На виконання рішення Рахункової палати інформацію про результати аудиту ефективності використання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на фінансування заходів соціально-економічної компенсації ризику населення, яке проживає на території зони спостереження, надіслано Верховній Раді України (лист від 28.08.2017 № 18-1514) та поінформовано народного депутата України Дерев'янка Ю. Б. (лист від 28.08.2017 № 18-1517) відповідно до його звернення.
Згідно зі статтею 39 Закону України "Про Рахункову палату", відомості про результати аудиту у формі рішення Рахункової палати надіслано Кабінету Міністрів України (лист від 28.08.2017 № 18-1515).
Відповідно до статті 36 Закону України "Про Рахункову палату", рішення Рахункової палати і Звіт надіслано Міністерству регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України (лист від 28.08.2017 № 18-1516) з відповідними рекомендаціями.
Рішення Рахункової палати про результати аудиту надіслано Волинській (лист від 28.08.2017 № 18-1521), Дніпропетровській (лист від 28.08.2017 № 18-1522), Запорізькій (лист від 28.08.2017 № 18-1518), Рівненській (лист від 28.08.2017 № 18-1519) і Хмельницькій (лист від 28.08.2017 № 18-1520) обласним держадміністраціям для відповідного реагування.
На засіданні Комітету Верховної Ради України з питань екологічної політики, природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи, яке відбулося 14.11.2017, розглянуто питання щодо результатів аудиту ефективності використання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на фінансування заходів соціально-економічної компенсації ризику населення, яке проживає на території зони спостереження. За підсумками розгляду питання Комітет підтримав пропозиції Рахункової палати і одноголосно вирішив рекомендувати Кабінету Міністрів України з метою виконання Закону України "Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку" внести в установленому порядку законопроекти щодо збільшення обсягів субвенції до рівня планових надходжень цільового збору та внесення змін до ч. 2 ст. 29 Бюджетного кодексу стосовно зарахування збору на соціально-економічну компенсацію ризику населення, яке проживає на території зони спостереження, до спеціального фонду державного бюджету.
На рішення Рахункової палати Кабінетом Міністрів України надано доручення від 06.09.2017 № 34097/1/1-17 Мінрегіону, Мінфіну, МОЗ та ДСНС розглянути та, згідно з компетенцією, вжити заходів щодо виконання у повному обсязі рекомендацій Рахункової палати.
Мінрегіон повідомив Рахункову палату (лист від 29.09.2017 № 7/19-10413), що підтримує рекомендації Рахункової палати щодо необхідності спрямування утриманого до бюджету збору на соціально-економічну компенсацію ризику населення, яке проживає на території зони спостереження, в повному обсязі для формування джерела відповідної субвенції. Крім того, зазначив, що ним, як головним розпорядником, до Мінфіну надіслано бюджетний запит на 2018 рік, відповідно до якого потреба в коштах субвенції на 2018 рік становить 824,0 млн грн. (з урахуванням коштів, недоотриманих адміністративно-територіальними одиницями у 2014-2016 роках).
Разом з тим не є прийнятною позиція Мінфіну (лист від 18.09.2017 № 05120-03-3/24888), що збір на соціально-економічну компенсацію ризику населення, яке проживає на території зони спостереження, зараховується до загального фонду державного бюджету (ст. 29 Бюджетного кодексу), тобто такі кошти, на думку Мінфіну, не мають цільового призначення. При цьому Мінфін зазначив, що відповідні зміни щодо зарахування коштів зазначеного збору до загального фонду держбюджету (раніше зараховувався до спеціального фонду) були внесені Законом України від 28.12.2014 № 79-VIII з урахуванням рекомендацій Міжнародного валютного фонду, однією з яких було суттєве зменшення частки спеціального фонду в доходах бюджету.
Крім того, Мінфіном поінформовано, що у проекті Закону України "Про Державний бюджет України на 2018 рік" (внесений на розгляд Верховної Ради України, реєстр. № 7000 від 15.09.2017) передбачено обсяг субвенції на фінансування заходів соціально-економічної компенсації ризику населення, яке проживає на території зони спостереження, у межах фінансових можливостей державного бюджету в сумі 137,5 млн гривень. Це не відповідає рекомендаціям Рахункової палати (підтримані Комітетом Верховної Ради України з питань екологічної політики, природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи) щодо виконання Закону України "Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку" та внесення в установленому порядку законопроекту про збільшення обсягів субвенції до рівня планових надходжень зазначеного цільового збору, а також свідчить про неналежне виконання Мінфіном доручення Кабінету Міністрів України від 06.09.2017 № 34097/1/1-17.
ДСНС повідомила Рахункову палату (лист від 05.10.2017 № 02-14040/162) про те, що, відповідно до наданих рекомендацій, надіслала Мінрегіону інформацію про фактичний стан захисних споруд, засобів оповіщення про загрозу небезпеки у зонах спостереження АЕС, а також підтримує пропозицію Рахункової палати щодо суттєвого покращення стану фінансування заходів з будівництва та ремонту захисних споруд, закупівлі засобів індивідуального захисту органів дихання та препаратів стабільного йоду за рахунок відповідної субвенції.
На виконання пропозиції Рахункової палати стосовно затвердження Регламенту проведення йодної профілактики населення у разі загрози радіаційно-ядерних аварій на атомних електростанціях або їх виникнення МОЗ поінформувало (лист від 05.10.2017 № 13-04/16/26472), що Міністерством розроблено проект такого Регламенту, який проходить узгодження в установленому порядку із зацікавленими органами виконавчої влади.
Дніпропетровською облдержадміністрацією повідомлено (лист від 29.09.2017 № 15-3788/0/2-17), що рішення Рахункової палати опрацьовано на нараді департаменту житлово-комунального господарства та будівництва облдержадміністрації, видано наказ від 15.09.2017 № 90 "Про усунення порушень і недоліків, виявлених Рахунковою палатою, та заходи щодо їх запобігання". Крім того поінформовано, що департаментом проведена претензійно-позовна робота, за результатом якої до Господарського суду Дніпропетровської області подано позовну заяву до відповідача ГШ "Стройконтракт" про відшкодування збитків у розмірі 1495,6 тис. грн, виявлених територіальним управлінням Рахункової палати у м. Дніпро під час проведення аудиту на об'єкті "Встановлення станції приготування та дозування розчину флокулянту на НФС в м. Марганець, II підйом. Технічне переоснащення".
Запорізька облдержадміністрація поінформувала (лист від 28.09.2017 № 07507/08-20) про те, що з метою недопущення у подальшому порушень і забезпечення ефективного використання коштів субвенції головою облдержадміністрації надано доручення щодо посилення системи внутрішнього
контролю, забезпечення своєчасного подання для затвердження переліків об'єктів фінансування та неухильного дотримання вимог діючого законодавства. З урахуванням зауважень Рахункової палати щодо пріоритетів спрямування субвенції до переліку об'єктів фінансування у поточному році включено заходи з проведення капітального ремонту 4-х протирадіаційних укріплень.
Волинська облдержадміністрація поінформувала (лист від 12.09.2017 № 5532/34/217) про вжиті заходи щодо усунення розпорядниками коштів субвенції на місцях допущених ними порушень: відділом освіти Маневицької райдержадміністрації виконано додаткові роботи на суму 276,6 тис. грн на об'єкті "Реконструкція приміщення НВК "Маневицька загальноосвітня школа І-ІII ступенів № 2 гімназія ім. А. П. Бринського в смт Маневичі Маневицького району", у тому числі роботи на суму 111,1 тис. грн, що не були виконані, але прийняті за актом виконаних робіт за грудень 2016 року, і підготовлено клопотання до Маневицької районної ради щодо виділення додаткових коштів на виготовлення проектно-кошторисної документації для цього об'єкта, зокрема щодо придбання насосів для викачування каналізаційних відходів з протирадіаційного укриття № 07276; Маневицькою селищною радою введено в експлуатацію два об'єкти, які будувалися за рахунок коштів субвенції.
В інформації Рівненської облдержадміністрації (лист від 14.09.2017 № 5486/0/01-14/17) зазначено, що суттєвими є зауваження Рахункової палати до стану захисних споруд цивільного захисту м. Острога та Острозького району. Облдержадміністрацією здійснюються заходи щодо усунення виявлених порушень з метою уникнення в подальшій роботі розпорядниками бюджетних коштів порушень чинного законодавства.
Хмельницька обласна держадміністрація повідомила (лист від 29.09.2017 № 61/38-14-4903/2017), що рекомендації та зауваження, надані Рахунковою палатою, будуть враховані при подальшому розподілі та використанні коштів субвенції в наступних роках, особливо щодо передбачення коштів на проведення капітального та поточного ремонтів захисних споруд, а також забезпечення необхідним запасом препаратів стабільного йоду в режимі цілодобової доступності та відповідного навчання.
За результатами розгляду вказаних листів, відповідно до положень статті 36 Закону України "Про Рахункову палату", стан реалізації заходів на виконання рекомендацій Рахункової палати перебуває на контролі.
Член Рахункової палати
Г. Ю. Самусь