Інформаційне повідомлення на виконання рішення Рахункової палати від 31.01.17 № 3-1

щодо Звіту про результати аналізу стану державних закупівель в Україні у 2015−2016 роках

На виконання рішення Рахункової палати інформацію про результати аналізу стану державних закупівель в Україні у 20152016 роках, надіслано Верховній Раді України (лист від 15.02.2017 № 10-327), відомості у формі рішення Рахункової палати − Кабінету Міністрів України (лист від 15.02.2017 № 10-328).

Звіт про результати аналізу стану державних закупівель в Україні у 2015 та 2016 роках, а також рішення Рахункової палати надіслано для відповідного реагування Міністерству економічного розвитку і торгівлі України (лист від 15.02.2017 № 10-329), Антимонопольному комітету України (лист від 15.02.2017 № 10-330) і Державному підприємству «Прозорро» (лист від 15.02.2017  № 10-331).

Комітетом Верховної Ради України з питань економічної політики інформація Рахункової палати, надіслана листом від 15.02.2017 № 10-327, яка на засіданні Комітету не розглядалась.

На виконання рішення Рахункової палати Кабінет Міністрів України дорученням від 11.03.2017 № 6496/2/1-17 зобов'язав Міністерство економічного розвитку і торгівлі України та Антимонопольний комітет України розглянути, вжити заходів реагування та про результати поінформувати Рахункову палату і Кабінет Міністрів України. З питань, що потребують вирішення Урядом, подати пропозиції в установленому порядку.

Міністерство економічного розвитку і торгівлі України (лист від 14.04.2017 № 3305-05/12878-03) повідомило, що на виконання доручення Прем'єр Міністра України від 11.03.2017 № 6496/2/1-17 опрацювало рекомендації Рахункової палати, викладені у Звіті про результати аналізу стану державних закупівель в Україні у 2015 та 2016 роках та повідомило, зокрема:

1. Щодо вдосконалення законодавства державних закупівель в частині:

 мінімізації винятків, на які не поширюється дія Закону України «Про публічні закупівлі» та перегляду підстав для застосування неконкурентної процедури закупівлі - переговорної процедури зазначило, що повсякчас виступає проти встановлення норм, які звужують конкуренцію під час здійснення публічних закупівель.

 посилення кваліфікаційних вимог до учасника процедури закупівлі в частині фінансової платоспроможності та належної матеріальної, професійної можливості розгляне питання щодо доцільності внесення змін до Закону України «Про публічні закупівлі» в частині встановлення такого кваліфікаційного критерію як фінансова спроможність.

 спрощення вимог до документації конкурсних торгів для учасників, які обмежують участь іноземних компаній, зазначило, що відсутність документів, що не передбачені законодавством для учасників - юридичних, фізичних осіб, у тому числі фізичних осіб - підприємців, у складі тендерної пропозиції не може бути підставою для її відхилення замовником.

2. Щодо дослідження питання незастосування замовниками законодавства про закупівлю, зокрема державними, казенними, комунальними підприємствами, а також господарськими товариствами, державна або комунальна частка акцій яких перевищує 50 відсотків щодо укладених ними договорів, то дане питання не належить до компетенції Мінекономрозвитку.

3. Щодо розроблення та затвердження навчальних програм для учасників та замовників державних закупівель, то з метою поширення знань щодо публічних закупівель та методологічної підтримки суб'єктів сфери створено інформаційно-навчальний ресурс infobox.prozorro.org, на якому у вільному доступі розміщені методологічні матеріали та онлайн-курси з питань публічних закупівель та роботи системи «Prozorro». Окрім цього, започатковано безкоштовні онлайн-курси «Публічні закупівлі» на електронній освітній платформі Prometheus (prometheus.org.ua). За результатами проходження тестування слухачі курсу мають можливість безкоштовно отримати сертифікати як базового, так і поглибленого рівнів.

4. Щодо розроблення методики здійснення вибірки, аналізу, спостереження інформації, що включається до звітів про стан закупівель, то затвердження такої методики не передбачено функціями Уповноваженого органу, відповідно до Закону.

5. Щодо належного забезпечення методологічною допомогою замовників та надання фахових роз'яснень щодо застосування законодавства у сфері закупівель, то на інформаційному ресурсі Уповноваженого органу: me.gov.ua у підрубриці «Публічні закупівлі» рубрики «Діяльність» у підрозділі «Узагальнені відповіді» розміщуються листи Уповноваженого органу з актуальних питань у сфері публічних закупівель. Крім того, реалізована можливість пошуку інформації у розділі «Консультації з питань закупівель» щодо питань, на які вже надавалися відповіді, а також отримання безоплатної консультації рекомендаційного характеру з питань закупівель щодо конкретного запитання у розділі «Задати питання».

6. Щодо питання передачі права власності веб-порталу Уповноваженого органу з питань державних закупівель до Мінекономрозвитку. З даного питання зазначено, що Мінекономрозвитку є органом управління ДП «Прозоро» та не вбачає за доцільне передачу права власності веб-порталу Уповноваженого органу від підпорядкованого державного підприємства до Міністерства.

7. Щодо забезпечення належного контролю за діяльністю державного підприємства «Прозоро» в частині функціонування веб-порталу державних закупівель зазначено, що Державне підприємство «Прозорро» належить до сфери управління Мінекономрозвитку та координація його діяльності віднесена до функцій департаменту регулювання публічних закупівель міністерства. Таким чином Міністерство здійснює та продовжуватиме здійснювати належний контроль за діяльністю державного підприємства «Прозоро».

Також, Міністерство економічного розвитку і торгівлі України (лист від 14.04.2017 № 3305-05/12878-03) та Державне підприємство «Прозорро» (лист від 17.03.2017 № 206/1021/01) повідомили щодо забезпечення технічного вдосконалення електронної системи закупівель та оформлення комплексної системи захисту інформації відповідними органами безпеки України. Так, Державним підприємством «Прозоро» проводяться роботи по переведенню інфоромаційно-телекомупікащйної системи «Prozorro» з серверів платформи Amazon web-services до дата-ценгру, розташованого на території України. По завершенню робіт, з переміщення даних підприємством буде отримано атестат відповідності на комплексну систему захисту інформації, що видається Державною службою спеціального зв'язку та захисту інформації України, в установленому законодавством порядку.

Антимонопольний комітет України (лист від 21.03.2017 № 20-29/01-960 пз) повідомив, що пропозиції наведені у рішенні Рахункової палати взято до уваги, та знаходяться у процесі виконання. У даний час Комітетом ведеться робота над оптимізацією діяльності департаменту з питань оскаржень рішень у сфері державних закупівель для забезпечення його достатнім кількісним складом та направлено лист до Міністерства економічного розвитку і торгівлі України як Уповноваженого органу, щодо розгляду питання про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 23.03.2016 № 291 «Про встановлення розміру плати за подання скарги» у частині збільшення розміру плати за подання скарг до органу оскарження.

Стан реалізації заходів на виконання рекомендацій Рахункової палати відповідно до статті 36 Закону України «Про Рахункову палату» та подальше усунення виявлених недоліків, зокрема, Мінекономрозвитком України, Державним підприємством «Прозорро», знаходиться у Рахунковій палаті на контролі.

 

Член Рахункової палати
В. П. Пилипенко