Закупівля харчів для Міноборони: Рахункова палата ідентифікувала ризики та виявила суттєві проблеми

08.11.2023 11:02

Міністерство оборони України в I півріччі 2023 року закуповувало продукти за цінами, що на 30% перевищували споживчі, не проводило аналізу цін, не контролювало реальної кількості доставленої продукції, при цьому 75% позицій Каталогу продуктів взагалі не використовувалися.

Про це йдеться у Звіті про результати аудиту ефективності використання коштів державного бюджету, передбачених Міністерству оборони України для придбання речового майна та забезпечення харчування військовослужбовців Збройних Сил України. Відповідальний за проведення контрольного заходу – член Рахункової палати Ігор Яремчук.

У 2023 році Міністерство оборони України (далі – Міноборони) для забезпечення харчування військовослужбовців Збройних Сил України (далі – ЗСУ) передбачило асигнування в сумі 44 млрд гривень. Протягом I півріччя 2023 року Міноборони використало на закупівлю продуктів харчування 13,2 млрд гривень.

Аудит засвідчив: Міноборони не здійснювало моніторингу цін на продукти харчування та самостійно не визначало вартості послуг харчування. Крім того,  в укладених договорах не враховувалася реальна потреба в продовольчому забезпеченні,  визначена Тилом Командування Сил логістики ЗСУ (далі – Тил КСЛ ЗСУ).

Так, при визначенні потреб і плануванні витрат на забезпечення харчування військовослужбовців ЗСУ мали враховуватися норми щодо калорійності раціону (не менше 3500 ккал на добу, крім перебування у лікувальних закладах), а також норми харчування військовослужбовців залежно від виду діяльності. Такий самий підхід мав застосовуватись і до забезпечення харчування штатних тварин ЗСУ, зокрема собак (йдеться про специфіку харчування тварин з урахуванням породи, віку, ваги тощо). Однак при визначенні вартості комплекту продуктів для забезпечення харчування військовослужбовців і штатних тварин такі норми не застосовувалися, що призвело до додаткових витрат.

Закупівля харчових продуктів для військовослужбовців здійснювалася за Каталогом продуктів харчування, затвердженим наказом Міноборони від 15.11.2019. Аудит засвідчив, що цей документ потребує перегляду й коригування відповідно до актуальних потреб військових та умов несення служби.

Фахівці Рахункової палати виявили, що в укладених із суб’єктами господарювання договорах для забезпечення харчування військовослужбовців та штатних тварин ЗСУ у 2023 році Міноборони застосовувало різні принципи щодо визначення предмета закупівлі. Так, у I півріччі 2023 року закуповувалися послуги із забезпечення комплектами продуктів і послуги харчування за Каталогом продуктів харчування, у II півріччі – продукти харчування. Інформація про продукти харчування в прийнятих до обліку первинних документах бухгалтерії відображалася як комплекти продуктів, а за даними складського обліку – як продукти харчування в кількісному виразі, що ускладнює облік і контроль за їх використанням.

Встановлено, що 75% із 409 найменувань продуктів, визначених у Каталозі, взагалі не використовувалися. При цьому обсяги використання деяких продуктів значно перевищували прогнозовані. Наприклад, в 11 002 рази перевищений встановлений Каталогом показник консервів “Свинина тушкована”, у 6 809 разів – консервів “Яловичина тушкована вищого ґатунку”. Водночас передбачені Каталогом осетер охолоджений, індича тушка, філе тріски заморожене тощо не постачалися.

Станом на кінець червня 2023 року від військових частин ЗСУ до Міноборони надійшов 551 акт про порушення суб’єктами господарювання умов укладених договорів. Міністерство виставило постачальникам претензій щодо сплати штрафів на 53,1 млн грн, з яких сплачено лише 1% – 676,4 тис. грн, що свідчить про низький рівень претензійно-позивної роботи.

У травні 2023 року Міноборони запровадило процедуру спрощених торгів із застосуванням електронної системи закупівель і підписало 18 договорів на загальну суму 17,1 млрд гривень. Результат – 18% від запланованої економії на закупівлі харчів. Згідно з укладеними договорами річна вартість послуг щодо забезпечення харчування військовослужбовців та годування штатних тварин становила 37,9 млн грн, що на 8,2 млн грн менше орієнтованої вартості.

Рішення та Звіт про результати аудиту опубліковані на офіційному вебсайті Рахункової палати.