Більш ефективного контролю за дотриманням закладами охорони здоров’я умов ліцензування медичної практики та обґрунтованістю використання ними податкових пільг досягли Міністерство охорони здоров'я, Міністерство фінансів та Державна податкова служба завдяки виконанню рекомендацій Рахункової палати, наданих за результатами аналізу ефективності та обґрунтованості застосування податкових пільг з податку на додану вартість за операціями з постачання послуг з охорони здоров’я.
Контрольний захід охопив період 2020–2021 та І півріччя 2022 року. Було встановлено, що медична реформа в Україні загалом сприяла збільшенню кількості медзакладів, що отримали ліцензію на постачання послуг з охорони здоров’я, зростанню обсягів наданих ними медичних послуг, а також сум отриманих податкових пільг. У 2020–2021 роках медзакладам надані податкові пільги з податку на додану вартість (далі – ПДВ) у сумі 32,5 млрд грн, що становило 8,6 % загальних видатків на охорону здоров’я за аналогічний період (379,9 млрд гривень). За 9 місяців 2022 року зазначену пільгу надано у сумі 14,3 млрд грн, що становило 9,9 % загальної суми видатків на охорону здоров’я (144,5 млрд гривень).
Водночас Рахункова палата виявила значні недоліки в роботі державних органів щодо забезпечення контролю за обґрунтованістю використання податкових пільг з ПДВ у сфері охорони здоров'я:
– встановлені факти неузгодженості окремих положень чинного податкового законодавства та законодавства у сфері охорони здоров’я, які створювали значні ризики необґрунтованого отримання медзакладами податкових пільг;
– Мінфіном, МОЗ та ДПС не було забезпечено належного обміну інформацією з питань, що стосуються діяльності закладів охорони здоров’я та використаних ними податкових пільг з ПДВ;
– розбіжності в сумі 1,6 млрд грн між даними декларацій платників податків та звітами ДПС щодо сум наданих податкових пільг свідчили про некоректність та недосконалість податкової звітності;
– ускладнений доступ до Ліцензійного реєстру МОЗ, що погіршувало ефективність контролю за отриманням податкових пільг;
– відсутність належної координації дій ДПС та її територіальних органів щодо контролю за обґрунтованістю використання податкових пільг;
– тощо.
Для усунення виявлених недоліків та порушень Рахункова палата надала низку рекомендацій Мінфіну, МОЗ та ДПС.
На їх виконання, зокрема:
– внесено зміни до Податкового кодексу України в частині уточнення термінів, а також прийнято ряд нормативно-правових актів Кабінету Міністрів України і Мінфіну, які удосконалили механізми адміністрування податкових пільг та оптимізували практику державного нагляду (контролю) провадження діяльності у сфері охорони здоров’я;
– МОЗ на офіційному вебсайті розміщено перелік акредитованих закладів охорони здоров’я. Також розробило технічні вимоги для ліцензійного реєстру з медичної практики, в якому передбачається створення ризикоорієнтованої системи відбору закладів охорони здоров’я для проведення заходів державного контролю;
– затверджено наказ Мінфіну, що регулює питання виникнення від’ємного значення податкової пільги з ПДВ у податкових деклараціях. Це дозволить усунути суперечності та помилки в податковому обліку, підвищуючи таким чином ефективність адміністрування податковими органами цього податку;
– ДПС вжито заходів для посилення контролю за дотриманням податкового законодавства закладами охорони здоров’я. 5 липня 2024 року між ДПС та МОЗ підписана Угода про інформаційне співробітництво, що має на меті забезпечити обмін інформацією для підвищення ефективності контролю за наявністю ліцензій на медичну практику.
Наразі повністю виконано 12 з 14 рекомендацій Рахункової палати, ще дві – у процесі виконання. Рахункова палата продовжує здійснювати контроль за станом реалізації наданих рекомендацій та інформуватиме про це громадськість.