На будівництво, реконструкцію та ремонт доріг загальнодержавного значення Дніпропетровської, Хмельницької та Закарпатської областей було неефективно витрачено понад 410,3 млн гривень. Причина – несвоєчасне та неповне прийняття управлінських рішень Укравтодором та службами автомобільних доріг цих областей.
Звіт про результати аудиту ефективності використання бюджетних коштів на будівництво, реконструкцію, капітальний та поточний ремонт автомобільних доріг загального користування державного значення Дніпропетровської, Хмельницької та Закарпатської областей затверджено на засіданні Рахункової палати. Відповідальна за проведення аудиту – член Рахункової палати Ірина Іванова.
Загальний обсяг фінансування з державного бюджету дорожніх робіт протягом 2017–2018 років становив по Україні понад 25 млрд грн. З них Дніпропетровській області виділено майже 893 млн грн (3,5 відс.), Закарпатській – близько 833 млн грн (3,3 відс.) та Хмельницькій – майже 617 млн грн (2,4 відс.).
Аудит встановив, що із загального обсягу бюджетних коштів, виділених цим областям, 11,3 млн грн використані з недотриманням вимог законодавства, 399,2 млн грн – непродуктивно та 11,2 млн грн – нерезультативно.
Виконання протягом 2017-2018 років дорожніх робіт у цих трьох областях залежало насамперед від розміру фінансування з державного бюджету, роботи також проводилися за рахунок коштів митного експерименту, які були додатковим фінансовим ресурсом. Для окремих ділянок доріг саме кошти митного експерименту були єдиним джерелом фінансування, зокрема, у 2018 році для автодороги Н–09.
Аудитори наголошують: головна причина неефективного управління та витрачання бюджетних коштів на дорожні роботи – неналежно організована взаємодія між керівниками Укравтодору та служб автомобільних доріг у цих областях. Крім того, Укравтодор не здійснював належного внутрішнього контролю та внутрішнього аудиту. Неефективною залишається претензійно-позовна робота у службах автомобільних доріг Дніпропетровської, Хмельницької та Закарпатської областей. Через це з їх рахунків за рішенням суду безспірно списано майже 33,6 млн грн бюджетних коштів, тобто державному бюджету завдано збитків.
Укравтодор лише у травні 2018 року доручив керівникам служб автомобільних доріг в областях здійснювати оплату за виконані роботи на об'єктах тільки після отримання позитивних висновків перевірок від ДП «Дорожній контроль якості». Але це доручення в переважній більшості не виконується належним чином. Крім того, відсутній нормативний акт щодо удосконалення механізму оцінки якості будівництва, реконструкції, капітального та поточного ремонту автомобільних доріг.
Рахункова палата за результатами аудиту підготувала низку рекомендацій Уряду, Міністерству інфраструктури України, Укравтодору та Службам автомобільних доріг у Дніпропетровській, Хмельницькій та Закарпатській областях. Зокрема, Рахунковою палатою рекомендовано:
– забезпечити достатнє фінансування дорожніх робіт та першочергове фінансування об'єктів, на яких розпочато будівництво та ремонт, у Дніпропетровській (М–18, М–04), Хмельницькій (Н–03) та Закарпатській (Н–09) областях;
– при плануванні бюджетних коштів на дорожні роботи передбачати чітко визначені обсяги з утримання та обслуговування цих доріг, зокрема, на дорожні знаки та розмітку;
– розглянути питання передання ДП «Дорожній контроль якості» із сфери управління Укравтодору до сфери управління Мінінфраструктури.
Матеріали контрольного заходу, зважаючи на виявлені ознаки кримінальних правопорушень, будуть надіслані Генеральній прокуратурі України та Національній поліції України для відповідного реагування.
Звіт і рішення Рахункової палати про результати аудиту будуть розміщені на офіційному веб-порталі установи.