В умовах війни державним інституціям необхідно не тільки переглянути доцільність використання окремих видатків, а й реалізації деяких бюджетних програм. Про це заявив Голова Рахункової палати Валерій Пацкан під час вебінару Центру соціально-економічних досліджень CASE Україна на тему “Як підвищити ефективність державних видатків: роль Рахункової палати".
“Кожна інституція, яка використовує бюджетні кошти, має переглянути свої видатки й бюджетні програми під час війни. Необхідно, аби кожне міністерство, відомство або будь-яка інша державна установа подала пропозиції уряду щодо можливого перерозподілу й ефективного використання коштів. Можливо, це буде непопулярне політичне рішення, але в умовах війни ми мусимо об’єднатись і направити гроші туди, де в них є першочергова необхідність - в обороноздатність й соціальну сферу”, - заявив Валерій Пацкан.
Він зауважив, що видатки Рахункової палати вже скорочені на 117 млн грн. “Із них видатки розвитку – 65 млн грн (100%), оплата праці - 31 млн грн (10%)”, - додав Голова Рахункової палати.
Валерій Пацкан зазначив, що пріоритети у забезпеченні першочергового фінансування державним бюджетом 2022 року: сектор безпеки та оборони і соціальні видатки. Інші видатки мають бути переправлені в пріоритетні сфери. І для визначення таких видатків може бути декілька підходів.
Перший спосіб, запропонував Голова Рахункової палати, – подивитися план і факт видатків, а те, що не використано - перенаправити. Такий підхід можна застосовувати до тих програм, які не є критично важливими у воєнний час. Як приклад він назвав деякі програми, де є невикористання коштів по незахищених статтях: розвиток фізичної культури, спорту вищих досягнень та резервного спорту; фінансування статутної діяльності політичних партій; забезпечення, організація та виконання літерних авіаційних рейсів повітряними суднами тощо.
Ще один спосіб скорочення видатків - перегляд чинних бюджетних програм та перенаправлення капітальних видатків або видатків на закупівлю товарів та послуг на першочергові потреби. Голова Рахункової палати наголосив, що в цьому випадку слід бути максимально уважними, аби не забрати кошти, які є важливими для розпорядників. Такі консультації мають відбуватися між Мінфіном та профільними міністерствами, і тільки після цього ухвалювати відповідні рішення.
“На капітальні видатки в бюджеті передбачено 21 млрд грн, з яких використали лише 1,4 млрд грн”, - додав Валерій Пацкан.
Декілька прикладів програм з капвидатками, по яких спостерігається невикористання коштів: медичне обслуговування працівників Національної академії наук; управління та випробування космічних засобів; фізична і спортивна підготовка учнівської та студентської молоді тощо.
Третій спосіб – аналізувати структуру видатків кожної бюджетної програми, її цілі і завдання та проводити оцінку можливих ризиків і аналіз ефективності використання коштів. Тобто наскільки кошти, виділені на кожну конкретну бюджетну програму, можуть бути використані ефективно задля досягнення її цілей. “Таку аналітику спеціалісти Рахункової палати здійснюють під час проведення аудитів ефективності використання коштів, а результати її публікують на нашому сайті, - додав Валерій Пацкан. - Я в жодному разі не закликаю різко скорочувати видатки всіх бюджетних програм й інституцій, я лише роблю акцент на тому, що надважливо зрозуміти, де неефективно використовуються кошти і перерозподілити їх у ті сфери, де вони гостро необхідні. Я на прикладі Рахункової палати показав, яким чином ми можемо підтримати бюджет і допомогти ЗСУ. Хай це буде інвестиція в нашу перемогу”.