Інформаційне повідомлення на виконання рішення Рахункової палати від 24.11.2015 № 9-5

щодо Звіту про результати аудиту державного та гарантованого державою боргу у 2014 році та аналізу тенденцій у 2015 році (станом на січень 2016 року)

На виконання рішення Рахункової палати інформацію про результати аудиту державного та гарантованого державою боргу у 2014 році та аналізу тенденцій у 2015 році надіслано Верховній Раді України (лист від 25.12.2015 № 08-2633) та Раді Національної безпеки і оборони України (лист від 25.12.2015 № 08-2635).

Відомості про результати аудиту у формі рішення Рахункової палати із пропозиціями щодо вжиття заходів надіслано Кабінету Міністрів України (лист від 25.12.2015 № 08-2634).

Рішення Рахункової палати та Звіт про результати аудиту надіслано Міністерству фінансів України (лист від 25.12.2015 № 08-2636).

Згідно з отриманою інформацією, Прем'єр-міністр України А. П. Яценюк доручив (№ 51974/1/1-15 від 18.01.2016) Яресько Н. (скликання), Павленку О. М., Коболєву А. В. опрацювати порушені питання, вжити заходів до усунення виявлених порушень і недоліків та за результатами поінформувати Рахункову палату і Кабінет Міністрів України.

Міністерство фінансів України про результати розгляду рішення Рахункової палати та Звіту з цього питання поінформувало Рахункову палату листом від 27.01.2016 № 31-12030-04-13/2615, яким повідомило про проведену роботу щодо усунення виявлених порушень та недоліків, встановлених під час проведеного аудиту, а також про стан виконання відповідних рекомендацій.

Зокрема, на даний час Міністерством фінансів розробляється Середньострокова стратегія управління державним боргом на 2016-2018 рр., що враховує результати проведених боргових операцій.

Покращення здійснення оцінки ризиків та створення системи попередження негативного впливу ризиків щодо управління державним та гарантованим державою боргом з метою їх своєчасної мінімізації буде забезпечено Міністерством фінансів в середньостроковій перспективі з урахуванням проведених боргових операцій та наявної макроекономічної ситуації в країні.

На пропозицію щодо забезпечення повноти бюджетного звітування про стан погашення простроченої заборгованості за кредитами, залученими державою або під державні гарантії Міністерство повідомило, що разом з Державною казначейською службою опрацьовує можливість вдосконалення форми звітності про прострочену заборгованість суб'єктів господарювання перед державою за кредитами (позиками), залученими під державні гарантії.

Стосовно прискорення внесення відповідних змін до нормативних актів Кабінету Міністрів України, якими регулюються процедури запозичень у міжнародних фінансових організацій Міністерством фінансів було підготовлено та у грудні 2015 року внесено на розгляд Кабінету Міністрів України проект постанови "Про порядок підготовки, реалізації, моніторингу та завершення проектів економічного і соціального розвитку України, що підтримуються міжнародними фінансовими організаціями".

Слід зазначити, що стосовно певних рекомендацій Міністерство фінансів висловило позицію, відмінну від позиції Рахункової палати. Зокрема, замість прискорення доопрацювання проекту Основних напрямів бюджетної політики на 2016 рік Міністерство лише констатувало, що проект основних напрямів бюджетної політики на 2016 рік було схвалено розпорядженням Кабінету Міністрів України від 31 березня 2015 року № 314-р та подано на розгляд Верховній Раді України, де проект доопрацьовувався у відповідних комітетах, але так і не був прийнятий.

На пропозицію щодо опрацювання питання доцільності впровадження системи оцінки ефективності управлінських рішень у сфері державного та гарантованого державою боргу Міністерство фінансів, зокрема, зазначило, що прийняття управлінських рішень у сфері державного та гарантованого державою боргу є частиною бюджетного процесу та врегульовано чинним законодавством України. Вважаємо, що це питання відноситься до сфери компетенції Міністерства фінансів.

На зауваження і рекомендацію Рахункової палати стосовно забезпечення надання всіх розрахунків щодо показників державного та гарантованого державою боргу до проекту закону про державний бюджет для проведення його якісної експертизи, а також при внесенні змін до закону про бюджет Міністерство вважає, що воно повністю забезпечує надання всієї необхідної інформації щодо показників державного та гарантованого державою боргу, що вимагаються чинним законодавством при підготовці проекту закону про державний бюджет, а також при внесенні змін до закону про державний бюджет. Реалії свідчать про необхідність удосконалення цього процесу.

 

Член Рахункової палати
В. П. Пилипенко