Інформаційне повідомлення на виконання рішення Рахункової палати від 12.04.2016 № 7-4

щодо Звіту про результати аудиту ефективності використання коштів державного бюджету, виділених на реконструкцію споруд очистки стічних каналізаційних вод і будівництво технологічної лінії по обробці і утилізації осадів Бортницької станції аерації

На виконання рішення Рахункової палати про результати аудиту ефективності використання коштів державного бюджету, виділених на реконструкцію споруд очистки стічних каналізаційних вод і будівництво технологічної лінії по обробці і утилізації осадів Бортницької станції аерації, поінформовано Верховну Раду України (лист від 19.05.2016 № 04-941).

Рішення Рахункової палати про результати аудиту ефективності використання коштів державного бюджету, виділених на реконструкцію споруд очистки стічних каналізаційних вод і будівництво технологічної лінії по обробці і утилізації осадів Бортницької станції аерації (далі − Проект), надіслано Кабінету Міністрів України (лист від 19.05.2016 № 04-942).

Рішення Рахункової палати про результати аудиту надіслано Міністерству регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України (лист від 19.05.2016 № 04-943); Міністерству екології та природних ресурсів України (лист від 19.05.2016 № 04-944); Київській міській державній адміністрації (лист від 19.05.2016 № 04-945); Департаменту житлово-комунального господарства виконавчого органу Київської міської ради (лист від 19.058.2016 № 04-947) для відповідного реагування.

Крім того, рішення Рахункової палати та звіт надіслано публічному акціонерному товариству "Акціонерна компанія "Київводоканал" з метою вжиття заходів для усунення виявлених недоліків і порушень.

На рішення Рахункової палати від Кабінету Міністрів України надійшло доручення від 01.06.2016 № 18551/1/1-16, яким Мінрегіону, Мінфіну, Мінприроди, КМДА доручено вжити відповідних заходів і про результати поінформувати Рахункову палату.

Мінприроди (лист від 25.07.2016 № 5/1-8/6831-16) повідомило Рахункову палату, що на виконання доручень Уряду неодноразово звертало увагу Мінрегіону на неефективність використання коштів для завершення робіт 5-го пускового комплексу І черги Проекту, а також на необхідність відповідного доопрацювання з урахуванням висловлених зауважень Рахункової палати проекту акта Кабінету Міністрів України щодо виділення коштів у 2016 році для реалізації Проекту за рахунок залишку коштів Державного фонду охорони навколишнього природного середовища. Мінприроди підтримало рекомендацію Рахункової палати щодо приведення обсягу фінансування підготовчих робіт 5-го пускового комплексу І черги у 2016 році за рахунок коштів Державного бюджету України у Комплексній програмі, затвердженій рішенням Київміськради від 17.03.2016 № 232/232, у відповідність із затвердженими у Державному бюджеті України бюджетними призначеннями на цю мету.

За інформацією Департаменту житлово-комунальної інфраструктури виконавчого органу Київської міської ради (КМДА) (лист від 16.06.2016 № 058/7/1-6182), було підготовлено пропозиції щодо внесення зміни до Комплексної цільової програми підвищення енергоефективності та розвитку житлово-комунальної інфраструктури міста Києва на 2016-2020 роки для розгляду на черговому пленарному засіданні Київської міської ради. Водночас станом на 12.09.2016 інформація про розгляд цих змін на засіданні Київської міської ради відсутня, зміни до Комплексної програми не внесено.

Департамент також поінформував, що з метою підвищення рівня контролю та ефективності реалізації Проекту в Київводоканалі введена посада заступника генерального директора з капітального будівництва та інвестицій, безпосереднім обов'язком якого є забезпечення ефективного управління об'єктами капітального будівництва, у тому числі Проектом.

Київводоканал (лист від 13.06.2013 № 2780/33/36/02-16) поінформував, що з метою належного виконання робіт на будівельному майданчику, згідно з плановими їх обсягами, підготовлено проект додаткової угоди щодо внесення відповідних змін до графіка виконання робіт до договору від 29.09.2015 № БСА-01-АК, на підставі якого генпідрядником виконуються підготовчі будівельні роботи на 5-му пусковому комплексі І черги Проекту. Підписання угоди мало відбутися у червні поточного року.

Відповідно до рішення Київської міської ради від 14.04.2016 № 326/326, вирішено передати в іпотеку Кабінету Міністрів України, в особі Міністерства фінансів України, земельну ділянку на вул. Колекторній, 1, у Дарницькому районі міста Києва з будівлями та спорудами, які на ній розташовані, для забезпечення основного зобов'язання Київводоканалу, яке виникає відповідно до умов субкредитного договору від 16.12.2015 № 13010-05/149-ДСК. Згідно з п. 2 цього рішення, Департаменту комунальної власності м. Києва, Департаменту земельних ресурсів, Департаменту житлово-комунальної інфраструктури виконавчого органу Київської міської ради (КМДА) спільно з Київводоканалом доручено підготувати і подати на затвердження Київській міській раді укладений договір іпотеки земельної ділянки та іншого майна. Рахункова палата проводить постійний моніторинг стану реалізації її рекомендацій.

Мінрегіон станом на 12.09.2016 тричі інформував Рахункову палату про вжиті заходи (листи від 23.06.2016 № 7/19-7599, від 23.06.2016 № 7/19-7598 і від 17.06.2016 № 7/19-7358). За результатами розгляду цих листів, відповідно до ст. 36 Закону України "Про Рахункову палату", Рахункова палата вважає неналежними заходи, що вживаються Мінрегіоном для виконання вимог надісланого рішення.

Мінрегіон, зокрема, не забезпечив виконання рекомендації Рахункової палати щодо розгляду на засіданні Міжвідомчої робочої групи питання доцільності залучення міжнародних експертів для здійснення контролю за виконанням робіт у рамках реалізації Проекту та його фінансового моніторингу. Ця рекомендація ґрунтується на вимогах розпорядження Кабінету Міністрів України від 31.03.2015 № 379-р "Про внесення змін до розпорядження Кабінету Міністрів України від 23 квітня 2014 р. № 450", яким п. 2 розпорядження № 450-р доповнено абзацом другим такого змісту: "Міжвідомчій робочій групі під час вирішення зазначених питань врахувати необхідність залучення міжнародних експертів для здійснення контролю за виконанням робіт в рамках реалізації проекту та його фінансового моніторингу".

Мінрегіон поінформував, що усі етапи Проекту детально висвітлюються на офіційному сайті Київводоканалу в окремому розділі "Громадські обговорення". Кожний етап робіт перебуває на постійному контролі сторін-учасників Проекту і територіальної громади м. Києва. Контроль за будівельними роботами здійснюють японські консультанти. Враховуючи зазначене, Мінрегіон вважає вирішеним питання доцільності залучення міжнародних експертів для здійснення контролю за виконанням робіт у рамках Проекту, а його розгляд на засіданні Міжвідомчої комісії є недоцільним. За таких умов Мінрегіонмав ініціювати внесення зміни до розпорядження Кабінету Міністрів України 450-р у частині виключення абзацу другого п. 2. Але станом на 12.09.2016 це не було зроблено, і діюча редакція розпорядження № 450-р передбачає необхідність розгляду на засіданні Міжвідомчої робочої групи, яка утворена на чолі з Віце-прем'єр-міністром України  Міністром регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства за участю представників Мін'юсту, МЗС, Мінекономрозвитку, Мінфіну, Мінприроди і КМДА, питання доцільності залучення міжнародних експертів для здійснення контролю за виконанням робіт у рамках реалізації Проекту та його фінансового моніторингу.

Також Мінрегіон не вжив заходів щодо включення до плану роботи підрозділу внутрішнього аудиту питання перевірки використання бюджетних коштів, виділених на реконструкцію споруд очищення стічних каналізаційних вод і будівництво технологічної лінії для обробки і утилізації осадів.

За результатами аудиту було встановлено, що Мінрегіон за наявності проблем вже на першому етапі реалізації Проекту (2014 рік) не здійснював внутрішнього аудиторського контролю за використанням Київводоканалом коштів державного бюджету, виділених йому на цю мету.

За інформацією Мінрегіону, сектором внутрішнього аудиту не було включено до планів внутрішнього аудиту в 2014-2016 роках аудиту ефективності бюджетної програми "Реконструкція споруд очистки стічних каналізаційних вод і будівництво технологічної лінії по обробці та утилізації осадів Бортницької станції аерації" виходячи з критеріїв, які затверджені наказом Мінрегіону від 17.03.2014 № 76. Крім того, Мінрегіон поінформував, що делегував функції замовника з виконання будівельних робіт та оплати фактично виконаних проектних робіт за Проектом у 2015 році Департаменту житлово-комунальної інфраструктури виконавчого органу Київської міської ради (КМДА). У 2016 році останньому делеговано повноваження з виконання бюджетної програми за КПКВК 2751520. Ураховуючи зазначене, а також те, що включення до плану роботи підрозділу внутрішнього аудиту Мінрегіону питання перевірки використання Київводоканалом бюджетних коштів є безпідставним і втручанням у господарську діяльність товариства, Мінрегіон вважає, що внутрішній аудиторський контроль повинен здійснювати структурний підрозділ внутрішнього аудиту Київської міської ради (КМДА). Водночас Мінрегіон у 20142016 роках був і є головним розпорядником бюджетних коштів за бюджетною програмою за КПКВК 2751520 і не забезпечив належного управління бюджетними коштами та оцінки ефективності бюджетної програми, як передбачено частиною п'ятою ст. 22 Бюджетного кодексу України та ст. 26 цього кодексу. Крім того, Мінрегіон повинен контролювати виконання делегованих повноважень за договорами делегування. Підтвердження щодо здійснення такого контролю відсутнє.

Слід зауважити, що станом на 12.09.2016 Мінфін, Київська міськдержадміністрація не відреагували на доручення Кабінету Міністрів України від 01.06.2016 № 18551/1/1-16 і не поінформували про вжиті заходи з метою виконання рекомендацій Рахункової палати.

 

Член Рахункової палати
І. М. Заремба