Інформаційне повідомлення на виконання рішення Рахункової палати від 24.09.2019 № 25-2

щодо Звіту про результати аудиту ефективності виконання повноважень державними органами в частині контролю за повнотою і своєчасністю надходження екологічного податку за розміщення відходів, утворення та/або тимчасове зберігання радіоактивних відходів

На виконання рішення Рахункової палати інформацію про результати аудиту ефективності виконання повноважень державними органами в частині контролю за повнотою і своєчасністю надходження екологічного податку за розміщення відходів, утворення та/або тимчасове зберігання радіоактивних відходів надіслано Президентові України (лист від 15.10.2019 № 16-2821), Верховній Раді України (лист від 15.10.2019 № 16-2822) та Комітету Верховної Ради України з питань екологічної політики та природокористування (лист від 15.10.2019 № 16-2823).

Відповідно до статті 39 Закону України "Про Рахункову палату" Кабінетові Міністрів України надіслано відомості про результати аудиту у формі рішення Рахункової палати із пропозиціями щодо вжиття заходів (лист від 15.10.2019 № 16-2824).

Рішення Рахункової палати і Звіт надіслано Міністерству енергетики та захисту довкілля України (лист від 15.10.2019 № 16-2825), Державній податковій службі України (лист від 15.10.2019 № 16-2826), Державній інспекції ядерного регулювання України (лист від 15.10.2019 № 16-2827), ДП «НАЕК «Енергоатом» (лист від 15.10.2019 № 16-2828), департаментам екології та природних ресурсів Дніпропетровської (лист від 15.10.2019 № 16-2829), Донецької (лист від 15.10.2019 № 16-2830), Київської (лист від 15.10.2019 № 16-2831), Кіровоградської (лист від 15.10.2019 № 16-2832) та Полтавської (лист від 15.10.2019 № 16-2833) обласних державних адміністрацій (далі – ОДА) для розгляду та відповідного реагування.

За зверненням Комітету Верховної Ради України з питань бюджету (від 29.10.2019 № 04-13/10-361(200260)) Прем’єр-міністром України (доручення від 19.11.2019 вх. № 2222/03-3) зобов’язано Мінекоенерго разом із заінтересованими органами розглянути результати аудиту, вжити відповідних заходів реагування та про підсумки поінформувати Комітет Верховної Ради, Рахункову палату і Кабінет Міністрів України.

На розгляді у Верховній Раді України перебувають проєкти законів у сфері управління відходами: "Про управління побутовими та іншими відходами" (реєстр. № 2207 від 03.10.2019), "Про управління відходами" (реєстр. № 2207-1 від 16.10.2019), "Про відходи" (реєстр. № 2207-2 від 17.10.2019), якими передбачено:

− посилення відповідальності за порушення встановленого порядку подання декларації про відходи або за неподання такої декларації;

 впровадження Національного переліку відходів замість Державного класифікатора відходів, що сприятиме гармонізації з європейським законодавством системи державного статистичного обліку, інших систем обліку та паспортизації відходів, ведення реєстрів об'єктів утворення, оброблення та утилізації відходів, реєстрів об'єктів видалення відходів;

 реформування ліцензійної та дозвільної систем поводження з відходами шляхом дерегуляції та запровадження дозвільної системи європейського зразка;

 впровадження інформаційної системи управління відходами, що дасть змогу значно спростити систему обліку та звітності, подання декларацій та здійснення дозвільних процедур у сфері управління відходами.

У порядку інформування Мінфін повідомив (лист від 20.11.2019 № 06030-03-2/30025), що питання розробки методики прогнозування надходжень екологічного податку доцільно розглядати після ґрунтовного опрацювання порушених Рахунковою палатою питань профільними органами виконавчої влади, отримання відповідних пропозицій від ДПС та Мінекоенерго і певної стабілізації екологічного податку.

Мінекоенерго поінформувало (лист від 21.11.2019 № 1.5-50-13064), що Порядок надання дозволів на здійснення операцій у сфері поводження з відходами може бути затверджений лише після внесення змін до Закону України "Про відходи" в частині визначення переліку та вимог до документів, необхідних для отримання дозволу на здійснення операцій у сфері поводження з відходами.

На виконання Національного плану управління відходами до 2030 року, затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 20.02.2019 № 117-р, обласними, Київською міською державними адміністраціями передбачено розроблення та затвердження у дворічний строк за погодженням з Мінекоенерго і Мінрегіоном регіональних планів управління відходами до 2030 року. Зазначені регіональні плани міститимуть взаємопов’язані завдання та заходи місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування у сфері управління відходами.

ДПС у порядку реагування повідомлено (лист від 15.11.2019 № 148/2/99-00-04-04-01-10) про заплановані та вжиті заходи щодо усунення недоліків і порушень, встановлених під час аудиту. Зокрема, за результатами звірки переліків суб’єктів господарювання (далі – СГ), які подали форму № 1-відходи (річна) за 2018 рік, та суб’єктів, які подали додаток 3 до податкової декларації екологічного податку, органами ДПС виявлено 2342 СГ, що не подали податкову звітність. Як наслідок, 141 СГ залучено до оподаткування та донараховано (разом із штрафними санкціями) 190,2 тис. грн; 1726 СГ подали заяви про відсутність об’єкта оподаткування; по 121 триває процедура банкротства та ліквідації; 33 – передано підрозділам податкового аудиту для врахування при організації контрольно-перевірочної роботи; 321 – направлено листи для з’ясування причин неподання декларації.

У порядку інформування Держатомрегулюванням повідомлено (лист від 05.11.2019 № 24-25/12955-13025) про розробку низки заходів щодо врахування рекомендацій Рахункової палати, зокрема, питання перегляду Порядку проведення державної інвентаризації радіоактивних відходів (НП 306.5.04/2.059-02) внесено до Плану нормативного регулювання Держатомрегулювання на 2020 рік, розробляються методичні роз’яснення для структурних підрозділів Держатомрегулювання з метою забезпечення ефективної взаємодії з територіальними органами ДПС в частині адміністрування екологічного податку. Крім того, державним спеціалізованим підприємством "Центральне підприємство з поводження з радіоактивними відходами" розроблено технічне рішення про переробку радіоактивних відходів ВП "Рівненська АЕС" та здійснюється розробка дорожньої карти з приймання РАВ з енергоблоків діючих АЕС та ЧАЕС на комплексі "Вектор" на період до 2030 року.

ДП "НАЕК "Енергоатом" повідомило (лист від 08.11.2019 № 15115/14), що у пункті 2.2 статуту підприємства серед основних напрямів діяльності у сфері використання ядерної енергії визначено, зокрема, перевезення, переробка, зберігання радіоактивних відходів. Всі види діяльності, які відповідно до законодавства потребують спеціальних дозволів чи ліцензій, провадяться підприємством лише після їх отримання.

У порядку реагування департаменти екології та природних ресурсів Дніпропетровської (лист від 25.11.2019 № 3-7114/0/261-19), Донецької (лист від 20.11.2019 № 06-15/7117/90-19), Полтавської (лист від 19.11.2019 № 6305/03.2-18), Київської (лист від 29.11.2019 № 06.1-02.209/6301/4370/1) та Кіровоградської ОДА (лист від 11.11.2019 № 26-09/4165/0.26) підтримали висновки та рекомендації Рахункової палати, а також повідомили про усунення недоліків, розроблення та вжиття заходів згідно з наданими пропозиціями.

Так, Департаментом екології та природних ресурсів Донецької ОДА разом ГУ ДПС у Донецькій області та Державною екологічною інспекцією у Донецькій області прийнято рішення про спільне відпрацювання переліків суб’єктів господарювання, які не застосовують підвищений коефіцієнт 3 до ставки екологічного податку, з метою підтвердження чи спростування необхідності його застосування.

Департаментом екології та природних ресурсів Кіровоградської ОДА згідно з протокольними дорученнями ОДА зобов’язано голів міст обласного значення, міських, селищних, сільських голів об’єднаних територіальних громад надавати департаменту інформацію про вжиття заходів з упорядкування місць видалення відходів та їх паспортизації. Також департаментом актуалізовано механізм взаємодії з райдержадміністраціями в частині їх роботи з суб’єктами господарювання, доведення до них інформації про можливість подання декларації про відходи за допомогою електронної системи здійснення дозвільних процедур у сфері поводження з відходами.

Відповідно до статті 36 Закону України "Про Рахункову палату" стан реалізації рекомендацій Рахункової палати перебуває на контролі.

 

Член Рахункової палати
Ц. Г. Огонь