Надходження акцизного податку з транспортних засобів протягом 2019-2021 років зросли більш ніж утричі. Водночас відсутність дієвої системи контролю за ввезенням на митну територію України транспортних засобів створювала умови для ухилення від сплати митних платежів, у тому числі й акцизного податку, що призводило до втрат їх надходжень до державного бюджету.
Про це йдеться у Звіті про результати аналізу стану планування та результативності контролю за повнотою нарахування і своєчасністю надходження акцизного податку з транспортних засобів. Відповідальний за проведення аналізу – член Рахункової палати Цезар Огонь.
Протягом 2019–2021 років база оподаткування акцизним податком з транспортних засобів переважно сформувалась за рахунок їх імпорту. Так, за інформацією Держмитслужби, за три роки на митну територію України в режимі імпорту ввезено майже 2,4 млн транспортних засобів. При цьому в Україні їх виробили трохи більше 20 тисяч.
За три роки до держбюджету сплатили майже 40 млрд грн акцизного податку з транспортних засобів, з яких понад 39 млрд грн надійшло від їх імпорту. Частка надходжень податку з вітчизняних транспортних засобів зменшилась із 1% у 2019 році до 0,5% – у 2021 році.
Аналіз Рахункової палати показав, що у 2020–2021 роках ДФС і Держмитслужбою були перевиконані планові показники Мінфіну з акцизного податку з імпортних транспортних засобів в 2,9, 2,8 і 2,3 раза відповідно, що свідчить про необґрунтованість Мінфіном розрахунків прогнозних показників надходжень цього податку та суттєве їх заниження. За цей період до держбюджету додатково надійшло більше 24 млрд гривень. Щодо вироблених в Україні автівок, то в 2019 році ДФС перевиконала план на 12%, однак у 2020 році Податкова служба недовиконала майже на 17%, у 2021 році – на 46%. Внаслідок цього до держбюджету не надійшло понад 79 млн гривень.
Станом на 1 січня 2019 року в Україні перебувало понад 423 тис. транспортних засобів, ввезених у митних режимах транзиту та тимчасового ввезення для особистого користування, більшість з яких – із порушеннями митних правил. ДФС і Держмитслужба неналежно контролювали їх вивезення за межі митної території у визначені законодавством терміни та разом із правоохоронними органами – переміщення територією України.
Під час дії тимчасових податкових пільг на початку 2019 року та у ІІ півріччі 2021 року, а також завдяки посиленню відповідальності за порушення митних правил, митницями виконано митні формальності щодо 304 тис. автомобілів, у тому числі з іноземною реєстрацією, які перебували в Україні з порушенням митних правил ще з 2015 року. За підрахунками аудиторів, за цей період втрати держбюджету від застосування пільг лише з акцизу становили майже 8 млрд гривень.
Результати аналізу засвідчили, що ДФС і ДПС недостатньо контролювали діяльність своїх територіальних органів щодо якісного та своєчасного проведення камеральних перевірок декларацій акцизного податку, повнотою застосування штрафних (фінансових) санкцій за їх неподання або несвоєчасне подання. Фахівці Рахункової палати проаналізували 950 відповідних декларацій. У порушення вимог Податкового кодексу працівники Служби не перевірили 320 з них, за 25 – не застосували штрафів.
Аудитори Рахункової палати встановили непоодинокі факти, коли фізичні особи сплачували значні суми акцизного податку при переобладнанні вантажних транспортних засобів у легкові автомобілі за відсутності декларування податкових зобов’язань. За три роки до територіальних органів ДФС і ДПС не подано близько 6,8 тис. декларацій акцизного податку. Як наслідок, надміру сплачені суми податку збільшилися в понад 4 рази – з майже 26 до 113 млн гривень.
Контрольно-перевірочна робота ДФС і ДПС була малорезультативною: з 11 млн грн донарахованих сум акцизного податку з транспортних засобів до бюджету сплачено лише 3,5%. Понад 2 млн грн (20%) донарахованих сум скасовано за рішеннями судів.
Оскільки Мінфін несвоєчасно затвердив порядок планування митними органами документальних виїзних перевірок, митниці протягом 2020 року планових перевірок не проводили. Натомість митницями за результатами 123 документальних перевірок (планових та позапланових), проведених протягом 2020–2021 років, донараховано суб’єктам зовнішньоекономічної діяльності майже 50 млн грн акцизу з автомобілів та штрафів, з яких до бюджету сплачено лише 149 тис. грн (0,3%).
Крім цього, до Автоматизованої системи митного оформлення «Інспектор» в окремих випадках митники вносили недостовірні відомості щодо підстав донарахування акцизного податку з транспортних засобів.
Аналіз також виявив недосконалість та неузгодженість нормативно-правового регулювання щодо справляння акцизу. Зокрема, затверджений Кабміном Порядок переобладнання транспортних засобів дає можливість особі протягом року від дня видачі відповідного документа зволікати з перереєстрацією вантажних автомобілів у легкові, щоб відтермінувати сплату акцизного податку. За три роки Головний сервісний центр МВС і Держпідприємство «Державний автотранспортний науково-дослідний і проектний інститут» видали понад 19 тис. документів на переобладнання вантажних транспортних засобів на легкові, але з них перереєстрували в 1,7 раза менше – трохи більше 11 тисяч.
Рішення та Звіт будуть опубліковані на офіційному вебсайті Рахункової палати.