Покриття широкосмугового доступу до інтернету домогосподарств у сільській місцевості досягло 90%, що перевищує європейські показники. Попри це, станом на листопад 2022 року в третини сіл і селищ України відсутнє покриття волоконно-оптичними мережами.
Про це йдеться у Звіті про результати аналізу використання коштів субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на реалізацію заходів, спрямованих на підвищення доступності широкосмугового доступу до інтернету в сільській місцевості. Відповідальний за проведення аналізу – заступник Голови Рахункової палати Андрій Майснер.
Аналіз засвідчив, що ще на початку 2021 року близько 17 тис. населених пунктів (65%) взагалі не мали покриття волоконно-оптичними мережами, а 40% шкіл, 37% лікарень, 92% бібліотек – фіксованого широкосмугового доступу до інтернету (ШСДІ).
Уряд затвердив Державну стратегію регіонального розвитку на 2021–2027 роки, згідно з якою до грудня 2023 року всі держустанови та соцзаклади передбачалось забезпечити широкосмуговим інтернетом швидкістю від 100 Мбіт/с, облаштувати Wi-Fi зони. А також повністю забезпечити покриття сільських територій фіксованим ШСДІ, 95% населення – мобільним інтернетом, заклади охорони здоров’я –як ШСДІ, так і сучасними технічними й інформаційно-програмними засобами для функціонування електронної системи охорони здоров’я.
Як встановили аудитори Рахункової палати, бюджетну програму щодо субвенції з держбюджету місцевим бюджетам на реалізацію заходів, спрямованих на підвищення доступності широкосмугового доступу до інтернету в сільській місцевості, протягом 2021 року та І півріччя 2022 року виконали на 65%, витративши понад 272 млн грн із 418 млн грн бюджетних призначень.
Реалізація бюджетної програми дозволила протягом півтора року підключити до швидкісного інтернету 6920 соцзакладів (при 6 тис. запланованих). Це дало змогу додатково 920 тис. мешканців сіл та селищ отримувати адміністративні й соціальні послуги дистанційно. Таким чином показник покриття ШСДІ домогосподарств в Україні у сільській місцевості досяг 90%, що перевищує європейські показники (70%).
Водночас бюджетна програми за видатками не виконана на 35%. Передусім витрати із підключення закладів соціальної інфраструктури до ШСДІ виявились меншими від запланованих через конкуренцію між надавачами цих послуг. Внаслідок цього вдалося значно зекономити кошти. Також серед причин зменшення фактичних видатків – неефективні управлінські рішення низки територіальних громад на етапах визначення потреби у субвенції. Загалом на кінець 2021 року невикористаними залишились майже 159 млн грн субвенції, з яких протягом першого півріччя 2022 року на цілі бюджетної програми і потреби тероборони витратили лише 25 млн гривень.
Також аналіз засвідчив, що Кабмін скоротив 500 млн грн видатків на субвенцію на 2022 рік через необхідність забезпечення першочергових потреб держави в умовах воєнного стану.
Більше 6 місяців 2022 року 408 територіальних громад не могли розподілити і використати 133,5 млн грн залишку коштів субвенції. При цьому неекономно використали 3,8 млн грн, ще 2,8 млн грн – із порушенням законодавства. Це завадило досягнути максимальної результативності бюджетної програми.
Крім того, аудитори виявили, що комісія Мінцифри погодила фінансування за поданими у 2021 році клопотаннями 61 органу місцевого самоврядування на підключення до ШСДІ 90 населених пунктів, у яких не було жодного соцзакладу або на той час було рішення про їх ліквідацію, або ці соцзаклади не засновані тергромадами. Серед них були й такі, які вже мали покриття волоконно-оптичними мережами. Бюджетам цих тергромад надали субвенції понад фактичну потребу 10,3 млн гривень.
Звіт і рішення за результатами аналізу будуть опубліковані на офіційному вебсайті Рахункової палати.