Протягом двох років до державного бюджету повернули невитрачених понад 319 млн грн, за які можна було покращити матеріально-технічне забезпечення шкіл. Про це свідчать результати аудиту ефективності виконання заходів з матеріально-технічного забезпечення закладів загальної середньої освіти за кошти субвенцій з державного бюджету. Відповідальний за аудит – заступник Голови Рахункової палати Андрій Майснер.
Протягом 2019-2020 років видатки за 10 напрямами матеріально-технічного забезпечення шкіл становили 4,2 млрд грн, у тому числі кошти субвенцій – 3,2 млрд грн та співфінансування місцевих бюджетів – 1 млрд гривень. Кошти спрямовувалися на підвищення якості освіти, створення спорткомплексів, створення «Нової української школи» та забезпечення спроможної школи.
Загалом побудували, реконструювали, відремонтували 153 школи, 79 спорткомплексів, придбали 257 шкільних автобусів, 23 мобільних інклюзивно-ресурсні центри, майже 24 тисячі комп’ютерів, та забезпечили інтернетом понад 7,7 тисяч шкіл. Крім того, на 959 млн грн придбали засобів навчання та обладнання, на 669 млн грн – меблів для початкових класів, майже на 526 млн грн – дезінфікуючих засобів, на 23,5 млн грн – спортінвентаря.
Попри це Міносвіти та головні розпорядники за місцевими бюджетами Вінницької, Дніпропетровської, Київської, Львівської, Одеської, Полтавської, Харківської областей та Києва не забезпечили ефективного виконання заходів для покращення матеріально-технічного забезпечення шкіл. Неефективне управління і використання коштів на 38 перевірених об’єктах становило понад 315 млн грн, використано з порушенням законодавства майже 68 млн грн (на 9,4 млн грн – заподіяно матеріальної шкоди територіальним громадам); порушення при закупівлях – 51,5 млн грн, порушення містобудівного законодавства майже 173 млн грн, ще понад 94 млн – порушення при відборі проєктів і заходів з матеріально-технічного забезпечення закладів освіти.
Із затверджених 150 млн грн субвенції на будівництво, реконструкцію та ремонт спорткомплексів, виділили 147 млн грн. При наявності фінансування не розпочато або не завершено роботи зі створення спорткомплексів у понад десяти населених пунктах. Зокрема, у Чернівецькій, Тернопільській, Полтавській областях.
На створення «Нової української школи» використано 98% субвенції – 1,5 млрд гривень. Однак виявлені факти придбання у 2020 році шкільних меблів для початкових класів, що за розмірами, формою і якістю не відповідають вимогам національних стандартів, а також випадки невикористання за призначенням закуплених меблів та комп’ютерного обладнання.
На підвищення якості освіти з виділених 1,33 млрд грн, використали лише 82% (1,1 млрд грн). В результаті у 947 закладах освіти, або майже у кожному третьому, охоплених аудитом не забезпечено можливість з'єднання з Інтернетом усіх наявних та запланованих до придбання за кошти субвенції персональних комп'ютерів, з обов'язковим досягненням відповідної швидкості доступу. Повернено до бюджету значний обсяг коштів субвенції, передбачений на придбання шкільних автобусів і мобільних ІРЦ.
На забезпечення спроможної школи з передбачених 2,4 млрд грн фактично виділили лише 482 млн грн субвенції. Використали – 452 млн грн (93,9%). Ці кошти пішли на будівельні роботи та поточні ремонти у школах.
Звіт та рішення за результатами аудиту опубліковані на офіційному веб-сайті Рахункової палати.