Доходи Державного бюджету України за три квартали 2024 року перевищили затверджений законом обсяг на 13,5 %. При цьому обсяг коштів зовнішньої підтримки від міжнародних партнерів, отриманих як запозичення і безповоротна допомога, зменшився на 16,6%, порівняно з відповідним періодом 2023 року. Водночас видатків на безпеку та оборону проведено на 7,3% менше запланованого на цей період. На відновлення інфраструктурних об’єктів, зокрема житла, проведено видатків за рахунок коштів фонду ліквідації наслідків збройної агресії менше на 87,4 % плану на звітний період.
Рахункова палата 26 листопада затвердила Висновок за результатами аналізу виконання Закону про Державний бюджет на 2024 рік (далі – Закон) у січні-вересні.
Доходи
У січні–вересні 2024 року до Держбюджету надійшло 2,2 трлн грн, з них до загального фонду – 1,5 трлн грн (на 32,4 % більше плану на звітний період), спеціального - 627,4 млрд гривень.
Ключові джерела надходжень держбюджету:
- 539,9 млрд грн – податок на додану вартість (24,9 % загального обсягу доходів);
- 504,7 млрд грн – власні надходження бюджетних установ;
- 272,7 млрд грн – безповоротна допомога від ЄС, урядів іноземних держав, міжнародних організацій, донорських установ (12,6% загального обсягу);
- 230,6 млрд грн – ПДФО (10,6%);
- 200,9 млрд грн – податок на прибуток підприємств.
Загалом, за оцінкою Рахункової палати, унаслідок меншого, ніж прогнозувалося, зростання реального валового внутрішнього продукту (ВВП), імпорту товарів, споживчих цін, середнього обмінного курсу гривні до долара США та євро, до державного бюджету недоотримано 56,8 млрд грн запланованих доходів, при цьому економія витрат на погашення й обслуговування боргу та деяких видатків становила 14,4 млрд гривень.
Дефіцит держбюджету на кінець 3 кварталу становив 802,9 млрд гривень.
Фінансування державного бюджету
71,8 % коштів до бюджету за три квартали надійшло з внутрішніх джерел.
При цьому від розміщення облігацій, насамперед військових, на внутрішньому ринку отримано 377 млрд грн, що на 2,8 % менше, ніж у січні-вересні попереднього року. У загальному обсязі внутрішніх запозичень у 1,5 раза збільшилася частка середньострокових облігацій внутрішніх державних позик (ОВДП), це скоротило витрати на погашення внутрішнього боргу у цьому році та сприятиме зменшенню ризику рефінансування внутрішнього боргу в наступних бюджетних періодах.
Також з Єдиного казначейського рахунка (ЄКР) було залучено 260 млрд грн коштів для покриття тимчасових касових розривів загального фонду держбюджету. У разі непогашення до кінця року заборгованості перед ЄКР, навантаження на державний бюджет наступного року збільшиться.
Видатки
Видатки за три квартали 2024 року проведено в обсязі 2,98 трлн грн (68,7 % плану на рік), з них майже 65 % – на заходи, пов’язані з безпекою й обороноздатністю держави.
Видатки на національну безпеку й оборону із загального фонду проведено на 7,3 % менше плану на звітний період. Це насамперед спричинено незавершенням закупівель для придбання товарів оборонного призначення. Для виконання запланованих на рік заходів із національної безпеки й оборони у жовтні–грудні необхідно провести видатки на суму 737 млрд гривень Така значна сума створить навантаження на держбюджет наприкінці року і посилить ризик зростання дебіторської заборгованості.
Також менше запланованого провели видатки на соціальний захист громадян, які потрапили у складні життєві обставини, – на 20 %, виплату субсидій – на 21,9 %.
Щодо резервного фонду держбюджету, то Урядом розподілено 99,9 % коштів, запланованих на рік, переважно на заходи, пов’язані з безпекою та обороноздатністю держави. Водночас значна частина розподілених видатків не проведена вчасно. Зокрема, на будівництво фортифікацій проведено видатків на 27,2 % менше плану на звітний період, а на придбання обладнання оборонного призначення для Міноборони та Держспецзв'язку – на 85,6 %.
Кабінет Міністрів України розподілив 21,1 млрд грн (85,8 %) наявного ресурсу фонду ліквідації наслідків збройної агресії, однак видатків було проведено менше запланованого: на 30,9 % – на захист об’єктів критичної інфраструктури, на 87,4 % – на відновлення інфраструктурних об’єктів, зокрема житла.
Під час засідання Голова Рахункової палати Ольга Піщанська наголосила на посиленні ризику невикористання Агентством відновлення виділених коштів до кінця року через тривалий перерозподіл коштів між об'єктами, низьку якість проєктної документації, мобілізацію працівників призовного віку, які виконують будівельні роботи, відтермінування проведення Казначейством платежів за капітальними видатками, які здійснюються в порядку черговості.
Головними розпорядниками не забезпечено затвердження частини паспортів бюджетних програм (3,6%), що унеможливлює проведення видатків.
Державний борг
Загальний обсяг державного і гарантованого державою боргу у січні-вересні 2024 року збільшився на 16,1 % до 6,4 трлн гривень.
При цьому витрати на погашення й обслуговування державного і гарантованого державою боргу були на 10,1 % менше плану на звітний період. Економії сприяли, зокрема:
– менший, порівняно з планом на звітний період, обсяг випуску короткострокових ОВДП з погашенням у звітному періоді;
– менший, порівняно з врахованим у розрахунках показників держбюджету -2024, середній обмінний курс гривні до іноземних валют, зокрема євро – на 2,7 %;
– призупинення платежів за державними зовнішніми зобов'язаннями у зв'язку з їх реструктуризацією.
Місцеві бюджети
Видатки на надання трансфертів місцевим бюджетам на 6,1 % менші плану на звітний період. Зокрема, станом на кінець третього кварталу Кабмін не затвердив розподілу двох субвенцій: Міністерству у справах ветеранів на забезпечення супроводу ветеранів та заходи з їх підтримки, Міністерству соціальної політики на створення мережі спеціалізованих служб підтримки осіб, які постраждали від домашнього насильства.
За результатами аналізу Уряду, зокрема, рекомендовано:
– проаналізувати виконання бюджетних програм і розглянути доцільність здійснення перерозподілу бюджетних асигнувань для спрямування коштів на вирішення нагальних потреб;
– розглянути можливість зменшення державних запозичень відповідно до вимог Бюджетного кодексу України для відновлення бюджетної стійкості;
– затвердити паспорти бюджетних програм, які ще не затверджені;
– забезпечити розподіл субвенції на реалізацію проєкту з ремонту житла для відновлення прав і можливостей людей.
Висновок за результатами аналізу виконання закону про Державний бюджет України на 2024 рік у січні-вересні та рішення Рахункової палати будуть надіслані Верховній Раді України, Кабінету Міністрів України та опубліковані на офіційному вебсайті інституції.