Рахункова палата затвердила Порядок підготовки та надання обов’язкових до розгляду висновків щодо проєктів законодавчих актів, що стосуються питань статусу, незалежності, організації, повноважень і порядку діяльності Рахункової палати та інших питань, пов’язаних з її функціонуванням (далі – Порядок).
Відповідно до норм Закону України «Про Рахункову палату», який повною мірою набрав чинності 1 січня 2025 року, інституція надаватиме висновки щодо законопроєктів, що стосуються статусу, незалежності, організації, повноважень і порядку діяльності Рахункової палати та інших питань, пов’язаних з її функціонуванням.
Мова йде про законопроєкти, які зареєстровані в Апараті Верховної Ради України та готуються до розгляду парламентом у першому читанні. Висновок Рахункової палати надається відповідальному за законопроєкт Комітету ВРУ та безпосередньо ініціатору законопроєкту, а також до відома Голові ВРУ та Комітету з ВРУ з питань бюджету. Наявність такого висновку під час розгляду законопроєкту у першому читанні обовʼязкова.
Отже, ухвалений Порядок регламентує механізми опрацювання такого законодавчого акта, надання пропозицій та зауважень до нього, підготовку проєкту висновку щодо законопроєкту та його розгляду.
Зокрема, законопроєкти, що потребують висновку Рахункової палати, можуть надходити до інституції офіційно. Водночас відповідальний департамент на постійній основі досліджує сайт ВРУ на предмет нових проєктів та у разі виявлення інформує про це Голову та членів Рахункової палати, керівника апарату та, за необхідності, структурні підрозділи Рахункової палати.
Упродовж семи днів після отримання чи виявлення такого документа має бути підготовлений висновок щодо нього, якщо Голова Рахункової палати не встановлює інших термінів. У разі необхідності надання висновку невідкладно, зміни у процедурі підготовки проєкту такого висновку визначаються Головою Рахункової палати окремо.
Підготовка проєктів висновків покладена на Департамент правового забезпечення Рахункової палати, а члени Рахункової палати можуть надавати свої пропозиції та зауваження щодо законопроєктів. Також, Департамент правового забезпечення може залучати до опрацювання законопроєктів та формування позиції щодо них структурні підрозділи апарату Рахункової палати як співвиконавців.
Нагадаємо, згідно зі змінами до Закону України «Про Рахункову палату» та деяких інших законодавчих актів України, задля посилення гарантій незалежності будь-який законопроєкт, що стосується діяльності Рахункової палати чи її повноважень, має отримати відповідний висновок від інституції.