Рахункова палата провела аудит щодо безпеки у школах: 33% учасників освітнього процесу не забезпечені укриттями

05.07.2024 09:42

На забезпечення укриттями учасників освітнього процесу у 2023 році виділили 1,5 млрд гривень. За рік майже всі кошти було розподілено між проєктами,  однак лише 62% цих проєктів було виконано вчасно, при цьому кількість місць в укриттях збільшилася на 22,8 тисяч, тоді як планувалося забезпечити укриттями більше  93 тис. осіб.  Також було встановлено, що в межах реалізованих проектів з облаштування укриттів розпорядниками коштів було використано неефективно 210,4 млн гривень, з порушенням законодавства - 65,5 млн грн, з них заподіяно збитків – 1,3 млн грн, а нецільове використання становило 1,5 млн гривень.

Такого висновку дійшла Рахункова палата за результатами проведення міжнародного паралельного аудиту ефективності на тему «Цивільний захист у комунальних закладах загальної середньої освіти». Звіт за матеріалами аудиту ухвалили на засіданні 3 липня.

В межах цього аудиту Рахункова палата, зокрема, запитувала інформацію у місцевої влади та провела онлайн-тестування 3103 закладів освіти й перевірила безпосередньо 88 шкіл Вінницької, Дніпропетровської, Закарпатської, Львівської, Одеської, Полтавської, Харківської, Хмельницької, Київської областей та Києва.

Зокрема у процесі аудиту з’ясувалося, що Міністерство освіти і науки  не володіло інформацією щодо кількості шкіл, які на початок 2023 року потребували облаштування безпечних умов. Водночас, згідно з наданою Рахунковій палаті обласними та Київською міською військовими адміністраціями інформацією, на початок 2023 року 8117 шкіл мали власні укриття (на 2,3 млн учнів і працівників), 3128 шкіл не мали власних укриттів (на 926,5 тис.), а 946 шкіл мали непридатні укриття (на 227,9 тис.).

 

 

Попри нагальну потребу в облаштуванні надійних укриттів, з виділеної державою у 2023 році субвенції близько 399 млн грн було повернуто у бюджет, а станом на січень 2024 року більше як 1,13 млн учасників освітнього процесу все ще не були забезпечені укриттями (33,3% від загальної кількості).

Рахункова палата встановила такі причини повільного та неефективного освоєння коштів субвенції: 

– затримка в розробці та прийнятті Порядку та умов № 419, що мав регулювати реалізацію відповідних проєктів;

– легалізація найпростіших укриттів, що не відповідають будівельним нормам та не є надійним захистом у разі ракетних обстрілів та атаки КАБами;

– нехтування регіональними проблемами (більше 6 млн грн субвенції спрямовано обласному бюджету Луганської області, всі заклади освіти якої знаходилися на тимчасово окупованій території);

– розподіл коштів між проєктами без дотримання принципів пріоритетності;

– повільне формування переліку проєктів.

Окрім цього, як встановили аудитори Рахункової палати у результаті перевірки частини об’єктів, облаштованих коштом субвенції, окремі заклади освіти ігнорували вимоги безпеки: облаштовували стіни/підлогу керамічною плиткою, розміщували на стінах дзеркала, оздоблювали легкозаймистими матеріалами тощо, що в разі надзвичайної ситуації може завдати здоров’ю людей значної шкоди.

Щодо загального функціонування системи цивільного захисту у закладах загальної середньої освіти, аудитори Рахункової палати встановили, що:

47% – не мають охорони;

54% – не мають системи пожежної сигналізації та сповіщення про пожежу;

63,4% – укриття в закладах не мають вільного доступу осіб з інвалідністю;

63% – не мають системи зовнішнього і внутрішнього відеоспостереження;

32,3% – укриття у закладах не забезпечені двома і більше евакуаційними виходами;

«Керівники закладів освіти часто не проявляють належної ініціативи, щодо необхідності усунення цих проблем. Це призводить до недостатнього фінансування виконання умов безпеки засновниками закладів. Маю надію, що наш аудит дасть чітке розуміння Уряду та засновникам, щодо необхідності здійснення достатніх видатків на зазначені цілі та ефективного контролю за процесом їх використання», – зазначив під час представлення Звіту Сергій Ключка.

В межах аудиту Рахункова палата виявила також два випадки з ознаками кримінальних порушень. Інформація про них буде направлена до правоохоронних органів. Окрім того, ще за одним з випадків порушення ініційована перевірка Державної інспекції архітектури та містобудування України, за результатами якої об’єкту контролю і підрядній організації видано приписи та накладено значні штрафні санкції.

У підсумку Рахункова палата рекомендувала:

Кабінету Міністрів України:

- доручити МОЗ спільно з МОН розробити державні стандарти/нормативи стосовно гігієнічних вимог, систем забезпечення життєдіяльності, харчування в захисних спорудах цивільного захисту, у яких відбувається навчальний процес.

Міністерству освіти і науки України:

– розробити та ініціювати внесення змін до Концепції безпеки закладів освіти з метою визначення в ній чітких індикаторів, ключових показників, яких має бути досягнуто до кінця 2025 року щодо створення безпечного освітнього середовища у закладах освіти;

– підготувати та внести на розгляд Кабінетові Міністрів України в установленому порядку проєкт змін до Порядку та умов № 419, зокрема, в частині: встановлення вимоги про використання коштів субвенції на спорудження нових укриттів виключно за умови віднесення їх до захисних споруд цивільного захисту; запровадження заходів впливу до засновників закладів освіти за незавершення до кінця 2024 року проєктів, які запропоновані ними для фінансування коштом субвенції та інше.

Окремі рекомендації надано також місцевій владі та органам управління освітою на місцях.

Представники об’єктів контролю, присутні на засіданні Рахункової палати, висловили згоду з висновками аудиторів та зазначили, що над окремими зауваженнями робота вже ведеться, а частина з них була врахована у процесі розподілу субвенції на укриття у 2024 році.

Контрольний захід є міжнародним паралельним аудитом, який здійснено відповідно до Спільного положення про проведення паралельного аудиту Рахунковою палатою та Рахунковою палатою землі Гессен Федеральної Республіки Німеччина на тему «Цивільний захист у комунальних закладах загальної середньої освіти», підписаного 23 січня 2024 р. у м. Дармштадт (Німеччина). Спільна заява з німецькою стороною щодо цього аудиту буде оприлюднена згодом.