На виконання рішення Рахункової палати інформацію про результати аудиту ефективності використання коштів державного бюджету, передбачених Міністерству енергетики та вугільної промисловості України на державну підтримку вугледобувних підприємств на часткове покриття витрат із собівартості готової товарної вугільної продукції (далі – рішення та Звіт), надіслано Верховній Раді України (лист від 05.12.2019 № 02-3296).
Згідно зі статтею 39 Закону України «Про Рахункову палату» відомості про результати аудиту у формі рішення Рахункової палати з пропозиціями щодо вжиття заходів надіслано Кабінету Міністрів України (лист від 05.12.2019 № 02-3297).
Згідно зі статтями 35 і 36 Закону України «Про Рахункову палату» рішення та Звіт надіслано Міністерству енергетики та захисту довкілля України (Мінекоенерго) для вжиття заходів щодо усунення виявлених під час аудиту недоліків і порушень (лист від 05.12.2019 № 02-3298).
Прем’єр-міністром України надано доручення від 16.12.2019 № 44480/1/1-19 Мінекоенерго опрацювати рішення разом із заінтересованими органами, вжити необхідних заходів реагування та про результати поінформувати Рахункову палату і Кабінет Міністрів України. У разі необхідності, в установленому порядку подати на розгляд Уряду проєкти нормативно-правових актів.
Мінекоенерго листом від 11.01.2020 № 26/1.3-18.1-796 повідомило Рахункову палату про розгляд рішення та надало інформацію щодо опрацювання рекомендацій та вжитих заходів за результатами аудиту.
На виконання доручення Прем’єр-міністра України від 22.01.2020 № 365/1/1-20 до звернення Комітету Верховної Ради України з питань бюджету від 28.12.2019 № 04-13/10-1030 (264648) Мінекоенерго листом від 24.01.2020 № ВР/1.3-18.1.2-2268 повідомило про розгляд рішення та надання інформації щодо опрацювання рекомендацій та вжитих заходів Комітету Верховної Ради України з питань бюджету, Кабінету Міністрів України, Рахунковій палаті листами від 11.01.2020 № ВР/1.3-18.1-798, № КМ/1.3-18.1-797, № 26/1.3-18.1-796 відповідно, а саме:
у зв’язку із реорганізацією міністерства та реформуванням вугільної галузі підготовлено проєкт розпорядження Кабінету Міністрів України «Про визнання такими, що втратили чинність, розпоряджень Кабінету Міністрів України від 24.05.2017 № 733-р та від 06.12.2017 № 1019-р», яким передбачено скасування Концепції реформування та розвитку вугільної промисловості на період до 2020 року та рішення Уряду щодо утворення ДП «Національна вугільна компанія» як таких, що не були реалізовані;
на виконання Указу Президента України від 08.11.2019 № 837/2019 «Про невідкладні заходи з проведення реформ та зміцнення держави» розробляється нова концепція реформування вугільної галузі та план заходів з її реалізації, якими передбачається здійснення комплексу заходів з підготовки та проведення приватизації перспективних та ліквідації неперспективних вугільних шахт, з визначенням механізмів структурної перебудови і реформування підприємств вугільної промисловості, розв’язання невідкладних економічних та соціальних проблем галузі, залученням інвестицій, з огляду на необхідність запровадження механізму економічного стимулювання державних вугледобувних підприємств;
після завершення реорганізації міністерства Положення про Галузеву комісію буде переглянуте та приведене у відповідність із вимогами чинного законодавства. Після актуалізації Галузевих методичних рекомендацій з обліку витрат на виробництво готової вугільної продукції будуть актуалізовані Методичні рекомендації щодо прогнозування техніко-економічних показників діяльності вугледобувних підприємств, затверджені наказом Міненерговугілля від 13.06.2017 № 391.
Аналіз наданої міністерством інформації засвідчив, що залишаються без належного реагування рекомендації щодо розроблення та подання на розгляд Верховної Ради України низки законопроєктів, запровадження контролю за станом і ціною реалізації вугледобувними підприємствами вугільної продукції, визначення у паспортах бюджетної програми належних результативних показників, прискорення заходів із передання вугледобувними підприємствами об’єктів соціальної інфраструктури місцевим органам влади і забезпечення створення дієвої системи внутрішнього контролю та аудиту.
Так, Мінекоенерго поінформувало, що законопроєкт «Про державну підтримку вугільної галузі» не потрібен, оскільки є Закон України «Про державну допомогу суб’єктам господарювання».
У зв’язку з наявністю заборгованості з єдиного внеску та з метою поліпшення стану розрахунків вугледобувних підприємств з єдиного внеску неодноразово розроблялися законопроєкти щодо погашення цієї заборгованості, які не погоджувалися заінтересованими міністерствами. Пропозицію щодо передбачення видатків на 2020 рік за окремою бюджетною програмою «Поповнення обігових коштів або збільшення статутних фондів вугледобувних підприємств для погашення заборгованості з єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, обов'язкових платежів до Пенсійного фонду України та інших фондів соціального страхування, що утворилася на 1 січня 2020 року» Мінфіном не підтримано.
У 2017 році розроблено та надіслано на погодження проєкт Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України», в якому запропоновано списання податкового боргу та внесення змін у методики обчислення рентної плати за надра. Зазначений законопроєкт також не погоджено заінтересованими міністерствами.
У 2019 році розроблено та надіслано на погодження проєкт Закону України «Про внесення зміни до статті 252 Податкового кодексу України щодо визначення бази оподаткування рентною платою за користування надрами для видобування енергетичного вугілля та антрациту». Наразі законопроєкт доопрацьовується.
На пропозицію Рахункової палати запровадити контроль за станом і ціною реалізації вугледобувними підприємствами вугільної продукції, а також персональну відповідальність керівників підприємств за реалізацію вугілля комерційним структурам за заниженими цінами з метою покращення фінансового стану та зменшення збитків вугледобувних підприємств Мінекоенерго повідомило, що відповідно до п. 5 ст. 19 Господарського кодексу України Мінекоенерго, як орган державного управління, не має права прямого втручання у фінансово-господарську діяльність підпорядкованих йому підприємств та організацій. Вугледобувні підприємства не належать до природних монополій та відповідно до ст. 11 Закону України «Про ціни та ціноутворення» використовують вільні ціни, що встановлюються суб’єктами господарювання самостійно за згодою сторін, тобто ціни на вугільну продукцію не регулюються. На обсяг реалізації та ціну вугільної продукції безпосередньо впливає кон'юнктура ринку. Крім того, ПАТ «Центренерго», станом на 03.01.2020, має заборгованість перед вугледобувними підприємствами за прямими договорами у сумі 121,9 млн гривень. ПАТ «Центренерго» на сьогодні проводить свою господарську діяльність в умовах складної ситуації з ліквідними коштами, а саме простроченої заборгованості ДП «Енергоринок» перед ПАТ «Центренерго» у сумі 1,4 млрд грн за вироблену та відпущену в Об’єднану енергосистему України електричну енергію.
На зауваження Рахункової палати визначати у паспорті бюджетної програми належні результативні показники, які б достовірно характеризували заходи, що здійснюються, Міненерговугілля наголосило, що рішення щодо цих показників приймає Мінфін відповідно до його наказу від 10.12.2010 № 1536 «Загальні вимоги до визначення результативних показників бюджетних програм».
На рекомендацію Рахункової палати щодо прискорення заходів із передання вугледобувними підприємствами об’єктів соціальної інфраструктури місцевим органам виконавчої влади Мінекоенерго зазначило, що у зв'язку із відсутністю у 2009–2019 роках видатків за бюджетною програмою КПКВК 1301130 «Заходи по передачі об'єктів соціальної інфраструктури, які перебувають на балансі вугледобувних підприємств», процес передання об'єктів соціальної інфраструктури у комунальну власність йде вкрай повільно.
Це призводить до гальмування місцевими органами виконавчої влади процесу передання, зростання витрат і збитків підприємств щодо утримання на своєму балансі об'єктів соціальної інфраструктури і, як наслідок, значного погіршення фінансово-економічного стану вугледобувних підприємств. Також перепоною є той факт, що органи місцевого самоврядування не мають фінансових можливостей на утримання цих об’єктів в подальшому. Міністерство постійно проводить роботу з місцевими органами виконавчої влади в частині активізації роботи з передання об’єктів соціальної інфраструктури.
Мінекоенерго повідомило, що за результатами аудиту ефективності використання коштів державного бюджету державними вугледобувними підприємствами видано накази про затвердження планів заходів, спрямованих на усунення виявлених недоліків, заслухано керівників цих підприємств щодо стану усунення виявлених порушень. Копії вказаних наказів та планів заходів Рахунковій палаті не надано.
Стан реалізації Мінекоенерго заходів на виконання рекомендацій Рахункової палати, відповідно до статті 36 Закону України «Про Рахункову палату», перебуває на контролі.
Член Рахункової палати
І. М. Яремчук