Рахункова палата встановила причину проблем із закупівлею засобів моніторингу українсько-польського кордону

14.08.2024 14:46

У 2023 році Україна могла придбати безпілотні авіаційні системи та засоби моніторингу державного кордону на 7 млн євро, наданих міжнародними партнерами. Однак через недостатнє та недосконале нормативно-правове забезпечення процесу реалізації проєкту за кредитні кошти та організаційні неузгодженості, закупівлі не були успішними, відповідно, засоби моніторингу державного кордону в Україну не були поставлені.

Проблеми, які завадили реалізувати проєкт, та пошук шляхів їх вирішення були предметом фокус-дослідження щодо закупівлі безпілотних авіаційних систем та засобів моніторингу державного кордону. Аудит охоплював період з початку 2023 року по І квартал 2024 року включно.

Звіт за результатами аудиту Рахункова палата затвердила 13 серпня. Відповідальна за аудит – член Рахункової палати Єлизавета Пушко-Цибуляк.

За даними Державної прикордонної служби, у 2023 році за незаконний перетин державного кордону за межами пунктів пропуску щодня затримували близько 30 осіб, а щорічні обсяги контрабанди можуть перевищувати 200 млрд грн. Ризики транскордонної злочинної діяльності підвищує відсутність сучасних засобів моніторингу на окремих ділянках кордону.

Охорону понад 200 км українсько-польського кордону передбачалося посилити саме шляхом реалізації зазначеного інвестиційного проєкту. Для цього Уряд Польщі надав Україні позику загальною сумою 7 млн євро, про що укладено відповідний кредитний договір. Надалі було затверджено інвестиційний проєкт, відповідальним виконавцем якого визначено Адміністрацію Державної прикордонної служби.

Фокус-аудит Рахункової палати встановив, що жодні торги, оголошені за час дії проєкту, не відбулися. Причиною цьому була, зокрема, неврегульованість механізму надходження та використання кредитів (позик), що залучаються Україною від іноземних країн, іноземних фінансових установ і міжнародних фінансових організацій для реалізації державних інвестиційних проєктів з урахуванням особливостей кредитів на умовах пов’язаної допомоги. Також перешкодою була невизначеність механізму реалізації цього проєкту у частині проведення публічних закупівель на умовах, визначених міжнародними договорами України. Договір про імплементацію між Міністерством фінансів та уповноваженим банком Польщі недостатньо регламентував процес реалізації проєкту, що і створило додаткові перепони для здійснення платежів.

 


Для реалізації проєкту Рахункова палата рекомендувала об’єктам контролю вжити таких, зокрема, заходів:

Кабінету Міністрів України:

- конкретизувати умови, розміри і терміни здійснення попередньої оплати (авансових платежів) за рахунок кредитів на умовах пов’язаної допомоги;

- визначення порядку розроблення, механізму реалізації та фінансування державних інвестиційних проєктів за рахунок кредитів (позик);

- унормувати при розробленні проєктів актів законодавства про публічні закупівлі в частині узгодження його з вимогами Європейського Союзу особливості проведення закупівель на умовах, визначених міжнародними договорами України, які ратифіковані Верховною Радою України;

- та ін.

Міністерству фінансів України:

- узгодити положення договору про імплементацію з положеннями Кредитного договору (виконано у порядку оперативного реагування під час здійснення аудиту);

Міністерству внутрішніх справ України:

- забезпечити подальший контроль за процесом управління проєктом та ефективністю виконання відповідної бюджетної програми;

Адміністрації Держприкордонслужби:

- невідкладно провести ґрунтовний аналіз реальної потреби в придбанні безпілотних авіаційних систем і засобів моніторингу державного кордону за рахунок кредитних коштів
- у разі наявності обґрунтованої потреби в придбанні зазначених технічних засобів, здійснити комплекс заходів з метою оперативного проведення процедури закупівлі, укладання контракту та отримання відповідних систем і засобів замовником проєкту;
- та ін.

 

«Наслідком виконання цих рекомендацій будуть позитивні системні зміни у сфері управління публічними фінансами, які забезпечать реалізацію та досягнення мети цього проєкту, а також багатьох інших подібних проєктів, що реалізуються Україною за схожим принципом фінансування», – зазначила Єлизавета Пушко-Цибуляк.

Перший заступник Міністра фінансів Денис Улютін під час засідання Рахункової палати зауважив, що Мінфін на виконання рекомендацій Рахункової палати подав проєкт нової редакції договору про імплементацію на розгляд Банку національного господарства Республіки Польща. Своєю чергою заступник Міністра внутрішніх справ Василь Тетеря поінформував, що напередодні засідання Рахункової палати уже відбувся перший успішний тендер.

 

Ухвалений Звіт за матеріалами аудиту та рішення Рахункової палати буде надіслано Верховній Раді України, об’єктам контролю та оприлюднено на офіційному вебсайті Рахункової палати.