У 2022 році економічний ефект від вжитих Антимонопольним комітетом України заходів, спрямованих на припинення порушень законодавства про захист економічної конкуренції та запобігання неправомірним втратам і витратам юридичних та фізичних осіб, перевищив показник 2021 року на понад 84 млн грн і становив майже 5,3 млрд гривень.
Про це йдеться у Звіті про результати аналізу Звіту Антимонопольного комітету України за 2022 рік у частині, що впливає на виконання державного бюджету. Відповідальний за проведення контрольного заходу – член Рахункової палати Андрій Дідик.
Економічний ефект від безпосереднього впливу на зростання суспільного добробуту внаслідок фактичного зниження ціни, тарифів чи розцінок та зменшення витрат покупців у разі припинення чи попередження порушень становив 444 млн гривень. При цьому економічний ефект від опосередкованого впливу на зростання суспільного добробуту внаслідок поновлення умов конкуренції або запобігання негативному впливу на конкуренцію, визначений за рекомендованою Організацією економічного співробітництва та розвитку методикою, становив 4,8 млрд гривень.
Аудитори Рахункової палати встановили, що Звіт АМКУ за 2022 рік у цілому об’єктивно й правильно висвітлює інформацію про результати діяльності цього органу, що впливають на виконання держбюджету.
У 2022 році АМКУ ухвалив 218 рішень про накладення штрафів на суму майже 558 млн грн, з яких у звітному році сплачені лише 11 млн гривень. Загалом у 2022 році з урахуванням надходжень від штрафів, накладених у минулих роках, порушники законодавства про захист економічної конкуренції сплатили в держбюджет майже 331 млн грн штрафів та пені. Це на 531 млн гривень менше, ніж у попередньому році.
Аналіз засвідчив: АМКУ так і не змінив порядку розрахунку штрафів за порушення законодавства про захист економічної конкуренції, хоча Рахункова палата неодноразово рекомендувала це зробити.
Фахівці Рахункової палати констатували, що з 2019 року АМКУ працює без затвердженого плану діяльності на середньостроковий період, обов'язкового для всіх розпорядників бюджетних коштів. Це унеможливило надання вичерпної оцінки досягнення Комітетом визначених цілей, зокрема на 2022 рік, а також повноти відображення у Звіті АМКУ за 2022 рік результатів роботи Комітету щодо захисту економічної конкуренції на окремих ринках.
Торік АМКУ розглянув 530 заяв про дозволи на концентрацію суб’єктів господарювання. Від заявників до державного бюджету надійшли понад 9 млн грн визначеної законодавством плати для відшкодування витрат, пов’язаних із розглядом цих заяв. У результаті АМКУ надав 379 дозволів на концентрацію, 129 заяв повернув, за 19 заявами надав попередні висновки, за 3 – рішення по суті не ухвалені. Найбільше дозволів АМКУ видав на придбання акцій (часток, паїв), злиття, набуття контролю в інших формах тощо.
Фахівці Рахункової палати вкотре наголошують, що вказана у звіті АМКУ сума плати за подання скарги у сфері публічних закупівель (понад 91 млн грн), контроль за якою з вересня 2021 року не належить до повноважень Комітету, не відповідає фактичним надходженням від цього платежу, оскільки, згідно з даними Державної казначейської служби України, до державного бюджету за 2022 рік надійшло більше 22 млн грн такої плати.
Реформування АМКУ як органу оскарження у сфері публічних закупівель відтерміновується і станом на кінець 2022 року не завершилося. Як наслідок, АМКУ другий рік не оприлюднює щорічного Звіту про діяльність та узагальнену практику розгляду скарг про порушення законодавства, а зацікавлені особи не отримують інформації, передбаченої законом.
Крім того, повністю або частково не виконана Комітетом низка рекомендацій Рахункової палати, зокрема щодо створення відкритого реєстру розпочатих досліджень ринків та відображення інформації про стан реалізації досліджень ринків у річному звіті, не здійснені заходи щодо визначення в рішеннях про повернення до бюджету суми незаконної держдопомоги, визнаної недопустимою для конкуренції.
Рішення та Звіт про результати аналізу будуть опубліковані на офіційному вебсайті Рахункової палати.