На виконання рішення Рахункової палати від 12.11.2019 № 32-1 про результати аудиту ефективності використання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на реалізацію заходів, спрямованих на розвиток системи охорони здоров'я у сільській місцевості поінформовано Верховну Раду України (лист від 24.12.2019 № 18-3473). Рішення Рахункової палати у порядку інформування надіслано Комітету Верховної Ради України з питань бюджету (лист від 24.12.2019 № 18-3474), Комітету Верховної Ради України з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування (лист від 24.12.2019 № 18-3476) та Комітету Верховної Ради України з питань здоров’я нації, медичної допомоги та медичного страхування (лист від 24.12.2019 № 18-3475).
Згідно зі статтею 39 Закону України "Про Рахункову палату" відомості у формі рішення Рахункової палати надіслано Кабінетові Міністрів України (лист від 24.12.2019 № 18-3477).
Відповідно до статей 35 і 36 Закону України "Про Рахункову палату" рішення Рахункової палати та Звіт надіслано Міністерству розвитку громад та територій України (лист від 24.12.2019 № 18-3478), Міністерству охорони здоров'я України (лист від 24.12.2019 № 18-3479), рішення Рахункової палати – Донецькій (лист від 24.12.2019 № 18-3480), Житомирській (лист від 24.12.2019 № 18-3481), Запорізькій (лист від 24.12.2019 № 18-3482), Миколаївській (лист від 24.12.2019 № 18-3483), Полтавській (лист від 24.12.2019 № 18-3484), Рівненській (лист від 24.12.2019 № 18-3485), Тернопільській (лист від 24.12.2019 № 18-3486) та Чернігівській (лист від 24.12.2019 № 18-3487) обласним державним адміністраціям.
Рішення Рахункової палати надіслано Державній податковій службі України (лист від 24.12.2019 № 18-3488), Державній архітектурно-будівельній інспекції України (лист від 24.12.2019 № 18-3489), Антимонопольному комітету України (лист від 24.12.2019 № 18-3490).
Про виявлені ознаки кримінальних правопорушень повідомлено Генеральну прокуратуру України (листи від 24.12.2019 № 18-3491 та від 14.02.2020 № 18-432).
Результати аудиту 17.01.2020 розглянуто на засіданні підкомітету з питань державного фінансового контролю та діяльності Рахункової палати Комітету Верховної Ради України з питань бюджету за участі представників Рахункової палати, Мінрегіону, Мінфіну та МОЗ. Прийнято рішення здійснювати контроль за станом вжиття об’єктами контролю заходів щодо виконання рекомендацій Рахункової палати з повторним розглядом цього питання на засіданні Комітету.
Кабінет Міністрів України доручив (доручення Прем’єр-міністра України Гончарука О. В. від 13.01.2020 № 48453/1/1-19) Міністерству розвитку громад та територій України, Міністерству фінансів України, Міністерству охорони здоров'я України, Міністерству розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України, головам Донецької, Житомирської, Запорізької, Миколаївської, Полтавської, Рівненської, Тернопільської, Чернігівської облдержадміністрацій розглянути рішення Рахункової палати відповідно до компетенції, вжити необхідних заходів та про результати поінформувати Рахункову палату і Кабінет Міністрів, у разі потреби внести в установленому порядку пропозиції.
На виконання доручення Прем’єр-міністра України Гончарука О. В. Міністерством фінансів України повідомлено (лист від 12.02.2020 № 07050-02-7/4623), що у цьому році Урядом вживаються заходи для врегулювання проблемних питань співфінансування з місцевих бюджетів проєктів та заходів, які здійснюються за рахунок коштів субвенцій з державного бюджету.
У разі розроблення або внесення змін до порядків та умов надання субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам у сфері охорони здоров’я, що буде потребувати співфінансування з місцевих бюджетів, передбачатиметься першочергове спрямування коштів місцевих бюджетів як частки співфінансування, а також заборона залучення для співфінансування коштів державного фонду регіонального розвитку та інших міжбюджетних трансфертів з державного бюджету місцевим бюджетам.
Міністерством розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України (лист від 31.01.2020 № 5201-01/4886-03) поінформовано: визначення предмета закупівлі здійснюється замовником самостійно та не потребує внесення змін до Порядку визначення предмета закупівлі, затвердженого наказом Міністерства економіки, торгівлі та сільського господарства України від 17.03.2016 № 454.
Міністерством розвитку громад та територій України (лист від 17.01.2020 № 7/19.4/766-20) (далі – Мінрегіон) повідомлено: порядок здійснення експертизи проєктів будівництва об’єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об’єктів з незначними наслідками (СС1), уже врегульовано на законодавчому рівні.
Мінрегіоном також поінформовано (лист від 14.02.2020 № 7/19.4/2646-20), що внесено зміни до Порядку та умов надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення заходів, спрямованих на розвиток системи охорони здоров’я у сільській місцевості (постанова Кабінету Міністрів України від 24.01.2020 № 21), якими передбачено, що у 2020 році рішеннями відповідних обласних державних адміністрацій за погодженням з Мінрегіоном і МОЗ може здійснюватися перерозподіл субвенції між проєктами і заходами. Крім того, для завершення за рахунок субвенції розпочатих у 2018 році проєктів будівництва передбачена можливість збільшення, за необхідності, терміну їх реалізацї до трьох років.
Щодо забезпечення розгляду Атестаційною архітектурно-будівельною комісією Мінрегіону встановлених аудитом фактів неналежного виконання функцій технічного нагляду відповідальними особами для ухвалення за достатності підстав рішень про позбавлення їх кваліфікаційних сертифікатів, Мінрегіоном повідомлено: питання відповідальності інженерів технічного нагляду за допущені порушення буде винесено на розгляд відповідної атестаційної архітектурно-будівельної комісії після надання Мінрегіону за результатами проведення перевірки Гільдією інженерів технічного нагляду за будівництвом об’єктів архітектури документів, перелік яких передбачений пунктом 20 Порядку проведення професійної атестації відповідальних виконавців окремих видів робіт (послуг), пов’язаних із створенням об’єктів архітектури, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23.05.2011 № 554.
Питання виключення з переліку експертних організацій, що здійснюють експертизу проєктів будівництва, затвердженого наказом Мінрегіону від 15.08.2017 № 204, зареєстрованим у Мін’юсті 18.09.2017 № 1141/31009, буде розглянуто Мінрегіоном після проведення Державною архітектурно-будівельною інспекцією України перевірки діяльності експертних організацій щодо дотримання ними вимог нормативно-правових та нормативно-технічних актів у сфері містобудівної діяльності за фактами, встановленими аудитом.
З метою посилення контролю за законністю та ефективністю використання коштів субвенції Мінрегіоном здійснюється щотижневий моніторинг реалізації проєктів та заходів, спрямованих на розвиток охорони здоров’я у сільській місцевості.
Міністерством охорони здоров'я України (лист від 16.01.2020 № 25-04/1189/2-20) щодо затвердження табеля матеріально-технічного оснащення закладів охорони здоров'я та фізичних осіб – підприємців, які надають первинну медичну допомогу, а також включення до нього медичного обладнання, необхідного для профілактики окремих захворювань, повідомлено: примірний табель доопрацьовується в частині деталізації позицій, зокрема доповнення переліку обладнання малим хірургічним набором на одне місце надання первинної медичної допомоги та набором лікарських засобів для надання невідкладної медичної допомоги (на один кабінет надання первинної медичної допомоги).
Державною податковою службою України (лист від 02.01.2020 № 18/7/99-00-05-02-01-17) поінформовано про надсилання повідомлення Рахункової палати щодо порушення податкового законодавства до Головного управління Державної податкової служби у Житомирській області для використання в роботі та вжиття відповідних заходів реагування в межах компетенції. У листі наголошено на необхідності дослідження податкової інформації щодо діяльності ПП "Прогрес-Буд" з метою з'ясування фактів порушення підприємством податкового законодавства та прийняття за наявності підстав рішення про організацію документальної позапланової перевірки. Головним управлінням ДПС у Житомирській області (лист від 20.01.2020 № 538/6/06-30-05-05-14) повідомлено, що лист від 20.01.2020 № 917/5/06-30-05-05-11 надіслано до Головного Управління Національної поліції у Житомирській області для отримання матеріалів та інформації, з’ясованої в межах досудового розслідування у кримінальному впровадженні від 15.01.2019 № 12019060000000013 за ознаками правопорушень, частини п’ятої статті 191 Кримінального кодексу України, а також триває збір податкової інформації із залученням відділу боротьби з відмиванням доходів, одержаних злочинним шляхом. Після збору належної доказової бази щодо фактів порушення ПП "ПРОГРЕС-БУД" вимог чинного законодавства будуть здійснені відповідні контрольно-перевірочні заходи.
Державна архітектурно-будівельна інспекція України (лист від 14.01.2020 № 40-204-14/331-20) звернулась до Рахункової палати із запитом про надання інформації щодо суб’єктів містобудування та об’єктів будівництва, на яких є порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, встановлені під час аудиту, для здійснення перевірок. Запитувана інформація підготовлена та надіслана до Державної архітектурно-будівельної інспекції.
Антимонопольним комітетом України (лист від 27.01.2020 № 20-29/01-1086-03) повідомлено, що питання проведення перевірки процедур закупівлі, встановлення порушень Закону України "Про публічні закупівлі» поза процедурою розгляду скарг, визначеною статтею 18 цього Закону, не належить до повноважень органу оскарження.
Офісом Генерального прокурора поінформовано (лист від 21.01.2020 № 09/1/3-6020ВИХ-20): надіслано повідомлення про виявлені ознаки кримінальних правопорушень до прокуратур Донецької, Житомирської, Запорізької, Полтавської, Рівненської, Тернопільської областей, про результати розгляду прокуратури зазначених областей зобов’язано повідомити Рахункову палату.
Донецькою облдержадміністрацією повідомлено (лист від 03.03.2020 № 0.3/15-656/1/4-20), що результати контрольного заходу, проведеного у межах аудиту в Донецькій області, розглянуті на засіданні колегії облдержадміністрації 28.02.2020. Рішенням колегії надано доручення департаменту охорони здоров’я облдержадміністрації та комунальному підприємству "Дирекція з капітального будівництва адміністративних і житлових будівель" щодо усунення недоліків, виявлених за результатами аудиту.
Житомирською облдержадміністрацією за результатами розгляду рішення Рахункової палати надано формальну відповідь (лист від 28.01.2020 № 459/2-20/13). Зокрема, повідомлено, що вживаються заходи для усунення розпорядниками та одержувачами коштів субвенції наслідків порушень, встановлених за результатами аудиту, до структурних підрозділів доведено інформацію про неухильне забезпечення додержання вимог нормативно-правових актів щодо контролю за використанням коштів субвенцій.
Запорізькою облдержадміністрацією поінформовано (лист від 03.02.2020 № 00027/08-20): триває виконання заходів з проведення реконструкції амбулаторій та забезпечення службовим автотранспортом медичних працівників закладів охорони здоров’я, що працюють у сільській місцевості. Низький обсяг освоєння коштів субвенції з державного бюджету на реалізацію заходів, спрямованих на розвиток системи охорони здоров’я у сільській місцевості, пояснено незадовільною роботою підрядних організацій.
Миколаївською облдержадміністрацією (лист від 31.01.2020 № 7/0/05-5/2-20) повідомлено: із передбачених Миколаївській області у 2017–2019 роках 166713,2 тис. грн субвенції станом на 01.01.2020 розподілено 100267,9 тис. гривень. Підготовлено пропозиції на розгляд чергової сесії Миколаївської облради щодо нерозподіленого залишку субвенції – 66445,3 тис. гривень. Усунено виявлені недоліки на двох об’єктах на суму 51,8 тис. грн: висушено та оброблено антибактеріальним розчином перекриття даху амбулаторій в с. Новофедорівка та с. Коблеве Березанського району. Проведено ретельний аналіз тендерної документації та виключено вимоги, визнані під час аудиту дискримінаційними.
Полтавською облдержадміністрацією повідомлено (лист від 12.02.2020 № 1551/1/01-10) про усунення помилок і порушень чинного порядку визначення вартості будівництва, виявлених у кошторисах виконаних робіт. Відповідно, уточнено загальну вартість виконаних підрядних робіт на суму 654,2 тис. гривень. Посилено контроль за законним та ефективним використанням коштів субвенції.
Рівненською облдержадміністрацією (лист № 844/0/01-09/20 від 02.03.2020) щодо невикористання приміщень за призначенням поінформовано: приміщення амбулаторій уже введено в експлуатацію, їх використання здійснюється виключно за призначенням згідно з вимогами чинного законодавства.
Тернопільською облдержадміністрацією поінформовано (лист від 06.02.2020 № 01-813/07) про усунення недоліків, виявлених під час аудиту. Укладено додаткові угоди, якими скориговано суми виплат на здійснення технічного нагляду за будівництвом амбулаторій та відображено в даних бухгалтерського обліку відповідні суми. Згідно з пред’явленими претензіями підрядниками сплачено в дохід бюджету пеню в сумі 191,6 тис грн за порушення термінів освоєння авансових платежів.
Відповідно до пропозиції щодо розподілу залишку невикористаної субвенції прийнято рішення про будівництво семи амбулаторій, на які спрямовано 41769,0 тис. грн, і створення телемедичного центру – спрямовано 5580,0 тис. гривень. Проведено коригування проєктно-кошторисної документації та усунено недоліки щодо відсутності інтернет-мережі та безперешкодного забезпечення доступу маломобільних груп населення до амбулаторій загальної практики – сімейної медицини.
Чернігівською облдержадміністрацією повідомлено (лист від 31.01.2020 № 01-01-26/745): станом на 31.12.2019 розподілено 166 439,4 тис. грн субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на реалізацію заходів, спрямованих на розвиток системи охорони здоров’я у сільській місцевості Нерозподілений залишок субвенції станом на 01.01.2020 становить 2,7 тис. гривень.
Придбання обладнання на суму 840,0 тис. грн за рахунок коштів субвенції, яке не включено до Примірного переліку матеріально-технічного оснащення закладів охорони здоров’я, пояснено тим, що Примірний табель не містить переліку всього обладнання, необхідного для якісної та вчасної допомоги.
Щодо державної реєстрації автомобілів, придбаних у 2018–2019 роках, то станом на 01.01.2020 за рахунок додаткових коштів обласного бюджету зареєстровано 31 автомобіль, з яких відповідно до рішення сесії Чернігівської облради передано у власність територіальних громад селищ та міст 28 автомобілів.
Отже, під час аудиту запобігли незаконним видаткам, відшкодували збитки та оприбуткували матеріальних цінностей на загальну суму 16,3 млн грн, що становить 12 відс. обсягу виявлених порушень (Житомирська область – 1186,2 тис. грн; Рівненська – 7094,5 тис. грн; Миколаївська – 7467,4 тис. грн; Полтавська – 173,5 тис. грн; Тернопільська – 376,8 тис. гривень).
Додатково розпорядниками коштів субвенції вжито заходів щодо усунення наслідків порушень на загальну суму 0,9 млн грн (Миколаївська область – 51,8 тис. грн; Полтавська – 654,2 тис. грн; Тернопільська – 191,6 тис. гривень).
Інформація про факти правопорушень, які виявлені під час контрольного заходу, перевіряється в межах 9 кримінальних проваджень (5 порушено за матеріалами аудиту та ще 4 долучено до існуючих кримінальних проваджень), зокрема за статтями 191, 351, 366 Кримінального кодексу України.
Відповідно до статті 36 Закону України "Про Рахункову палату" стан виконання рекомендацій Рахункової палати перебуває на контролі.
Заступник Голови
А. В. Майснер