Протягом 2021–I півріччя 2023 року Державна інспекція архітектури та містобудування України провела лише 112 перевірок, незважаючи на те, що видала понад 91 тисячу дозволів на початок будівництва.
Про це йдеться у Звіті про результати аудиту відповідності функціонування системи здійснення державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду, виконання дозвільних та реєстраційних функцій у будівництві. Відповідальний за проведення контрольного заходу – член Рахункової палати Геннадій Пліс.
“У 2021–I півріччі 2023 року функціонування системи державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду, виконання дозвільних та реєстраційних функцій у будівництві було законодавчо визначене та регламентоване, проте здійснювалося за відсутності основних і концептуальних засад держполітики у сфері містобудування та архітектури, без урахування кращих європейських практик і за відсутності фактичного контролю та нагляду. Як наслідок – можливі ризики для безпечності будівництва та комфортної життєдіяльності громадян, а також сумніви щодо ефективного використання бюджетних коштів і коштів країн-партнерів, виділених у тому числі на відновлення постраждалих від збройної агресії регіонів України”, – заявив Геннадій Пліс.
У 2020 році відбулася реформа сфери містобудування, спрямована на зменшення корупційних ризиків та підвищення ефективності держконтролю і нагляду. З 2021 року обсяги будівництва суттєво збільшилися: у 4 рази порівняно з планом зросла кількість розпочатих об’єктів будівництва, втричі – кількість зданих в експлуатацію об’єктів. При цьому значно зменшилася кількість заходів державного архітектурно-будівельного нагляду і контролю. Так, Державна інспекція архітектури та містобудування України (далі – ДІАМ) у 2021 році видала 39200 дозволів і сертифікатів на здійснення заходів контролю та нагляду, у 2022 р. – 22100, у I півріччі 2023 р. – 30000. Водночас ДІАМ та її територіальні органи провели лише 49 планових і 63 позапланові перевірки.
Внаслідок повномасштабного вторгнення рф в Україну і введення воєнного стану Кабмін у березні 2022 року припинив заплановані заходи державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду й обмежив функції ДІАМ у частині ліцензування у містобудуванні веденням переліку декларацій суб’єктів господарювання у цій сфері. Це негативно вплинуло на здійснення заходів державного контролю. Позапланові заходи проводилися з обмеженнями, адже спеціальна комісія ДІАМ могла ухвалювати рішення тільки за погодженням з Мінінфраструктури.
За майже повного скорочення контрольної й наглядової діяльності, ДІАМ не приділяла уваги заповненню вакансій, частка яких становила у середньому 60% при затвердженій граничній чисельності 660 працівників. За рахунок економії фонду оплати праці ДІАМ встановлювала непропорційні високі розміри заохочувальних виплат (600–1450% посадового окладу) працівникам, що не відповідали фактичному їх внеску у результати роботи. Крім того, керівні посади у профільних підрозділах призначались особи без спеціальної вищої освіти (з філологічною, військовою, правовою освітою) та без відповідного досвіду роботи.
Аудит засвідчив: оформлення дозволів на нове будівництво та початок будівельних робіт чітко регламентоване і передбачало подання замовниками документів із дотриманням вимог законодавства. Процес виконання дозвільних і реєстраційних функцій є повністю автоматизованим, доступним і прозорим. При цьому Єдина державна електронна система у сфері будівництва (ЄДЕССБ) не синхронізована з іншими інформаційними системами, зокрема з Єдиним реєстром судових рішень. Це створює ризик реєстрації об’єктів нерухомості, будівництво яких заборонене законом або призупинене рішенням суду.
Незважаючи на комплексний облік перевірок і виявлених порушень, ДІАМ не проводила моніторингу виконання об’єктами контролю рекомендацій, наданих за результатами перевірок, і вжитих заходів через непогодження Мінінфраструктури всупереч законодавству окремих заходів контролю ДІАМ щодо перевірки виконання раніше виданих приписів. Основні дані та звіти про контрольні заходи не є прозорими, достовірними та доступними для громадськості й відрізняються від тих, які ДІАМ подає до Мінінфрасткруктури. ДІАМ також детально не аналізувала системні порушення та не вживала заходів для їх усунення. Здебільшого ДІАМ лише узагальнювала дані про результати контрольних заходів, а саме кількість виписаних приписів, винесених постанов про адміністративні правопорушення, штрафів та їх суми.
У вересні 2023 року ДІАМ розпочала вирішення проблем, які стосуються наявності в уповноважених державних органів дискреційних повноважень та можливості трактування окремих норм як права, а не обов’язку діяти певним чином, і надала Мінінфраструктури пропозиції щодо удосконалення законодавства у сфері містобудування.
Рішення та Звіт про результати аудиту оприлюднені на офіційному вебсайті Рахункової палати.