На виконання рішення Рахункової палати від 13.09.2016 № 17-2 інформацію про результати аудиту ефективності використання коштів державного бюджету, передбачених на підготовку фахівців з вищою освітою вищими медичними та фармацевтичними навчальними закладами України, надіслано Верховній Раді України (лист від 04.10.16 № 10-1824).
Відповідно до статті 39 Закону України «Про Рахункову палату» Кабінету Міністрів України надіслано (лист від 04.10.2016 № 10-1825) відомості про результати аудиту у формі рішення Рахункової палати із пропозиціями щодо вжиття необхідних заходів.
Згідно зі статтею 36 Закону України «Про Рахункову палату» рішення Рахункової палати і Звіт надіслано Міністерству охорони здоров'я України (лист від 04.10.16 № 10-1826).
На рішення Рахункової палати від Прем'єр-міністра України надійшло доручення від 13.10.2016 № 36170/1/1-16, яким МОЗ (Супрун У.), Мінфіну (Данилюк О. О.), Мінекономрозвитку (Кубів С. І.), МОН (Гриневич Л. М.) доручено вжити необхідних заходів.
МОЗ надало інформацію (лист від 16.11.2016 № 13-04/16/10/13/253016/29752) з поясненнями щодо виконання окремих пунктів рішення Рахункової палати. Зокрема, МОЗ поінформувало Рахункову палату про прийняття постанови Кабінету Міністрів України від 20.05.2013 № 346 «Про затвердження Методики розрахунку орієнтованої середньої вартості підготовки одного кваліфікованого робітника, фахівця, аспіранта, докторанта». Пунктом 3 цієї Методики встановлено, що заклади, установи мають розраховувати вартість підготовки за державним замовленням одного кваліфікованого робітника, фахівця, аспіранта, докторанта на плановий рік згідно з порядком, затвердженим Міністерством освіти і науки України.
Одночасно МОЗ поінформувало Рахункову палату, що на сьогодні зазначений порядок у Міністерстві освіти і науки України не розроблено та не затверджено, у зв'язку з чим у 2015 і 2016 роках фінансування вищих медичних навчальних закладів (далі − ВМНЗ) МОЗ здійснювалось відповідно до доведених лімітів, виходячи не із вартості навчання одного студента, аспіранта, докторанта тощо, а з потреби закладу в цілому шляхом складання і подання до головного розпорядника бюджетних коштів бюджетної пропозиції в цілому по ВМНЗ МОЗ з урахуванням нормативів чисельності студентів, аспірантів, докторантів, слухачів, інтернів, клінічних ординаторів на одну штатну посаду науково-педагогічного працівника у МОЗ ІІІ і ІV рівня акредитації державної форм власності та отримання після затвердження закону про державний бюджет лімітної довідки.
Додатково МОЗ повідомило (лист від 13.12.2016 № 13-04/19/10/13/2530-16/32477): згідно із Законом України «Про вищу освіту» основним завданням, що стоїть перед ВНЗ, є здійснення освітньої діяльності, яка забезпечує підготовку фахівців відповідних ступенів освітньо-кваліфікаційних рівнів. Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 15.04.2015 № 216 «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 22.08.1996 № 992» скасовано норму щодо обов'язковості відпрацювання випускниками вищих навчальних закладів та відшкодування у встановленому порядку до державного бюджету вартості навчання. Закон України «Про внесення змін до Закону України «Про вищу освіту» прийнятий 06.10.2016 та набуде чинності 01.01.2017.
Згідно з вимогами частини шостої статті 2 Закону України «Про формування та розміщення державного замовлення на підготовку фахівців, наукових, науково-педагогічних та робітничих кадрів, підвищення кваліфікації та перепідготовку кадрів» та Порядку формування державного замовлення на підготовку фахівців, наукових, науково-педагогічних та робітничих кадрів підвищення кваліфікації та перепідготовку кадрів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 15.04.2013 № 306, державне замовлення формується Мінекономрозвитку за поданням МОН та інших державних замовників з урахуванням середньострокового прогнозу потреби у фахівцях та робітничих кадрах на ринку праці та обсягів видатків державного бюджету на зазначені цілі.
Також МОЗ зазначило, що Мінфін звернувся (лист від 09.11.2016 № 31-07010-07-5/31776) до МОН щодо перегляду підходів у формуванні державного замовлення на підготовку кадрів, зважаючи на необхідність приведення обсягів державного замовлення у відповідність із потребами ринку праці та роботодавців.
Стан реалізації заходів на виконання рекомендацій Рахункової палати відповідно до статті 36 Закону України «Про Рахункову палату» перебуває на постійному контролі в департаменті з питань правового забезпечення.
Член Рахункової палати
В. П. Пилипенко