На виконання рішення Рахункової палати інформацію про результати аудиту ефективності використання коштів державного бюджету, виділених Міністерству охорони здоров'я України для лікування громадян України за кордоном, надіслано Голові Верховної Ради України Парубію А. В. (лист від 07.06.2018 № 05-1226), відомості про результати зазначеного аудиту у формі рішення Рахункової палати - Прем'єр-міністру України Гройсману В. Б. (лист від 07.06.2018 № 05-1227).
Рішення Рахункової палати та Звіт надіслано Міністерству охорони здоров'я України (лист від 07.06.2018 № 05-1228) для відповідного реагування.
Рахункова палати отримала листи МОЗ від 06.07.2018 № 3.15-13/179-18/17058 та від 10.08.2018 № 3.15-13/217-1821244, у яких Міністерством поінформовано про виконання заходів з реалізації пропозицій, наданих Рахунковою палатою. Так, наказом МОЗ від 03.03.2018 № 424 затверджено Положення про Комісію Міністерства охорони здоров'я України з питань направлення для лікування за кордон. З метою ведення належного обліку звернень громадян і структурних підрозділів з питань охорони здоров'я обласних, міських державних адміністрацій щодо направлення на лікування за кордон МОЗ розробляє Порядок обліку хворих, що потребують лікування за кордоном. Також у МОЗ запроваджена електронна система обліку пакетів документів, що надходять на розгляд Комісії МОЗ України з питань направлення на лікування за кордон.
З метою підвищення ефективності та прозорості надання медичної допомоги громадянам України за кордоном, удосконалення організаційно-методичної, лікувально-діагностичної роботи та забезпечення ефективної координації фахівцями профільних напрямів підготовлено проект наказу "Про внесення змін до Положення про групи експертів МОЗ України", яким вносяться зміни до Положення про групи експертів МОЗ України в частині повноважень експертів щодо розгляду справ громадян, що потребують лікування за кордоном, затвердженого наказом МОЗ від 21.03.2017 № 302. Проект наказу на сьогодні опрацьовується структурними підрозділами МОЗ.
На виконання доручення в. о. Міністра від 23.06.2018 № 44 організовано роботу з підготовки проекту меморандуму про співпрацю МОЗ з медичними закладами іноземних держав, у яких будуть проходити лікування українські громадяни, та налагодження з цими медичними закладами спільної з МЗС України співпраці. Вже розроблено проект типового Меморандуму про взаєморозуміння та співробітництво між МОЗ та закладом охорони здоров'я іноземної держави.
Крім того, на виконання плану заходів щодо впровадження положень Закону України від 17.05.2018 № 2427-19 "Про застосування трансплантації анатомічних матеріалів людині" МОЗ пропонує спрямувати у 2018 році бюджетні кошти, передбачені за бюджетною програмою "Реалізація пілотного проекту щодо зміни механізму фінансування оперативного лікування з трансплантації органів та інших анатомічних матеріалів", на:
− забезпечення створення та функціонування Єдиної державної інформаційної системи трансплантації, що, відповідно до Закону, повинна складатися з 9 реєстрів, у тому числі реєстру живих донорів гемопоетичних стовбурових клітин;
− придбання обладнання для учасників пілотного проекту, які надають медичну допомогу методом трансплантації гемопоетичних стовбурових клітин;
− оплату послуг з надання третинної (високоспеціалізованої) медичної допомоги методом трансплантації;
− придбання обладнання для констатації смерті мозку людини з метою оснащення закладів охорони здоров'я і наукових установ, які мають право проводити вилучення органів у донорів-трупів.
Погодження цих пропозицій Кабінетом Міністрів України та Комітетом Верховної Ради України з питань бюджету сприятиме розвитку трансплантології в Україні.
МОЗ розробляє нормативно-правові акти щодо врегулювання експорту/імпорту анатомічних матеріалів, зокрема Порядок обміну анатомічними матеріалами людини та обміну інформацією щодо наявних анатомічних матеріалів людини і Порядок перевезення анатомічних матеріалів людини в межах України, ввезення таких матеріалів на митну територію України та вивезення за межі митної території України, а також проект наказу МОЗ про умови зберігання вилучених анатомічних матеріалів людини, їх підготовку до перевезення та перевезення, а також вимоги до супровідних документів та маркування ємності для перевезення анатомічних матеріалів людини відповідно до вимог Директив ЄК з трансплантації клітин та тканин.
Таким чином, станом на 22.08.2018 відсутня інформація про виконання МОЗ рекомендацій Рахункової палати щодо:
1) підготовки та подання на розгляд Кабінету Міністрів України пропозиції щодо внесення змін до Порядку направлення громадян України для лікування за кордон з метою врегулювання питань, пов'язаних із лікуванням за кордоном, у частині:
− визначення переліку і умов неможливості надання необхідної медичної допомоги закладами охорони здоров'я України;
− визначення форми і змістовного наповнення висновку групи експертів МОЗ та встановлення умов його врахування при прийнятті Комісією МОЗ з питань направлення на лікування за кордон рішення про направлення громадянина на лікування за кордон;
− визначення форми і змістовного наповнення документа, що підтверджує можливість покриття витрат на оплату лікування за рахунок власних коштів, коштів місцевого бюджету, фінансової допомоги підприємств, установ, організацій та їх об'єднань, громадських організацій, благодійних фондів та окремих громадян;
− встановлення порядку проведення видатків з державного бюджету, враховуючи, що покриття витрат, пов'язаних із направленням на лікування за кордон, може здійснюватися за рахунок різних джерел;
− встановлення змістовного наповнення письмової домовленості з медичним закладом зарубіжної країни, прав та обов'язків сторін, посадових осіб, які її підписують;
− визначення критеріїв та умов направлення за кордон разом із хворим супроводжуючої особи;
− визначення органів державної влади, які зобов'язані сприяти виїзду громадян за кордон і їх перебуванню на території іноземної держави на період лікування, а також повноважень цих органів;
− визначення змісту і форми письмової інформації (звіту) про обсяги проведеного лікування, обсяги коштів, витрачених на лікування пацієнта, і письмового підтвердження відмови закладу в наданні відповідної інформації.
2) забезпечення аналізу цінових пропозицій і перевірки калькуляцій запропонованих послуг при виборі медичних закладів зарубіжних країн;
3) дотримання вимог наказу Мінфіну від 10.12.2010 № 1536 "Про результативні показники бюджетної програми" при визначенні результативних показників паспорта бюджетної програми за КПКВК 2301360;
4) проведення взаємозвірки з медичними закладами зарубіжних країн для встановлення залишків невикористаних коштів державного бюджету, перерахованих на лікування громадян України;
забезпечення дотримання вимог Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для лікування громадян України за кордоном при використанні коштів державного бюджету, виділених на лікування громадян України за кордоном;
забезпечення здійснення контролю за результатами лікування громадян України за кордоном;
налагодження співпраці з благодійними організаціями з метою уникнення подвійної оплати за лікування громадян України за кордоном та зменшення фінансового навантаження на державний бюджет;
8) забезпечення належного внутрішнього контролю за використанням коштів державного бюджету за КПКВК 2301360;
9) визначення шляхів забезпечення розвитку трансплантації органів і клітин в Україні та належного фінансового забезпечення такого методу лікування;
10) забезпечення належного функціонування Всеукраїнського реєстру донорів гемопоетичних стовбурових клітин (кісткового мозку) МОЗ та затвердження положення про цей реєстр і порядку його ведення;
11) розроблення комплексу заходів щодо ефективного використання наявних в Україні потужностей для проведення трансплантацій органів і трансплантацій гемопоетичних стовбурових клітин та забезпечення їх безумовного виконання;
12) розроблення та затвердження порядку компенсації українським донорам гемопоетичних стовбурових клітин (кісткового мозку) у зв'язку з виконанням ними донорських функцій;
13) вжиття невідкладних заходів для вирішення питання належного функціонування Київського центру трансплантації кісткового мозку та надання медичної допомоги громадянам з усіх адміністративно-територіальних одиниць України;
14) притягнення до відповідальності посадових осіб, з вини яких допущені порушення.
Зазначене вище, а також відомості, вказані у листі МОЗ, засвідчують про необхідність проведення, відповідно до статті 36 Закону України "Про Рахункову палату", подальшого моніторингу виконання пропозицій Рахункової палати.
Член Рахункової палати
В. І. Невідомий