Інформаційне повідомлення на виконання рішення Рахункової палати від 09.03.2016 № 4-6

щодо Звіту про результати аудиту ефективності виконання повноважень державними органами влади в частині надходжень до державного бюджету адміністративних штрафів у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху

На виконання рішення Рахункової палати інформацію про результати аудиту ефективності виконання повноважень державними органами влади в частині надходжень до державного бюджету адміністративних штрафів у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху надіслано Верховній Раді України (лист від 04.04.2016 № 16-614).

Відповідно до статті 39 Закону України "Про Рахункову палату" Прем'єр-міністру України надіслано відомості про результати аудиту у формі рішення Рахункової палати із пропозиціями щодо вжиття заходів (лист від 04.04.2016 № 16-615).

Рішення Рахункової палати та Звіт про результати аудиту ефективності виконання повноважень державними органами влади в частині надходжень до державного бюджету адміністративних штрафів у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху надіслано Міністерству внутрішніх справ України (лист від 04.04.2016 № 16-616) і Національній поліції України (лист від 04.04.2016 № 16-617).

Згідно з отриманою інформацією Прем'єр-міністр України доручив (доручення № 12034/1/1-16 від 11.04.2016) розглянути рішення Рахункової палати відповідно до компетенції, вжити заходів щодо усунення зазначених недоліків та недопущення їх повторно у майбутньому, а також поінформувати про результати Рахункову палату і Кабінет Міністрів разом із поданням у разі потреби відповідних пропозицій.

На виконання доручення Прем'єр-міністра України Мінфін листом від 04.05.2016 № 31-11230-05-10/12759 на адресу Рахункової палати надіслав копію відповіді, надану МВС 28.04.2016 за № 31-11230-05-5/12312, в якій зазначив, що планування надходжень адміністративних штрафів у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху здійснюється відповідно до затвердженої Мінфіном методики. Плановий показник на 2016 рік визначений у сумі 328,4 млн грн, що на 10,1 відс. більше фактичних надходжень у 2015 році. За І квартал 2016 року надійшло 78,7 млн  грн платежу при плані 75,2 млн  грн, що становило 104,7 відс. плану. Порівняно з аналогічним періодом 2015 року ці надходження збільшилися на 5,3 відс., або на 3,9 млн гривень.

Мін'юст у листі від 25.04.2016 № 14265/3852-0-4-16/20 на підтвердження висновків Рахункової палати зауважив, що на сьогодні відсутня ефективна система контролю за сплатою порушниками адміністративних штрафів, що не дає можливості здійснювати належний облік осіб, зобов'язаних сплачувати штрафи, та забезпечувати контроль за надходженнями коштів до державного бюджету від їх сплати. Правопорушни­ком сплачується штраф на казначейський рахунок, але чинним законодавством не передбачено, що він зобов'язаний надати квитанцію про сплату штрафу до органів Нацполіції або суду. Відсутність механізму обміну інформацією про сплачені штрафи призводить до масового пред'явлення постанов, які вже виконано боржни­ками у добровільному порядку, до органів державної виконавчої служби на примусове виконання. Отже, потребує вирішення питання запровадження автоматизованої міжвідомчої (між органами Нацполіції, Казначейства, виконавчої служби та судової адміністрації) системи обліку, яка буде містити об'єктивну інформацію про транспортні засоби, дані про правопорушників, облік платежів за штрафами тощо. Мін'юст запропонував МВС для розв'язання цієї проблеми створити відповідну робочу групу з представників зазначених вище органів та інших.

МВС відповіді Рахунковій палаті на її пропозиції не надало, а доручило опрацювати ці пропозиції Національній поліції.

Національна поліція листом від 23.05.2016 № 5493/01/20-2016 повідомила, що за дорученням МВС, у межах компетенції, опрацювала рішення Рахункової палати та для його виконання вжила організаційних та практичних заходів, зокрема, підготовлено відповідне доручення з визначенням строків та виконавців за напрямами діяльності. Але перелік заходів Рахунковій палаті не було надано; у листі зазначалося, що про хід виконання рішення та заплановані заходи Рахункова плата буде поінформована додатково.

Листом від 28.12.2016 № 14343/02/20-2016, після звернення Рахункової палати щодо надання відповіді, Національна поліція повідомила, зокрема:

− наказом МВС від 17.03.2016 № 185 затверджено новий Перелік підрозділів МВС і центральних органів виконавчої влади, діяльність яких спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра внутрішніх справ України, які здійснюють контроль за справлянням надходжень до бюджету в розрізі кодів бюджетної класифікації доходів;

− наказом МВС від 04.07.2016 № 595, зареєстрованим у Мін'юсті 28.07.2016 за № 1059/29189, затверджено Інструкцію з автоматизованого обліку адміністративних правопорушень, яка визначає організацію обліку адміністративних правопорушень в електронному виді;

− МВС укладено з Державною казначейською службою Угоду про інформаційне співробітництво від 14.04.2016 № 33ю, якою передбачено обмін інформацією про виконання доходів та інших надходжень державного бюджету, а також про рух коштів на рахунках, відкритих на ім'я органів МВС та Національної поліції;

− Національною поліцією спільно з МВС підготовлено проект Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення регулювання відносин у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху" (рестр. № 5314 від 27.10.2016), яким вносяться зміни до законів України "Про дорожній рух", "Про виконавче провадження" та Кодексу України про адміністративні правопорушення в частині приведення положень законодавства, що стосуються системи автоматичної фіксації правопорушень, у відповідність із Конституцією України, удосконалення процесуальних положень щодо притягнення порушників до адміністративної відповідальності за правопорушення у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху, зафіксовані в автоматичному режимі, а також урегулю­вання механізму сплати штрафів за адміністративні правопорушення, зафіксовані в автоматичному режимі, для осіб, які фактично керували транспортними засобами в момент їх учинення, вдосконалення порядку застосування такого виду адміністративного стягнення, як вирахування штрафних балів з громадян, які мають право керування транспортними засобами;

− внесено зміни до пункту 1 розділу І Інструкції з оформлення поліцейськими матеріалів про адміністративні правопорушення у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху, зафіксовані не в автоматичному режимі, затвердженої наказом МВС від 07.11.2016 № 1395, у частині врегулювання питання чіткого визначення повноважень територіальних органів Національної поліції щодо здійснення проваджень у справах про адміністративні правопорушення, прийняття рішень про застосування адміністративних стягнень у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху.

Крім того, Національною поліцією спільно з МВС розроблено проект постанови Кабінету Міністрів України "Про функціонування системи фіксації адміністративних правопорушень у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху в автоматичному режимі" та вжито заходів щодо забезпечення обліку зіпсованих бланків протоколів про адміністративні правопорушення і постанов у справах про адміністративні правопорушення.

 

Член Рахункової палати
В. І. Невідомий