Державна податкова служба України удосконалює звітність щодо обліку платників податків та доопрацьовує відповідне програмне забезпечення. Про це ДПС повідомила Рахунковій палаті в межах виконання рекомендацій, наданих за результатами аудиту ефективності виконання повноважень органами виконавчої влади в частині реєстрації та обліку платників податків.
Зазначений контрольний захід аудитори здійснювали в 2023 році. Він охопив період з 2020 року по I квартал 2023 року. Рахункова палата, зокрема, виявила, що за цей період кількість юридичних осіб – платників податків збільшилася на 8% і на 01.04 2023 становила майже 1,7 мільйона.
Однак більше половини внесених до реєстру юридичних осіб звітували про непровадження діяльності або збитковість, а частина – не подавали декларацій взагалі. Кількість фізичних осіб, внесених до Державного реєстру фізичних осіб – платників податків (ДРФО), скоротилася на 0,5% і на кінець I кварталу 2023 року становила близько 43 млн, що більше, ніж все населення України. Натомість ДПС володіла інформацією про суми доходів та податків лише щодо кожної десятої фізичної особи, яка була у реєстрі.
Аудитори встановили, що через неналежну взаємодію та інформаційний обмін ДПС з іншими заінтересованими державними органами у процесі виконання повноважень з питань здійснення реєстрації та ведення обліку платників податків не забезпечено достовірності та повноти відомостей про платників податків у реєстрах та базах даних ДПС. Отже, електронну систему обліку платників податків та централізоване ведення реєстрів і баз даних необхідно вдосконалювати.
На виконання чотирьох наданих рекомендацій Рахункової палати щодо усунення недоліків ДПС повідомила про внесення змін до наказу від 05.06.2020 № 252 «Про затвердження Порядку складання Звіту «Про стан обліку платників» та його звітних форм», завдяки яким буде усунено розбіжності між сумарною кількістю юридичних осіб і фізичних осіб-підприємців платників податків, організаційно-правовими формами господарювання тощо.
Окрім цього, ДПС підготувала та погодила заявку на доопрацювання програмного забезпечення ІКС «Податковий блок», щоб удосконалити функції зміни місця обліку угод про розподіл продукції, договорів про спільну діяльність, договорів управління майном та запровадити метрику щодо повноти обліку об’єктів оподаткування відповідно до виду діяльності та інше.
Нагадаємо, у 2015 році Рахункова палата також проводила аналіз стану виконання повноважень органами виконавчої влади щодо повноти обліку платників податків та затвердила відповідний звіт. З семи наданих рекомендацій Кабінетом Міністрів України, Міністерством юстиції України і Державною фіскальною службою виконано повністю чотири та частково три. При цьому, попри рекомендації аудиторів, ДФС (яку згодом розділили на ДПС та Держмитслужбу), не забезпечила удосконалення звітності щодо обліку платників податків, яка формувалася за допомогою ІКС «Податковий блок», у частині усунення розбіжностей між загальною кількістю юросіб і ФОП у розрізі різних станів і організаційно-правових форм та загальним їх підсумком. Отже, так і не було налагоджено повною мірою належну систему обліку платників податків, цей недолік зберігся до 2024 року.
Рахункова палата і надалі контролюватиме виконання рекомендацій та інформуватиме суспільство про результати контролю.