Інформаційне повідомлення на виконання рішення Рахункової палати від 22.10.2019 № 29-2

щодо Звіту про результати аудиту обґрунтованості планування та результативності контролю за повнотою нарахування і своєчасністю надходжень акцизного податку з тютюну та тютюнових виробів до Державного бюджету України

На виконання рішення Рахункової палати від 22.10.2019 № 29-2 про результати аудиту обґрунтованості планування та результативності контролю за повнотою нарахування і своєчасністю надходжень акцизного податку з тютюну та тютюнових виробів до Державного бюджету України поінформовано Верховну Раду України (лист від 20.11.2019 № 16-3157).

Згідно зі статтею 39 Закону України "Про Рахункову палату" Кабінету Міністрів України надіслано відомості про результати аудиту у формі рішення Рахункової палати (лист від 20.11.2019 № 16-3158).

Рішення Рахункової палати разом зі Звітом надіслано Державній податковій службі України (лист від 20.11.2019 № 16-3159) для вжиття заходів щодо усунення виявлених під час аудиту недоліків і порушень.

На рішення Рахункової палати Прем'єр-міністром України надано доручення від  03.12.2019 № 42114/1/1-19 Міністерству фінансів України, Міністерству розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України, Державній податковій службі України, Державній митній службі України опрацювати порушені у рішенні питання, вжити заходів до усунення виявлених недоліків та у разі необхідності подати в установленому порядку Кабінетові Міністрів України відповідні проєкти актів.

Мінфін (листи від 19.01.2020 № 11320-09-3/1447, від 23.01.2020 № 11320-02-2/2142) повідомив, що створення та впровадження автоматизованої системи контролю за обігом підакцизних товарів (алкогольних напоїв і тютюнових виробів) "Електронна акцизна марка" можливе лише за умови прийняття відповідних законодавчих актів. Згідно з наказом Мінфіну від 11.10.2019 № 426 "Про утворення міжвідомчої робочої групи з питань запровадження електронної акцизної марки" створено робочу групу, до складу якої, зокрема, увійшли Міністр Кабінету Міністрів України Дубілет Д. О. (за згодою) та заступник Міністра фінансів України Ходаковський П. В.

На засіданні цієї групи прийнято рішення, що контроль за обігом алкогольних напоїв і тютюнових виробів необхідно посилювати за трьома напрямами: удосконалення систем захисту від підробки підакцизних товарів; посилення правоохоронними органами в межах повноважень контролю за обігом підакцизних товарів; розроблення та запровадження електронної системи контролю за обігом алкогольних напоїв і тютюнових виробів TRACK and TRACE.

Крім того, Мінфін повідомив, що з метою запровадження контролю за виробництвом, імпортом, обігом і оподаткуванням речовин, які використовуються в електронних сигаретах, народними депутатами України зареєстровано два законопроєкти "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо посилення відповідальності за правопорушення у сфері обігу та вживання тютюнових виробів"(реєстр. № 2199 від 02.10.2019 і реєстр. № 2199-2 від 21.10.2019) і законопроєкт "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо посилення відповідальності за правопорушення у сфері обігу та вживання тютюнових виробів, новітніх виробів з тютюну та електронних сигарет" (реєстр. № 2199-1 від 17.10.2019). Мінфіном підтримано законопроєкти за реєстр. №№ 2199 і 2199-2 за умови врахування його зауважень, законопроєкт за реєстр. № 2199-1 не підтримано.

Для унеможливлення нецільового використання тютюнової сировини для виробництва контрафактної продукції Мінфіном підготовлено проєкт Плану заходів з реалізації Стратегії у сфері протидії незаконному виробництву та обігу тютюнових виробів на період до 2021 року, затверджений розпорядженням Кабінету Міністрів України від 29.01.2020 № 128-р. Цим Планом, зокрема, передбачено розроблення та винесення на розгляд Кабінету Міністрів України у 2020 році законопроєкту, яким буде запропоновано уточнити норми щодо звільнення від оподаткування акцизним податком неферментованої тютюнової сировини, що ввозиться/придбавається тютюново-ферментаційними заводами, шляхом встановлення таких обов’язкових умов звільнення від оподаткування, як подальше виготовлення із ввезеної/придбаної неферментованої сировини ферментованої (переробленої) тютюнової сировини та її реалізації виробникам тютюнових виборів або на експорт, а також встановити обов'язок тютюново-ферментаційних заводів подавати до контролюючих органів звіти про обсяги виробництва та/або обігу тютюнової сировини.

Мінфіном також підтримано пропозиції Рахункової палати щодо вдосконалення методик прогнозування акцизного податку з вироблених в Україні та із ввезених на митну територію України підакцизних товарів (продукції), затверджених наказом Мінфіну від 24.12.2010 № 1646 "Про методики прогнозування показників надходжень до бюджету", і зазначено, що Міністерством проводиться робота щодо підготовки відповідних змін до цих методик.

Мінекономрозвитку (лист від 26.12.2019 № 3623-06/56569-01) повідомлено про участь в опрацюванні законопроєктів щодо справляння акцизного податку з тютюну та тютюнових виробів, розроблених Мінфіном та народними депутатами України. Так, Мінекономрозвитку підтримано законопроєкт "Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо вдосконалення адміністрування податків, усунення технічних та логічних неузгодженостей у податковому законодавстві" (реєстр. № 1210 від 30.08.2019), який прийнято Верховною Радою України 16.01.2020 і передбачає, зокрема, встановлення ставки акцизного податку на рідини, що використовуються в електронних сигаретах. Цей Закон подано на підпис Президентові 11.02.2020.

Мінекономрозвитку також підтримано законопроєкт "Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо оподаткування готових сполучних нікотиновмісних рідин, що використовуються в електронних сигаретах"(реєстр. № 2295 від 21.10.2019).

ДПС (лист від 17.12.2019 № 233/2/99-00-04-01-03-10) повідомлено про розроблення та надання на розгляд Мінфіну законопроєкту "Про внесення змін до Закону України "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального", яким, зокрема, передбачено врегулювання питання посилань на органи державної влади, що припинили свою діяльність внаслідок адміністративної реформи.

ДПС також повідомлено про участь в опрацюванні законопроєктів щодо справляння акцизного податку з тютюну та тютюнових виробів, розроблених народними депутатами України.

Відповідно до статті 36 Закону України "Про Рахункову палату" стан реалізації заходів щодо виконання рекомендацій Рахункової палати перебуває на контролі.

 

Член Рахункової палати
Ц. Г. Огонь