У першому кварталі 2019 року збільшено річний план як державних запозичень, так і витрат на погашення боргу на 40 млрд грн, з них план на перший квартал − на 31,5 млрд грн. Про це заявив Голова Рахункової палати Валерій Пацкан, представляючи Висновок про результати аналізу виконання закону про державний бюджет на 2019 рік у першому кварталі на засіданні Рахункової палати.
«Вже зараз зрозуміло, що виконання державного бюджету у 2019 році буде непростим. Недоліки планування і прорахунки при підготовці проекту державного бюджету на 2019 рік спонукали Міністерство фінансів вносити, починаючи з січня цього року, зміни до затверджених показників фінансування держбюджету. Загалом у першому кварталі збільшено річний план як державних запозичень, так і витрат на погашення боргу на 40 млрд грн, з них план на перший квартал − на 31,5 млрд гривень», − зазначив Валерій Пацкан.
Голова Рахункової палати зауважив, що внаслідок насамперед недонадходжень від державних зовнішніх запозичень план на січень–березень 2019 року фінансування державного бюджету з усіх джерел не виконано на 26,5 млрд грн, або 18%.
«У результаті недонадходження доходів, державних запозичень і коштів від приватизації державного майна план надходжень загального фонду державного бюджету у січні–березні не виконано на 31,6 млрд грн, або 9,6%. Це нагадує торішню ситуацію, тільки зараз відсоток невиконання менший, – додав Валерій Пацкан. – Зазначене спричинило недостатність ресурсу загального фонду в першому кварталі у сумі 16,7 млрд грн, що звужує можливості для своєчасного і повного здійснення витрат у 2019 році».
Він підкреслив, що у першому кварталі план видатків державного бюджету не виконано на 31,4 млрд грн, або 12%. І зазначив, що вкотре внаслідок неналежної організації бюджетного процесу Урядом не забезпечено дотримання вимог Бюджетного кодексу України щодо термінів розроблення і затвердження порядків використання коштів за бюджетними програмами і паспортів бюджетних програм, а також розподілу коштів державного фонду регіонального розвитку.
«Хочу звернути вашу увагу на те, що внаслідок, насамперед, низької виконавської дисципліни учасників бюджетного процесу ці порушення вимог Бюджетного кодексу України стали системними, – наголосив Голова Рахункової палати. – Зокрема, у визначені терміни не затверджено 17 із 24-х порядків використання коштів за бюджетними програмами і дві третини паспортів бюджетних програм. Унаслідок нерозподілу коштів державного фонду регіонального розвитку регіонам не перераховано передбачені у помісячному розписі державного бюджету на січень-березень 100 млн гривень».
Валерій Пацкан зазначив, що одним із найбільших викликів залишається державний борг. «За здійснені свого часу запозичення доводиться платити все більше. Так, витрати державного бюджету на погашення й обслуговування державного і гарантованого державою боргу збільшилися, порівняно з відповідним періодом попереднього року, в 1,4 раза і становили 128 млрд грн, або 38,4% здійснених у першому кварталі 2019 року витрат державного бюджету», – додав він.
Коментуючи ситуацію з міжбюджетними трансфертами і їх впливом на місцеві бюджети, Голова Рахункової палати зауважив, що в результаті зменшення обсягу наданих із державного бюджету трансфертів у січні-березні 2019 року, порівняно із відповідним періодом попереднього року, зменшилися обсяги як доходів, так і видатків місцевих бюджетів. Як наслідок, частка видатків місцевих бюджетів у видатках зведеного бюджету зменшилася до 41,5%.
«Водночас, при тому, що частка трансфертів з державного бюджету становила 51,7% доходів місцевих бюджетів, на депозитних рахунках в установах державних банків у січні–березні розміщено тимчасово вільних коштів місцевих бюджетів на суму 8,5 млрд гривень. Ось такі парадокси децентралізації», – зауважив Валерій Пацкан.