення усунуті.
Результати аудиту і стан реагування центральних органів виконавчої влади на рекомендації Рахункової палати розглядалися під час слухань у Комітеті Верховної Ради України з питань соціальної політики, зайнятості та пенсійного забезпечення на тему «Ефективність системи надання житлових субсидій населенню» (протокол № 9 від 03.10.2018). Комітет рекомендував Кабінету Міністрів України, Мінфіну, Мінсоцполітики забезпечити виконання окремих неврахованих ними рекомендацій Рахункової палати, наданих за результатами аудиту.
Відповідно до статті 36 Закону України «Про Рахункову палату», стан реалізації заходів на виконання рекомендацій Рахункової палати перебуває на контролі.
Заступник Голови Рахункової палати
А. В. Майснер